3232
Sök

Ingen varmluft från ac

4 Inlägg
12 maj 2023
Trådstartare
Hej! I vintras behövde jag byta adblue tanken, styrdon och allt. Nu igår när det blev varmt och jag skulle dra igång acn (som jag inte använt sen dess) så kommer ingen kall luft. Är det möjligt att verkstaden som bytte tanken å allt har kommit åt/kopplat bort nånting? Eller är de omöjligt då ingenting är i närheten av varandra?

Är en Audi a4 2016 modell

Mvh kan ingenting om bilar smile

3 747 Inlägg
12 maj 2023
AdBlue tanken sitter bak.
Även ledningar och ADblue injiceras i avgasröret EFTER motorn.  Jag tror allt ADblue relaterat är bak eller under bilen.  Inte i närheten av AC systemet.
Styrdonet vet jag förvisso inte, men att man med det bytet skulle kvadda AC är ytterst osannolikt.

Vanligaste felet när AC slutar funka på relativt nya bilar är stenskott som punkterat kondensorn. Den sitter utsatt längst fram innanför grillen.
(Kalaset KAN gå på vagnaskadeförsäkringen då + självrisken givetvis.
Men kan så klart vara andra fel.

4 Inlägg
12 maj 2023
Trådstartare
Tack för svaret! Bör jag lämna in den på ac service hos dom som gör sånt så att dom hittar felet? Eller åka till valfri bil verkstad?

Forummoderator
18 329 Inlägg
12 maj 2023
Om en verkstad fixar med AC så är de även certifierade.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
12 maj 2023
Trådstartare
Tack bästa för svaren!

3 747 Inlägg
12 maj 2023
Fyraringar skrev:
Tack för svaret! Bör jag lämna in den på ac service hos dom som gör sånt så att dom hittar felet? Eller åka till valfri bil verkstad?

Valfri verkstad som sysslar med AC.
Alla gör inte det.
Pris på förhand är nog omöjligt, men skulle gissa att man ska börja med en fyllning.  Då avslöjas en ev läcka också, och det går i felsökningsmode därifrån.

En ca 10år gammal bil kan ha för lite kylmedia utan direkta fel.  (Systemen är inte 100% täta. Det är omöjligt)
En 7år gammal? ja, kanske.

En 2016 har nog nya kylmediat jag inte minns benämningen på.  Kanske är
mer flyktigt än R134a.

(Hette det 1234yf kanske?)
Dyrare är det då i alla fall....
Senast redigerat av Mossan1 (12 maj 2023)

Sök