Byte av spridare på verkstad, är detta rimligt?

dontpanic
28 december 2022 · 8 Inlägg

Jag köpte nyligen en Peugeot 508 2012 diesel 1.6  med 19900mil på mätaren. Va mycket bytt och allmänt riktigt fin, men efter bara 300 mil började den knacka på låga varv och gaspådrag. Va inne för felsökning idag hos Peugeot. Spridare nummer 2 två kass samt något kablage till den som hade ärjat.
Några frågor:

Är 14 000kr rimligt pris för att byta en spridare + kablage, av detta så skulle 8000kr vara arbete, vilket borde landa på nästan 7h jobb. Bör jag ifrågasätta detta? Har mekat en hel del med bilar, men inte så mycket motor och känner mig aningen lost här.

Jesper328
28 december 2022 · 2 365 Inlägg

Nej.

Hur har de fått ihop att det tar 7h att byta en spridare plus kablage?
Praxis är ju att man kör repkablar, men med tanke på tiden så låter det som att de vill skära upp kabelstammen och byta hela vägen upp till styrdonet.

Nog för att det kan ta tid att få lös på en spridare som koksat fast i brunnen, men sånt går ju aldrig att beräkna.
Kan ta allt mellan 5 minuter till 5 timmar.

Ur med spridaren > göra rent brunnen > fräsa packningsytan > i med nya > koda balanseringsvärdet > reparera kablaget > klart.
Bör vara gjort under en timma om den ej koksat fast.

Tänk även på att verkstäder oftast har en stor marginal på allt de säljer.
Du skulle nog till halva priset kunna hitta precis en sådan spridare dom försöker sälja på dig.

Senast redigerat av Jesper328 (29 december 2022)

Up the RA
dontpanic
29 december 2022 · 8 Inlägg

Tack, ska sägas att jag räknade fram tiden på deras timpris för felsökning som var 1200kr. Kan ju hända att priset för reparation är annat, men mycket över det kan det ju knappast vara?

Ska ringa några andra verkstäder imorgon och se vad dom säger.

Update; Ringde nu och fick som uppgift att det en ny spridare ligger 7800kr samt att jobbet kostar 8000kr och att det tar 4h.

Jag är inne på att köpa en spridare från Bildelsbasen för 2000kr och be dom sätta i den. Är det dumsnålt för att spara 5000kr?

Alternativet är att gå till en helt annan (icke märkesverkstad) och låta dom göra jobbet med en beggad spridare, men förstått att dessa måste kodas in och kanske inte vem som helst som fixar det?

Senast redigerat av dontpanic (29 december 2022)

dontpanic
29 december 2022 · 8 Inlägg

Fick pris från Autoexperten-verkstad nu på omkring 7000kr med en spridare (ny från VDO) känns som det blir det alternativet.

Mossan1
29 december 2022 · 2 792 Inlägg

Sätt inte någon begagnad spridare från Bildelsbasen.  Det är nog dumsnålt på en blott10år gammal bil.
Många år och mil kvar i den.

Det är inte alltid spridarna sitter öppet och fint utan det kan vara en del demonterande innan man är vid dom.

Senast redigerat av Mossan1 (29 december 2022)

Mikael54
23 oktober 2023 · 1 Inlägg

Autoexperten är bra men bland de dyrare vad gäller reservdelar. Om du har en bra mek kolla att beställa på t ex trodo.se. Garantin kankske inte gäller hos mekanikern men reservdelen är garanterad. Och det brukar ofta bli tjafs om garantier.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 oktober 2023 · 14 039 Inlägg

Mikael54 skrev:
Autoexperten är bra men bland de dyrare vad gäller reservdelar. Om du har en bra mek kolla att beställa på t ex trodo.se. Garantin kankske inte gäller hos mekanikern men reservdelen är garanterad. Och det brukar ofta bli tjafs om garantier.

Problemet kanske redan är löst för det var nästan ett år sedan som denna tråd var aktiv.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang