Köpråd, Kia Ceed SW eller V60 eller annat?

Tofz
18 januari 2023 · 3 Inlägg

Hej,

vi går i tankarna om att byta bil, har idag en V60 D4 som vi tänkte byta bort.

VI kikar på Volvo V60 D3 från 2019 som gått ca 7000mil. mellanskillnad ca 150k
eller Kia Ceed SW Plug in hybrid från 2022 som gått runt 1500 mil mellanskillnad ca 200k

vi kör idag mest korta rundor till och från förskola och till affär jobb osv.
Årlig skatt volvo: ca 3500:-
Årlig skatt Kia: ca 370:- dvs en besparing på ca 3100:- per år

Volvon säljs med 2 års garanti, VOC mm mm, Volvo Select Bil som det kallas, har det vi behöver (tror jag)
Kian har nybilsgaranti till 2029, gått betydligt mindre, har de funktioner som vi behöver (tror jag)

fördel Volvo: Komforten, inte så bullrig, känns rejälare, billigare
Fördel Kian, längre garanti, laddhybrid, nyare, gått betydligt färre mil

säkert mer jag kan komma på men tänkte inte skriva en dagbok just nu, kom med era funderingar om varför det ena eller det andra.
jobbar du för Kia eller Volvo på nåt sätt eller har gjort? Övertyga mig om varför jag ska välja det ena eller det andra.

Senast redigerat av Tofz (24 januari 2023)

Mossan1
19 januari 2023 · 2 796 Inlägg

Eftersom ni verkar köra mycket i stad borde laddhybriden vara det bättre alternativet. Kanske kan göra vissa av dom resorna på enbart el.  Speciellt om laddmöjlighet finns.

Kvalitet och hållbarhetsmässigt tror jag dock mer på Volvon.
Kolla vad som krävs för att Kia's förlängda garanti ska gälla.   

Kan vara som Toyotas kvalitetsgaranti där den måste servas och återförsäljas innom Toyota.  Gäller dock för det mesta och är jättebra.
Kan också vara en "garanti" med en massa undantag......  Jag har inte en susning.

(Ingen garanti gäller för slitdelar)

torsen
19 januari 2023 · 7 233 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kvalitet och hållbarhetsmässigt tror jag dock mer på Volvon.

Starkt divergerande uppfattning - KIA är ju kvalitetsbilar - det är inte Volvo - endast premiumbilsprissatta för att gemene man ska TRO att de är bra.

xXSammy
19 januari 2023 · 6 569 Inlägg

Asiatiska bilar höjs oftast till skyarna men upplever att de också att de fallerar rätt snabbt i kvalitetskänslan

Bleknade paneler, flagnande knappar och trist inredning. Antingen så håller majoriteten av den typen av ägare inte efter bilen eller så är det dålig kvalité

Om TS tycker Volvon är bekvämare, varför köpa något du/ni får trämask av?  Den lär ju inte bli bekvämare ju längre den brukas

Finns laddmöjligheter så är PHEV/BEV att föredra, annars finns ju andra konkurenter (Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault.. Talisman?)

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 januari 2023 · 17 465 Inlägg

Volvon är troligen mycket tystare och bekvämare än Kia:n. När det gäller den långa garantin så gäller den utan en massa undantag. Ska ni köpa plugin-hybriden så ska denna även laddas fullt med jämna mellanrum annars låter ni bli den. Carplay finns så man får upp vissa av mobilens appar i bilens skärm och kan styra dessa med rösten. Köra google maps med satellitkarta går prima det med som exempel. Eberspächer bensinvärmare är ett vanligt tillbehör. Därför rullar det en del bilar med dessa monterade. Den sitter även bra till servicemässigt om den skulle behöva kärlek i framtiden.

Hållbarhetsmässigt så sätter jag mina slantar på Koreanen alla dagar i veckan. Generösa garantier utan undantag ges ju inte annars...

Negativt?
En Ceed är inte speciellt tyst i kupén ens vid ren eldrift då vägljud snarare än motorljud letar sig in. Jämför man med Toyota så är det en rätt oskön in och urkoppling av bensinmotorn med. De lider som många andra bilar med robotlåda av en viss ryckighet i köer. Lådan håller dock fint. Jag kan i min systerbil (Hyundai) få upp en temperaturmätare för lådan  i mittdisplayen.

Rent ekonomiskt tjänar ni ju på Asiaten. Eldrift är billigt.
Är HVT på Kia så fråga på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
21 januari 2023 · 181 Inlägg

Har ni provkört båda bilarna och isåfall - Vad tyckte ni? Kian är troligen billigare att äga även om jag gissar på Volvon håller värdet bättre. Finns det någon anledning till att det är just dessa två specifika bilar? Vilken årsmodell är er nuvarande v60?

Tofz
21 januari 2023 · 3 Inlägg

Okej, vi kan säga såhär:
Volvon var bekvämare att sitta i medans Kian kändes bättre att köra för vår del.

Vi har även provat Golf eTSi, som kändes som en bra alternativ och idag var jag faktiskt och tittade på Mazda Cx-30 men fanns inte tid till att prova.
I mina ögon gör japanerna helt rätt med utseendet på bilen i fråga, jag uppfattade kupén som väldigt elegant, men det viktiga för mig är ändå känsla när man är ute på vägen och försöker få en uppfattning om hållbarheten.
Bagaget kan vara det som är det stora frågetecknet här.

Vi tror vi vill ha kombi, då vi kanske blivit lite bekväma med storleken på bagageutrymme i V60:n som är årsmodell 2015.

Ja, en annan sak, jag måste klara dra iaf 900kg med bilen också så det måste den fungera till.

Noobnisse
22 januari 2023 · 181 Inlägg

Tofz skrev:
Okej, vi kan säga såhär:
Volvon var bekvämare att sitta i medans Kian kändes bättre att köra för vår del.

Vi har även provat Golf eTSi, som kändes som en bra alternativ och idag var jag faktiskt och tittade på Mazda Cx-30 men fanns inte tid till att prova.
I mina ögon gör japanerna helt rätt med utseendet på bilen i fråga, jag uppfattade kupén som väldigt elegant, men det viktiga för mig är ändå känsla när man är ute på vägen och försöker få en uppfattning om hållbarheten.
Bagaget kan vara det som är det stora frågetecknet här.

Vi tror vi vill ha kombi, då vi kanske blivit lite bekväma med storleken på bagageutrymme i V60:n som är årsmodell 2015.

Ja, en annan sak, jag måste klara dra iaf 900kg med bilen också så det måste den fungera till.

Aha! Inte lätt att välja här och för att krångla till det ytterligare så finns ju alltid Toyota Corolla med och bråkar. Jag är inte så jätteinsatt själv men jag har sett att många som säger att de spanar på Golf brukar bli rekommenderade Octavia istället då de är både billigare och rymligare.

Vad gäller förstafrågan så hade jag nog valt Kia:n, speciellt om ni tänker behålla bilen ett längre tag. Det är en sak att äga en 2019 Volvo nu, men om fem år så har den hunnit bli åtta år gammal och är förmodligen dyrare att äga än en 5 år gammal Kia.

Tofz
22 januari 2023 · 3 Inlägg

Jag kollade på corollan på nätet men det visar sig att jag inte får dra min trailer med den. Så Där föll den bort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang