4295
Sök

Försäkring av fälgar och däck

3 862 Inlägg
14 maj 2023
Åldersavdraget är ju naturligt.
Visst, blir en skärm bulad (tex) så lagas der utan direkt "åldersavdrag" men sådant avdrag finns ändå i praktiken då bilen inte lagas för mer pengar än marknadsvärdet.  Därmed samma med hjulen.  Marknadsvärdet räcker nog inte till nya hjul.  Ett par andra begagnade däremot.

* Voff voff *
11 082 Inlägg
15 maj 2023
dg91 skrev:
Hej Brådhis!

Tycker du att det är rättvist avskrivning med 50% och jag får betala hälften av nyvärdet + min självrisk på 1500 kr.

Har du ens kollat vad dom fälgarna och däcken du har kostade nya? För 50% av den totala summan kan du högst sannolikt utan problem hitta en begagnad (precis som din var!) uppsättning med dessa hjul. Dom flesta originalfälgar + däck jag ser på Blocket tex kostar långt under halva nypriset, så jag skulle säga att du fått en väldigt bra deal i praktiken.

Du behöver ju bara betala halva nypriset om du väljer att nu ersätta dina begagnade hjul med splitternya. Ganska exakt samma sak som om du krockar en 5-10 år gammal bil och vill köpa en ny. Försäkringen ersätter en del motsvarande värdet på din gamla och resten får du lägga till.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök