Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift GTi-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om litegrann.
  • 115 Följare
  • 251 315 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 mars
Hunted Jackass
30 december 2022 · 783 Inlägg

Du valde då jävlar i mig en bildserie som tydligt visar varför det är värt att härda genom "the rough patches".  Den är makalöst läcker.

Hoppas med dig på att 2023 blir året däcken gråter istället för plånboken och tålamodet.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
martinhejdesten
11 januari · 467 Inlägg

Händer det inget med motorn så får det minsann hända lite annat med bilen...

Beställde därför en KAD Anti Roll Bar som tydligen ska motverka att bilen kränger i kurvtagningar. Kan ju vara så att min breddade Mini kränger, trots att jag ersatte 4x10" hjul med 8x13", monterat spacers, sänkt bilen ca 40 mm och monterat de styvaste fjädrarna, moahahaha! Den lär bli rapp i svängarna!

Om någon som följer mig ska handla kojedelar kan jag rekommendera Datch.fr, förvisso en fransk återförsäljare, men du slipper import/tull mm om man vanligtvis handlar från England (Brexit, you know).

En lite brytare till vindrutetorkarna (två hastigheter) skaffade jag också. Inte för att jag ska använda den, men farsan behöver testa av funktionerna gentemot mina nya switchar. När det är gjort kan jag äntligen slutföra instrumentpanelen.

2022 är till ända och jag summerade mina Top Nine på Instagram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-37ad2eea96215b8ba6b13f499487add5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-540898cd840c6eef5f3b45a86467cdcb.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (11 januari )

martinhejdesten
19 januari · 467 Inlägg

Tyvärr inga nyheter gällande motorrenoveringen. Jag mailade därför MMR den 30/12 och önskade få motorn klar senast till mitten av februari.

Ni vet ju min story. Precis allt med motorn har dragit ut på tiden, närmare bestämt tre hela år – långsamt och utdraget arbete av förra motorverkstaden, problem med mc-förgasarkitet, tändning och till sist motorhaveri vid uppstart. Motorn bortlämnad till ny verkstad (MMR) den 5 maj 2022 för att få tråkiga besked följt efter varandra (nya kolvar behövdes, 12 veckors leveranstid från USA, reduceringsventil, vevaxel, vevaxellager, kil mm). Jag skaffade därför den extra motorn och levererade den till MMR den 28 oktober. Känner stressen krypa på alltmer – jag vill ju ha klart motorn asap så att jag kan få igång bilen och göra småjusteringar innan det blir dags för besiktning hos Bilprovningen. Den bara måste rulla på vägarna till våren!

Nåja, farsan kom förbi igår för att hjälpa till med att få skärmbreddarna på plats. Dvs mallarna. De var ju fellevererade så jag har kapat till mallar utav de främre skärmbreddarna som ska sitta där bak. Vi måttade litegrann på sidopanelen, kollade avstånd mellan däck och skärmbreddare och skred till verket – borra i plåten. Vi popnitade dit gängade aluminiumbultar för att slippa plocka bort klädseln på sidopanelerna för att komma åt låsmuttrar. Vid senaste inköpet från Datch.fr hade jag ju dessutom skaffat vinkeljärn med punktsvetsad M5-bult.

Efter att ha böjt till dessa vinkeljärn litegrann så var det bara till att kränga på en tunn gummilist, smyga dit skärmbreddaren och märka ut skruvhål vart vi skulle fästa alltsammans. Det blir förstås annorlunda montageskruv framöver, de skruvar som syns är förstås bara provosoriska.

Medan farsan försökte få rätt på elschemat till switchen för vindrutetorkaren (tvåhastighets), kapade jag till den vänstra bakre skärmbreddaren. Och med lite extra finlir så var även denna mallskärmbreddare klar. Sen var det lite copy/paste för att få dit den på samma ställe. Jag fick förstås småjustera litegrann då skärmarna/sidopanelerna inte är exakt samma på vänster och höger sida.

Det började kurra i magen och vi skulle precis fixa lunch då ett okänt nummer ringde. Det var MMR: "–Hej, vi har satt ihop bottendelen på din motor. Vill ni ha originalkammarna eller trimkammarna monterade i toppen?". NICE! Motorn förväntas vara klar, knock on wood, redan nästa vecka! Vevaxeln i den kompletterande motorn var i fint skick, likaså vevaxellager mm. Ett mycket efterlängtat glädjande besked!

Medan jag fixade lunch så trixade farsan med askfatet och fått det på plats. Jag var ju rädd att jag var tvungen att plocka av framrutan för att få ner askfatet på sin plats.

Vi firade det glädjande beskedet gällande motorn med god lunch och öl och kort efter så var vi på det igen. Skärmbreddaren på vänster sida blev också klar. Medan farsan försökte få rätt på switchens kopplingar så fäste jag bromsljuset på hatthyllan i bakrutan. Och det lyser skarpt! Lika bra att försäkra sig om att bakomvarande bilister ser min lilla bil, även om jag inte tror att bromsarna kommer användas särskilt ofta, hehe.

Ja, några småsteg framåt sett till detaljerna, men ett gigantiskt kliv sett till arbetet med motorn. Yes! Nu ska vi minsann få denna kärran över mållinjen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-38bdd3fc58c85ff6c60322b7123dc387.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-48fc037b0e9066a294289b3da4ee0e7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fd037636e7e5029e057a123284713bda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-441bed9478a9ec8bfd35ca65c98f8609.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f7161c269d651688cc5dcaadebed9544.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ae2e4b5bc6eee7d07d1ed81f0e2854d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd606c183201526069ac62ded7feb5df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb5205cc93239fc30b2ff107bd6e9c44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7b3ebac5212a28d9fbc3402f9d442b01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d7871b59c33f974efc9f99819e4afdbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7c057188af0e441e6ac608ff166ec803.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-09bfe6edb2a226caaf08f2dc6d198d1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0fabb6ffc7c779af07e4778a25507df7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-70a918c0be35414ffcac5b58e54d92a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a07ac12648e8ba1a95351008af66abc4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-025ac2f98af7a32d25ad120c91923b8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ec11763c0c04bdb41ab6533a223ecca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b0c4893f09eebc55447bafb2458e0f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ebd99f285040c78b68e419728be8a23e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a3e4d704a62214fd280fb222f95bbe02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-28fb184cdb7339d528116c7c74d383cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-79b399085614bb34063bf00330e9fab6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d25adb68ae27210fcf3738df573deefc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-30f19f9a3471bfd076a11a61c77cb2df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-97fc80c5d705681822f161ba49fa75c6.jpg

ghia69
19 januari · 3 Inlägg

I’ll be back ! var det nån som sa , så snart motorn är tillbaks i studion.

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
22 januari · 1 227 Inlägg

grattis, äntligen ett positivt besked om motorn :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilar MG ZS EV & Mustang mach-E
doktorduett
22 januari · 190 Inlägg

fifigt sätt att montera bredarna

Cuefa Ain't no place like home...
22 januari · 4 556 Inlägg

Fan vad kul o höra!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
martinhejdesten
26 januari · 467 Inlägg

Känslan när man får parkeringsböter när man har betalat och inte stått över tiden. Hmm. Valde p-område i Parkster-appen men fick p-bot där det står att ingen biljett synts till i framrutan. Ehh? Det är ju en digital biljett.

Men men, skit i det, det var ju en väldigt trevlig eftermiddag trots allt – det var dags att hämta hem motorn. MMR hade minsann pallat upp den fint och paketerat den i plastfolie. Alla prylar inklusive donatormotorn fanns med på pallen så det var bara att pressa in den där bak i bilen. Och nog var det tight. "–Snug fit!", som engelsmännen skulle ha sagt.

Nu ska den bara plockas ut och sedan stoppas i hundkojan. Det gick snabbt att riva ner och plocka ur motorn när vi tog det beslutet, så nu spelar vi videofilmerna baklänges för att se vart allt skulle sitta igen. Så skönt att ha den hemma igen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-20de6ec0cc1d18ebf4715363b4ba47a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-87090f89cc39300a20652c11a2715af9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6f02ef2625e4252d2f70dc0a46d8f63f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fb6e4f86bc4e6efa4a415a0e97842175.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3d55b58e678a08c77c287348b6824382.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (26 januari )

eastmotorsport -sommar ska de va....
26 januari · 4 510 Inlägg

Härligt! Ja verkligen tight på höjden. Hoppas allt lirar bra nu, håller tummen.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
28 januari · 467 Inlägg

”The infamous G13B Suzuki Swift GTi 1300cc DOHC”.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee87a4dac09aa627516303a3529de63d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-69a03bc703f098928a0b7a373d560457.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cf6ef9293a9239801084936a7526e5fd.jpg

martinhejdesten
6 mars · 467 Inlägg

Ingen rast, ingen ro. Farsan har knappt landat från sin utlandssemester och då kallar jag hit honom – det är dags att stoppa i det lilla monstret i kojan. Igen. Det blev lite huvudbry vart muttrar, bultar, slangar skulle sitta, men lyckligtvis hade jag videofilmat när vi rev ner allt i mars, ja, i stort sett på årsdagen från haveridagen då vi lyckades starta upp motorn på riktigt för första gången. Ni vet, en liten låsring som satt snett gjorde att reduceringsventilen stod öppen och inte byggde upp oljetryck...

Men nu är allt i sin ordning. MMR har gjort ett fint arbete och dessutom bytt ut lamell i växellådan, diverse givare mm. Lamellen satt inte helt hundra centrerat så den fick vi justera in något. För att försäkra oss om att vi uppmärksammas av eventuellt oljetryckfall så monterar vi denna gång en oljetrycksgivaradapter och kopplar antingen en elektrisk oljetrycksmätare eller endast en lampa. Adaptern bygger ju en del men det verkar få plats med att få dit oljefiltret utan att det slår i framvagnen.

Ett nytt reglage för kupévärmen monterades tillsammans med diverse slangkopplingar. Drivaxeln på passagerarsidan är monterad, växellådsstagen, grenrör och avgasrör likaså. Imorrn smackar vi dit förarsidans drivaxel, häller på motorolja och går vidare med annat detaljarbete.

Vi ser ljuset i tunneln!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-624125807a7e3f723a770f6c62e4e573.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b6731ea1f6de43454602ff059ee6b98c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5afafe5a0ee5af5f1997e3cdad364c7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d672730e67477eef3b6933f291bcc672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e45bc59d0f4a3b5a68db8e4584cd0d8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-94f138921e7141d8e021832608b943eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff63f29d3d9327f5e3121f3fc7c40902.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26553d132464346b3f901a2e674ad9f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1d558015b22124eb6abe4e198abd40c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dc34d827833c78d6ae5eaedbfe21c7b9.jpg

martinhejdesten
7 mars · 467 Inlägg

Tisdag och fortsatt arbete med hundkojan. Vi skruvade dit diverse delar på plats; kylare, drivaxel förarsida, strömfördelare, tändspole, oljetryckskontakt mm. Vi hann också med vätskepåfyllning och än så länge verkar allt vara torrt både här och där.

Farsan pressade sig in under bilen för att åtgärda en SFRO-anmärkning; maximum 200 mm mellan infästningarna gällande bränsleslang och eldragning. Även anmärkning gällande sladdhärva i motorrummet åtgärdades, även om vi vid tillfället för SFRO-besiktningen inte var i närheten att vara klara med eljobbet. Så det såg inte vackert ut då.

Jag tyckte också att framrutan såg lite vissen ut med både repor från vindrutetorkarna och en del "blästring" genom åren. Bilen är ju trots allt en 75:a och har fått utstå en del genom åren. Ny bättre begagnad ruta köpte jag på plats hos Dalhems i fredags, men var i behov av att skrapa av tidigare fönsterkitt men även rengöra rutan överlag. Vi puttade ut originalrutan och lirkade in den nya. Perfekt. Nu lär man se ut även i motljus, haha.

Farsan fortsatte ett tag när jag var i väg på träning (Team Rynkeby), rättare sagt att klia sig i hårbotten gällande kablaget till instrumentbrädan. Vart gick alla sladdar och lampor till? Jag hade ju förstås spelat in en film när jag demonterade alla sladdar och lampor, men den hade han ju inte tillgång förrän jag kom hem. Han var en aning uppgiven, men turligt nog hittade jag filmen (från 12 februari 2021, jösses, tiden går undan). Så imorrn lär det gå undan att koppla klart det.

Fortsättning följer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34004ff33b21d6b51e7155e8d48d02e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5a3224729a00fd39dfd1f32018e3e61b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-063e5361f5150c4c43264c3d484fa01c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56b5946f79afbd905cae8e40b210ef07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-23c6433efe70080418032289f24bcfbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-93861411dcbda396e20113a9b5874049.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ccda4395d799149af4cf224e0b1c6f42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22ff71974631f5dea158da5e1049e30f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5ea7eed271f1899b428a71355e1d1e21.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (8 mars )

Hunted Jackass
8 mars · 783 Inlägg

Fy fan känner peppen!!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
martinhejdesten
8 mars · 467 Inlägg

När man avsätter tid till bilbygget så hinner man med en hel del på tre dagar. Dessvärre hade jag en del att göra på firman, men kunde assistera lite då och då eftersom bilen står i kontoret, hehe.

Gasvajer, chokevajer, vakuumslang och bränsletrycksregulator kopplades in, sen inhandlades spolarmotor och slang och monterades ihop med spolarmunstycke. Även ett relä för att få rätt på elen till oljetryckskontakten (inverterar kontakten så att lampan släcks när oljetryck har arbetats upp). Denna lampa för vi in i ett utav de två lamphål som är blindpluggar i instrumentpanelen. Varvtalsräknaren kopplades in men vi fick inte rätt på belysningen (däremot inte prio just nu).

Farsan fick till slut rätt på sladdhärvan till instrumentpanelen efter att ha tittat på mina videofilmer då jag plockade isär allt. Stripsade alltsammans fint och på vettig plats. Vi testade tändningen och startmotorn och visst bygger den oljetryck! Den nyinstallerade lampan slocknade exakt samtidigt som nålen i oljetrycksvisaren började röra sig. Så skönt!

Jag påbörjade skärmbreddarna bak, dvs att göra de riktiga rackarna. De som jag finjusterat tidigare var ju bara mallar. Men mitt i alltihop sa farsan "–Nu startar vi upp den!". Kan ju inflika att jag var duktigt nervös. Jag menar, jag kommer ihåg 10 mars 2022 motvilligt men tyvärr alltför väl. 363 dagar och antal $$$$ senare så var det dags på nytt. Den hostade lite först, var lite segstartad innan bensinen letat sig fram i systemet, men på tredje försöket så hoppade den igång. Yikes, som den låter, galet! Men nice, hehe. Naturligtvis krävs ju en del justeringar, men jag är så glad att vi är på rätt väg nu. Film på uppstarten hittar ni på min Instagram, https://www.instagram.com/reel/CpinE7jo … _copy_link

Och på tal om att vara på väg... jag drar med mig hela ekipaget till Bilsport Custom Motor Show i Jönköping i Påsk (7-10 april). Ses vi där?

Over and out för denna gång! Uppdaterar igen inom kort!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0198bf24d6f7b03a12e1f3f41bd35094.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd43c0015f5135963b4f20e3c6764c67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91bc4b6fdd9c6ad44a37e8352ddd4026.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-811567048d55c5b06a23aec2a950910c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0aae12ac6e4dd825708eb24f3328c1b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3dc904760958f0d7bc39d273c78bb2d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2a34c820978854803406ab63eff38148.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2913a3a6e3985ac83df95efc58d57591.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2a061c116fc749e10f6664bef6aeeb22.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (8 mars )

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
9 mars · 1 227 Inlägg

tjoohoo, den lever. Det måste kännas otroligt skönt :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilar MG ZS EV & Mustang mach-E
Cuefa Ain't no place like home...
9 mars · 4 556 Inlägg

Låter busig! 😍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 mars · 7 026 Inlägg

Kul att se
Otroligt bra bilder, som vanligt. Men står ni i vardagsrummet och skruvar bil? 😅

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
martinhejdesten
9 mars · 467 Inlägg

SportPilot skrev:
Kul att se
Otroligt bra bilder, som vanligt. Men står ni i vardagsrummet och skruvar bil? 😅

Tack! Ja, gör inte alla det som mekar med sina bilar? Haha. Den står inne i min fotostudio/kontor, därav parkettgolv och inredning. Sen är det inte illa att få se bilen varje dag. Man kastar ju också ett extra öga på den när man har en trist arbetsdag.

Lucif3r
9 mars · 1 852 Inlägg

Det var på tiden, bara ut och börna nu då big_smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
10 mars · 4 510 Inlägg

Vad härligt. Nu blir den körbar till Elmia i alla fall. Tittar på den där på plats.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang