Parkeringsregelfråga

d-b
29 december 2022 · 541 Inlägg

Jag parkerade häromdagen i ett villaområde där parkering är tillåtet på ena sidan av gatan. Det finns förstås massa undantag på den här gatan där parkering inte är tillåten, tex 10 m innan en korsning eller vid dessa villors garageutfarter.

De flesta villorna hade en utfart för bil resp, kanske 10 m bort, en grind i staketet där man gick ut om man gick ut från husets huvudingång. Utanför en "fotgängarutgång" (alltså en grind i ett staket) får man väl, så vitt jag vet, parkera?

Men, en av dessa villor hade rullat fram sina soptunnor (jag antar att tömning skulle ske dagen därpå - jag kom dit vid 21-tiden på kvällen) och ställt utanför fotgängarutgången.

Får man parkera framför ett par soptunnor som står på det sättet? (Det är ju värt att påpeka att jag, om jag kommit dit tidigare, kunnat stå där utan några konstigheter. På platsen som sådan var parkering tillåten. Vore ju märkligt om det är tillåtet att parkera på en plats när man kommer dit men några timmar senare, när soptunnorna rullats fram, skulle parkering vara förbjuden.)

(Det hade ju varit mycket smartare om de ställt dem på garageutfarten istället, då hade inte nästan en hel p-plats gått åt för tunnorna och de hade enkelt kunnat flytta på dem om de själva skulle åka iväg i bil.)

Eleeb90
29 december 2022 · 345 Inlägg

Hej. Parkering får ej ske så det hindrar andra från att köra ut från utfarter uppfattar osv.  En grind kan man ställa sig utanför så länge fotgängarna tar sig ut.
Dessvidare får parkering icke ske så det blir ett hinder för bilägare att ta sig in och ut ur sin bil.
Jag vet att parkering intill containrar och annat är generellt förbjudet.
Sen har vi ju 10 meter före och efter korsning. Innan övergångsställe m. m.



Det med soptunnorna är en tolkningsfråga.

Om det inte finns några skyltar som förbjöd parkering där så borde det vara tillåtet.
Jag kikade lite på nätet men hittar inget som förbjuder det.

Sop gubben borde kunna gått en bit med tunnorna.

Senast redigerat av Eleeb90 (29 december 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang