Hastighetsmätare volvo 940 har fått knäpp

Inken
6 januari 2023 · 524 Inlägg

hastighetsmätaren  rör sej fram å  tillbaka  visar fel ,när den blir varm funkar den bra inte kall vet ej fel har bytt givare & kabel bak  men felet är kvar.

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Lucif3r
6 januari 2023 · 2 215 Inlägg

Kan säkert vara instrumenthuset. Husen är ju inte direkt kända för sin kvalitet direkt, speciellt inte dom årgångarna.

Inken
9 januari 2023 · 524 Inlägg

de ä 92  ska kolla det

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Lucif3r
9 januari 2023 · 2 215 Inlägg

Är du lite händig med en lödkolv och elektronik kan du kanske laga den själv, det brukar vara några kondensatorer som ger sig i hastighetsmodulen när den "får knäpp"-symptomet.

Se här t ex; https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=67068

Senast redigerat av Lucif3r (9 januari 2023)

Inken
15 januari 2023 · 524 Inlägg

är det ett vanlit fel på dom att de blir så,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Lucif3r
16 januari 2023 · 2 215 Inlägg

Yup, det är nästan alltid något som är fel på husen till 7/900-serien, antingen folien, eller tankmätaren, eller tempmätaren, eller hastighetsmätaren.... Ibland flera saker...

Det enda som brukar fungera i ur och skur är klockan big_smile

Inken
17 januari 2023 · 524 Inlägg

ja nu ä ju h-mätarn knäpp , sen går inte klockan att ställa in på rätt tid  händer inget när man trycker på knappen ,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2023 · 13 744 Inlägg

dom första mätarhusen är kända för att fungera väldigt dåligt.    man får ju tänka på att bilen idag är gammal.. finns någon som renoverar dom där har jag sätt på blocket..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Inken
17 januari 2023 · 524 Inlägg

ja ha finns de non som gör de ,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Razor8
17 januari 2023 · 62 Inlägg

här är en sån person. sparade den ifall jag skulle behöva den själv, men man ska väl dela med sig..
https://www.blocket.se/annons/orebro/ma … m/78593653

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
zzr94092
17 januari 2023 · 4 391 Inlägg

Han har "några"volvo instrument!!
Kan verkligen rekommendera honom,.Var nog 10 år sen jag var hem till honom,lagade tankmätaren på min 740 GLE -87...

DrummelDrutten
3 augusti 2023 · 9 Inlägg

Lucif3r skrev:
Yup, det är nästan alltid något som är fel på husen till 7/900-serien, antingen folien, eller tankmätaren, eller tempmätaren, eller hastighetsmätaren.... Ibland flera saker...

Det enda som brukar fungera i ur och skur är klockan big_smile

Har samma problem med en 940-94 ibland går hastighetsmätaren ibland inte. har inte fått klarhet i hur man egentligen mäter i klustret  eller på givaren i bakaxeln vilka värden man ska få för att se om det är det ena eller det andra som är sönder?.jag har iallafall tittat på kablarna i bakaxeln och dom är inte avrostade

Inken
3 augusti 2023 · 524 Inlägg

har du yasaki mätare finns de 2 små motstånd på mätarn som kärvar man byter ut dom  köp på clas olsson  det står 2v på dom me du kan ta större det gör inget  jag  har samme fel på min,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
DrummelDrutten
4 augusti 2023 · 9 Inlägg

Inken skrev:
har du yasaki mätare finns de 2 små motstånd på mätarn som kärvar man byter ut dom  köp på clas olsson  det står 2v på dom me du kan ta större det gör inget  jag  har samme fel på min,

Jag har ju yasaki men det är 93-94 mätarhuset så det skiljer sig lite från 92
Köpte du ny givare och kabel när du bytte i bakaxeln? Eller på skroten?

Inken
4 augusti 2023 · 524 Inlägg

jag har  bra givare å kabeln ä ok men motstånden i mätarn måste bytas de e den som spökar,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
DrummelDrutten
4 augusti 2023 · 9 Inlägg

Inken skrev:
jag har  bra givare å kabeln ä ok men motstånden i mätarn måste bytas de e den som spökar,

Ok tror eftersom min hastighetsmätare går en stund och sedan lägger den av tvärt inget fladdrande upp och ner att det är något annat så det blir och hitta helt nya grejer

Inken
4 augusti 2023 · 524 Inlägg

ja har samme fel å de ä motstånden som spökar sen finns de nån på blocket som lagar sånt,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
DrummelDrutten
5 augusti 2023 · 9 Inlägg

Inken skrev:
ja har samme fel å de ä motstånden som spökar sen finns de nån på blocket som lagar sånt,

Ja har kollat det men är för långt bort.litar inte på att skicka iväg mätarhuset.men du har alltså inte bytt givaren? Då är det nog motstånden i mitt också fast det är lite annorlunda jag har ett mätarhus som jag testade med som är till 91-92 men det är inte exakt samma som det jag har så det blev inte bra alls

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 augusti 2023 · 13 744 Inlägg

DrummelDrutten skrev:

Inken skrev:
ja har samme fel å de ä motstånden som spökar sen finns de nån på blocket som lagar sånt,

Ja har kollat det men är för långt bort.litar inte på att skicka iväg mätarhuset.men du har alltså inte bytt givaren? Då är det nog motstånden i mitt också fast det är lite annorlunda jag har ett mätarhus som jag testade med som är till 91-92 men det är inte exakt samma som det jag har så det blev inte bra alls

Om det är i Fjugesta utanför Örebro så har han hållit på säker 10år så det är lungt att skicka till honom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DrummelDrutten
5 augusti 2023 · 9 Inlägg

Growe skrev:

DrummelDrutten skrev:

Inken skrev:
ja har samme fel å de ä motstånden som spökar sen finns de nån på blocket som lagar sånt,

Ja har kollat det men är för långt bort.litar inte på att skicka iväg mätarhuset.men du har alltså inte bytt givaren? Då är det nog motstånden i mitt också fast det är lite annorlunda jag har ett mätarhus som jag testade med som är till 91-92 men det är inte exakt samma som det jag har så det blev inte bra alls

Om det är i Fjugesta utanför Örebro så har han hållit på säker 10år så det är lungt att skicka till honom

Det är det att jag behöver bilen varje dag så jag har ingen möjlighet att skicka iväg huset bilen laddar ju inte om man tar ut huset så det får bli ett digitalt för min del

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang