2496
Sök

Vad är det som gör att varvtalet blir lägre vid olika tillfällen på samma hastighet? (Automat, Honda Accord -92)

270 Inlägg
12 maj
Trådstartare
Noterat tidigare år att när jag kör uppåt 100 kmh så ligger varvtalet närmare 3000 rpm (typ 2800~) i vissa fall, men i andra fall har den snarare petat neråt 2000 rpm (kanske 2100-2200-ish), vilket blir en sabla skillnad. Tänker att motorn blir mer sliten och mer soppa som går åt om den ska varva så mycket. Är högsta växeln på automat den kör.

Gasar i princip lika mycket och brukar varmköra den en bit innan jag åker ut på landsvägarna.

Nu i år har jag dock inte märkt av det fenomenet alls, trots att jag kört långt.

Tänker om det är något som inverkar starkt på detta, typ tändstift, luftfilter, motorolja, bränslefilter, däck, bensin, syreblandning, katalysartor, igenkloggade ledningar, remmar, batteri, generator... Är lite osäker på vad respektive slitagedel genererar för fel och brister i bilkörningen när det är dags att byta dem...

Är ju ingen ryckig körning och andra konstigheter direkt.

4 250 Inlägg
12 maj
Om det stämmer att det är på högsta växeln i bägge fallen så slirar din växellåda.
Jag tycker det låter mer som att den ligger en växel lägre.

Inga av komponenterna du räknade upp påverkar symptomet du beskriver.
Senast redigerat av zemet (12 maj )

1 061 Inlägg
12 maj
"Problemet" kan enbart bero på vilken växel som är vald. Skulle den slira på kopplingens lameller skulle motorvarvtalet variera hela tiden så fort du rör gaspedalen.
Ändra: Glöm mitt inlägg. Ser nu att det står automat i rubriken.
Senast redigerat av candyweiss (12 maj )

VAG har världens bästa bilar.

1 177 Inlägg
12 maj
Säker på att varvräknaren visar rätt?
Eller är det en tydlig skillnad i motorljud?

5 803 Inlägg
13 maj
Skillnaden är förmodligen om lockupen är i eller ej.
Lockup = låsbar momentomvandlare.

Olåst momentomvandlare så "slirar" den.
Momentomvandlaren håller då stallhastigheten vilket förmodligen är ca 3000rpm.

Låst momentomvandlare så "slirar" den inte längre och det är då utväxlingen i växellådan som bestämmer varvtalet.

Lockupen går i och ur automatiskt beroende på motorlast, temperatur m.m.

Sök