Mossan1 skrev:
Jag vet inte hur man får fram det, men informationen är inget värd om det inte nollställdes elektroniskt vid senaste oljebytet.
Ingen bil analyserar oljan, utan det är algoritmer som känner av körd sträcka, temperarurer, antal starter i vilka temperaturer osv, och så RÄKNAR UT hur långt det är till nästa oljebyte.
Inte nollställt = värdelös info.
Om nollställt = nåja vars. Bättre än inget.
Jo förstår att den inte "fysiskt" kollar oljan med en sensor utan att det är beräknad kvalitet på något sätt utifrån sensaste oljebytet mm. Och som du säger så är det därför inte tillförlitligt om det inte nollställts.
Tanken med att kolla infon var mer menad som en lite dubbel check på vad ägaren säger. Många känns drar vita lögner när de inte vet om något man frågar. Säger en ägare att den är nybytt och oljekvaliten är nära hundra så kan man anta att det och annat han säger antagligen är sanhets enligt också.
När jag kollar på bilar brukar jag även fråga "kontrollfrågor" som jag vet svaret på bara för att se vad för svar man får, så man kan bedömma hur ärliga andra svar man inte vet svaret på kan vara. Kolla oljekvaliten i färddatorn skulle bara vara lite av en sådan dubbelcheck, än något definitivt svar på när oljan är bytt. Stämmer den inte och andra kontrollfrågor kan man dra öron åt sig lite.
Hybrid_ skrev:
Även om det är en gammal bil så kan man ju fylla i serviceboken själv och spara inköpskvitton på olja/filter... Bilar som ofta byter ägare kan ha rullat hur långt som helst efter senaste oljebyte.
Precis, bilar som ofta byter ägare eller bilar hos bilhandlare vet folk inte när oljan är bytt och det görs inte. Då skulle en check av oljekvaliten i färddatorn kunna eventuellt ge lite ledtrådar. Är den hög är den antagligen bytt av tidigare ägaren.
Senast redigerat av temptest (1 juni 2023)