Många Bilannonser Blocket

Oreggad Ruter Knekt
18 januari 2023 · 651 Inlägg

Figgeson skrev:

granadadr skrev:
blocket anmäler from januari 2023 om man lägger ut många bilannonser wink storerbror ser dig och ska ha skatt wink

Denna nya ''lag'' har dock inget med detta att göra då detta meddelande är något jag fått mycket tidigare än januari 2023. Förövrigt innebär deras nya ''lag'' endast blocketbetalningar och lägenhetsuthyrningar. Det vill säga transaktioner som faktiskt går igenom blocket.

Tyvärr inte. De har genom lagen skyldighet att rapportera allt som "säljs" som inkomst till skatteverket över x st försäljningar eller x kronor. Återstår att se hur det funkar. Men dumt att riskera en schablonskatt på 300 tusen!

Senast redigerat av oreggad (18 januari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MrHyde
19 januari 2023 · 654 Inlägg

Brådhis skrev:

MrHyde skrev:
Tillbaka till topic:
Om man säljer fler än 12 bilar på ett år(eller 12 månaders period) så klassas man som näringsidkare i Skatteverkets ögon, det kanske har något att göra med din begränsning/spärr?

Har du någon källa på detta? Hittar ingenting om det hos Skatteverket. Dock florerar en del internetmyter sedan 20+ år tillbaka om både 5 och 12 bilar per år, men jag kan inte hitta någonting från någon myndighet om det.

Nu är väl iofs både 5 och 12 bilar sannolikt extremt sällsynt, så för dom allra allra flesta är detta ett ickeproblem. smile

Jag hittar det inte på Skatteverkets sida, så jag kan ha fel också.
Som jag fått förklarat för mig av en revisor på en bilhandlare så höjer skatteverket på ögonbrynen när du köper/säljer fler än 1 bil per månad och börjar kolla huruvida du tjänar pengar på försäljningarna/köpen. Vi privatpersoner är till stor del "skattebefriade" när vi handlar med bilar, vi behöver alltså inte betala skatt när vi säljer en bil(egentligen måste vi vinstskatta om vi tjänar mer än 50 000 kr på försäljningen, men ingen gör det), men om du säljer tillräckligt många med vinst så måste du skatta på dom precis som ett företag och därför klassas som näringsidkare av Skatteverket och kan få rätt saftig restskatt.
Om du nu säljer 12-15 bilar per år och inte gör någon vinst så klarar du nog dig, men du hamnar troligtvis under granskning av Skatteverket och det kan i sin tur leda till att dom stoppar till exempel Blocket, eftersom Blocket har en rapporteringsskyldighet till Skatteverket för varje såld bil genom dom. Samma som Tradera, Wayke, KVD och andra också har.

Live long, and prosper.
candyweiss
19 januari 2023 · 876 Inlägg
AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Brådhis * Voff voff *
20 januari 2023 · 10 279 Inlägg

candyweiss skrev:
DAC 7 from 1 januari 2023 https://skatteverket.se/omoss/digitalas … 555d5.html

Så 30 försäljningstillfällen och max 2000€ är gränsen?

Detta kommer ju döda Tradera totalt... Där säljs ju mycket småprylar mellan samlare.

Det är inte utan att man undrar hur bevisbördan hamnar? Hur ska "plattformen" veta tex om man sålt eller ändrat sig och raderat annonsen för att man behållit det man annonserat?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
20 januari 2023 · 10 279 Inlägg

MrHyde skrev:

Brådhis skrev:

MrHyde skrev:
Tillbaka till topic:
Om man säljer fler än 12 bilar på ett år(eller 12 månaders period) så klassas man som näringsidkare i Skatteverkets ögon, det kanske har något att göra med din begränsning/spärr?

Har du någon källa på detta? Hittar ingenting om det hos Skatteverket. Dock florerar en del internetmyter sedan 20+ år tillbaka om både 5 och 12 bilar per år, men jag kan inte hitta någonting från någon myndighet om det.

Nu är väl iofs både 5 och 12 bilar sannolikt extremt sällsynt, så för dom allra allra flesta är detta ett ickeproblem. smile

Jag hittar det inte på Skatteverkets sida, så jag kan ha fel också.
Som jag fått förklarat för mig av en revisor på en bilhandlare så höjer skatteverket på ögonbrynen när du köper/säljer fler än 1 bil per månad och börjar kolla huruvida du tjänar pengar på försäljningarna/köpen. Vi privatpersoner är till stor del "skattebefriade" när vi handlar med bilar, vi behöver alltså inte betala skatt när vi säljer en bil(egentligen måste vi vinstskatta om vi tjänar mer än 50 000 kr på försäljningen, men ingen gör det), men om du säljer tillräckligt många med vinst så måste du skatta på dom precis som ett företag och därför klassas som näringsidkare av Skatteverket och kan få rätt saftig restskatt.
Om du nu säljer 12-15 bilar per år och inte gör någon vinst så klarar du nog dig, men du hamnar troligtvis under granskning av Skatteverket och det kan i sin tur leda till att dom stoppar till exempel Blocket, eftersom Blocket har en rapporteringsskyldighet till Skatteverket för varje såld bil genom dom. Samma som Tradera, Wayke, KVD och andra också har.

Av Candyweiss länk att döma är det 30 tillfällen och 2000€ som gäller.

Sannolikt inget problem för dom flesta, jag tror inte ens jag sålt 10 bilar på 10 år. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Oreggad Ruter Knekt
20 januari 2023 · 651 Inlägg

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:
DAC 7 from 1 januari 2023 https://skatteverket.se/omoss/digitalas … 555d5.html

Så 30 försäljningstillfällen och max 2000€ är gränsen?

Detta kommer ju döda Tradera totalt... Där säljs ju mycket småprylar mellan samlare.

Det är inte utan att man undrar hur bevisbördan hamnar? Hur ska "plattformen" veta tex om man sålt eller ändrat sig och raderat annonsen för att man behållit det man annonserat?

Bara till att skatta på den köpta varan som du vill sälja emot en straffavgift.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang