Toyota Corolla 89

Rakfyra
31 maj · 35 Inlägg

Hej har en Corolla med 4a-f motorn alltså fögge motorn, har tre problem 1 tomgången är på tog för hög har kopplat in en rpm mätare från biltema nu och ser att den ligger minst på 1500rpm
När man startar den går den igång fin och ligger väll på 800-1000 varv men efter bara några sekunder går det upp och försökt kollat och testat allt möjligt nu men hittar inte vad som kan orsaka problemet någon kanske har koll på dessa förgasare

Två på besiktningen klaga han på att skylt belysning inte funka

Hittar ingen säkring till dom men kollat lamporna och dom ser bra ut någon aning och vad felet kan va eller vart säkringen sitter?

Hade också för ojämn bromsverkan bak på vänstern 0,6 tror jag de va och högern 1,0
Har bytt bromsbelägg nu i trumbromsen och märkte att innan rummen var på så trök jag lite på bromsen för att de att det funka och då kom det en hel del vätska från cylindern, ska det va så när den inte får nå motstånd eller måste jag byta cylinder?

Hur kan man testa bromsstyrkan hemma så jag kan ställa in det?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 maj · 13 900 Inlägg

Rakfyra skrev:
Hej har en Corolla med 4a-f motorn alltså fögge motorn, har tre problem 1 tomgången är på tog för hög har kopplat in en rpm mätare från biltema nu och ser att den ligger minst på 1500rpm
När man startar den går den igång fin och ligger väll på 800-1000 varv men efter bara några sekunder går det upp och försökt kollat och testat allt möjligt nu men hittar inte vad som kan orsaka problemet någon kanske har koll på dessa förgasare

Två på besiktningen klaga han på att skylt belysning inte funka

Hittar ingen säkring till dom men kollat lamporna och dom ser bra ut någon aning och vad felet kan va eller vart säkringen sitter?
Ser bra ut? Är den verkligen bra, har du provat lampan?

Hade också för ojämn bromsverkan bak på vänstern 0,6 tror jag de va och högern 1,0
Har bytt bromsbelägg nu i trumbromsen och märkte att innan rummen var på så trök jag lite på bromsen för att de att det funka och då kom det en hel del vätska från cylindern, ska det va så när den inte får nå motstånd eller måste jag byta cylinder?
För sjutton, du ska inte trycka på bromsen när inte trumman är på. Du trycker ju ut kolvarna, det är därför det börjar läcka.

Hur kan man testa bromsstyrkan hemma så jag kan ställa in det?

Senast redigerat av Vettemannen (31 maj )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
uhlin
31 maj · 2 785 Inlägg

Du har luft i bromsarna. Bara att lufta när du tryckt ut kolvarna i hjulcylinder.

Man bör veta vad man gör innan man gör det. Annars får man lära sig den hårda vägen..... Med avdragna luftnipplar och en ny hjulcylinder och ett sönderdraget bromsrör till följd av detta.

Senast redigerat av uhlin (31 maj )

Rakfyra
1 juni · 35 Inlägg

Någon som vet hur jag ska börja felsöka kring tomgången?

Steff240
2 juni · 934 Inlägg

Jag är absolut ingen expert på dessa förgasare men en gissning är att chokefunktionen strular, är det manuell eller "automatisk" choke?

Skulle även kunna bero på att det sugs in tjuvluft nånstans.

Hur känns bilen när du kör?

torsen
2 juni · 6 938 Inlägg

Rakfyra skrev:
Hej har en Corolla med 4a-f motorn alltså fögge motorn, har tre problem 1 tomgången är på tog för hög har kopplat in en rpm mätare från biltema nu och ser att den ligger minst på 1500rpm
När man startar den går den igång fin och ligger väll på 800-1000 varv men efter bara några sekunder går det upp och försökt kollat och testat allt möjligt nu men hittar inte vad som kan orsaka problemet någon kanske har koll på dessa förgasare

Kolla slangen mellan bromsservot och insugsröret så att den inte läcker.
Vicka på slangen.
Ev spreja startgas på slangen.
Läcker slangen får motorn extra luft den vägen, och höjer tomgången.

zzr94092
2 juni · 4 252 Inlägg

Spraya med Startgas/bromsrengöring runt förgasaren/slangar,ändrar den motorvarv så har du hittat läckan!  Men spraya inte på tändkablar, stift,fördelare..

Senast redigerat av zzr94092 (3 juni )

Stortag
2 juni · 298 Inlägg

Rakfyra skrev:
Hej har en Corolla med 4a-f motorn alltså fögge motorn, har tre problem 1 tomgången är på tog för hög har kopplat in en rpm mätare från biltema nu och ser att den ligger minst på 1500rpm
När man startar den går den igång fin och ligger väll på 800-1000 varv men efter bara några sekunder går det upp och försökt kollat och testat allt möjligt nu men hittar inte vad som kan orsaka problemet någon kanske har koll på dessa förgasare

Två på besiktningen klaga han på att skylt belysning inte funka

Hittar ingen säkring till dom men kollat lamporna och dom ser bra ut någon aning och vad felet kan va eller vart säkringen sitter?

Hade också för ojämn bromsverkan bak på vänstern 0,6 tror jag de va och högern 1,0
Har bytt bromsbelägg nu i trumbromsen och märkte att innan rummen var på så trök jag lite på bromsen för att de att det funka och då kom det en hel del vätska från cylindern, ska det va så när den inte får nå motstånd eller måste jag byta cylinder?

Hur kan man testa bromsstyrkan hemma så jag kan ställa in det?

Hade själv liknande problem med tomgången på en golf mk2 med förgasare. Där var det gummit under förgasaren som var söndertorkat och spruckit. Detta ledde förstås till att den tog tjyvluft. Det såg ut något i stil med bilden nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-5937117a81ee4265a2c50b21bdffb7fc.jpg

Är båda lamporna till nummerskyltsbelysningen mörka eller bara ena? Har du testat mäta om det kommer spänning i lamphållaren?

Om bromsarna tog ojämnt redan före du började öppna upp bromstrumman så kan det nog vara cylindern som är boven, särskilt om den såg ut att läcka. Ett pro tip är att mängden bromsdamm som ligger löst inne i trumman påverkar hur bra bromsarna tar. Tar du bort allt damm lägger tillbaks trumman utan att röra något annat så kommer bromsarna ta mindre än tidigare. Minns en kollega som jobbade på Toyota märkesverkstan som skulle besikta sin egen bil och hade ojämn bromsverkan bak. Han tog loss båda trummorna och flyttade över damm från ena sidan till den andra och vips så tog bromsarna jämnt tongue

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Morthwyl
3 juni · 15 Inlägg

Låter ju som att den drar tjuvluft nästan men kan ju även vara någon tidigare ägare som pillat på diverse blandskruvar så den är helt åt skogen inställd...been there.
Ändras varvtalet alls när motorn kommer upp i temp? Nu har jag visserligen 2E motorn men den gick också på ca 1800rpm kall för att sjunka till ca 1200rpm varm, hittade en Haynesbok på loppis och har nu ställt in den på ca 1000 rpm varm som kall, hyfsat bra iaf 🙂.
Angående skyltbelysningen: är båda lamporna mörka? Märkte samma sak på min Corolla nu i våras vid uppstarten, visade sig att en kabel gått av i bakluckan (sedan) precis vid en kontakt efter 35 års öppnande av bakluckan 😅

Toyota Corolla "EE90" (1987)
Volvo 850 (1996)
Rakfyra
14 juni · 35 Inlägg

Jag har fixat skylt belysningen det det var kontakten som tjorva så kolla om kablarna, har sprayat med start gas runt förgasan men det gör ingen skylnad, spelar ingen roll om den är varm eller kall tomgången ligger mellan 1600-2000 fast den ligger jämt och inte oroligt, det måste vara med el chok för det är någon elförgasare men typ 40 vakuum slangar,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juni · 16 924 Inlägg

Rakfyra skrev:
Jag har fixat skylt belysningen det det var kontakten som tjorva så kolla om kablarna, har sprayat med start gas runt förgasan men det gör ingen skylnad, spelar ingen roll om den är varm eller kall tomgången ligger mellan 1600-2000 fast den ligger jämt och inte oroligt, det måste vara med el chok för det är någon elförgasare men typ 40 vakuum slangar,

Kan du montera bort slang till insug så du ser spjället i förgasarn. Lite långsökt men lätt gjort tror jag.

Rakfyra
14 juni · 35 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Rakfyra skrev:
Jag har fixat skylt belysningen det det var kontakten som tjorva så kolla om kablarna, har sprayat med start gas runt förgasan men det gör ingen skylnad, spelar ingen roll om den är varm eller kall tomgången ligger mellan 1600-2000 fast den ligger jämt och inte oroligt, det måste vara med el chok för det är någon elförgasare men typ 40 vakuum slangar,

Kan du montera bort slang till insug så du ser spjället i förgasarn. Lite långsökt men lätt gjort tror jag.

Om jag tar bort luft filtret som sitter rakt ovanför förgasan ser jag ner men det finns typ 3-4 olika spjäl

Rakfyra
21 juni · 35 Inlägg

Någon som vet vad jag kan kolla nu?

Rakfyra
26 juni · 35 Inlägg

Försökte bess igen och bromsen på vänster bak tar fortfarande dåligt, förstår inte vad detta beror på har bytt bromsbelägg utan någon skylnad, har luftat bromsen, tänkte om jag skulle byta broms slang men den gamla sitter helt fast så vet inte hur jag ska göra(massa rost)

jaka54
26 juni · 5 474 Inlägg

Har du bytt bromscylindern? Antar att du har trummor bak.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni · 16 924 Inlägg

Kanske dags att byta rubbet bak.

Rakfyra
26 juni · 35 Inlägg

Ja jag har trummor har nu börjat byta allt möjligt, så har/kommer byta bromsrör(då jag får kapa och skarva eftersom gamla slangen inte går att få lös, slang, cylinder, backar, även alla fjädrar och allt även om det Inte gör någon skylnad, efter jag gjort detta finns det bara själva Truman kvar och den ser bra.

uhlin
27 juni · 2 785 Inlägg

Rakfyra skrev:
Ja jag har trummor har nu börjat byta allt möjligt, så har/kommer byta bromsrör(då jag får kapa och skarva eftersom gamla slangen inte går att få lös, slang, cylinder, backar, även alla fjädrar och allt även om det Inte gör någon skylnad, efter jag gjort detta finns det bara själva Truman kvar och den ser bra.

Finns det nån lastavkänningsventil på en sån? Isåfall kan det va den.

Rakfyra
27 juni · 35 Inlägg

uhlin skrev:

Rakfyra skrev:
Ja jag har trummor har nu börjat byta allt möjligt, så har/kommer byta bromsrör(då jag får kapa och skarva eftersom gamla slangen inte går att få lös, slang, cylinder, backar, även alla fjädrar och allt även om det Inte gör någon skylnad, efter jag gjort detta finns det bara själva Truman kvar och den ser bra.

Finns det nån lastavkänningsventil på en sån? Isåfall kan det va den.

Vad är det hur ser en sån ut?

Rakfyra
27 juni · 35 Inlägg

[img][/img]Jag förstår inte riktigt hur man lägger upp bilder i tråden man hade behövt svar på om bromsrören fungerar, den av koppar har jag gjort och tycker ända den ser bra ut frågan är den andra… då har jag försökt skarva röret som går under bilen, matrialet verkar vara något annat en röret från biltema så kan inte få till någon bra form på den eftersom den är så hård, frågan är då om det ser ut som det kan fungera ändå? Dvs kopplat ihop dem med slang och sen till oket?https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245534/245534-15dc0ec1fcad9eae2a0390500c6574c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245534/245534-2ba6bf0b948cda1641aa6c16862f2b75.jpg

Senast redigerat av Rakfyra (27 juni )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang