Saab går inte över 3000 rpm

Drburr
5 maj 2023 · 10 Inlägg

Sitter i en liten knipa, har ingen felkodsläsare till hands men är rätt säker vilken kod som kommer dyka upp: p0335 cps circuit A.
Gäller en saab tid 2007 automat.

För några månader sedan körde jag till föräldrarna, en resa på 30 mil. Bilen gick bra väl där i nån dag, sedan dök motorlampan upp, och det gick inte att varva högre än 3000 rpm. Vsrken i friläge eller i park. Ryckte batterikablarna i nån timma, motorlampan lös fortf men bilen gick normalt. Tog mig hem och in på verkstad med ovanstående felkod, de mätte vevaxelgivaren men den var ok. Dock var kamaxelgivaren död. Motorlampan släckt och saab funkat fint sen på resor mellan 3-30 km.

Åkte återigen hem till päron för en vecka sedan, sen har saab stått till idag. Nu är samma problem tillbaka efter långkörning och norsk reset med batteri funkar inte. Kollat egr och rengjort den, luftmassemätare o luftfilter efter skit. Har inte kunnat mäta på den då jag i princip bara har tillgång till en skiftnyckel.

Någon som har nån ide på vad jag mer bör kolla? Måste hem på söndag och gud vad jag hatar det lilla bilaset som lurade in mig i fällan igen.

Jesper328
6 maj 2023 · 2 371 Inlägg

Svårt att säga något utan en felkod, även om du har fått en tidigare.

Säger vi att du har samma kod igen så kan det finnas en hel del orsaker.
Kablage
Givare
Triggerhjul
Svänghjul om håller på att separera
Motorstyrdon

Ingen kod på synken mellan kam och vevaxelgivare?

Up the RA
Drburr
7 maj 2023 · 10 Inlägg

Hade ingen läsare med mig, den tidigare koden läst med obd2 gav cps a circuit. Verkstadens gav samma, ingen hade en tec2. Mysko är att samma fel dyker upp efter långkörning med 4 månaders mellanrum. Men funkat prickfritt däremellan.
Varvar inte högre än 3500 rpm kall, för att störtdyka till max 2000 när den kom upp i temp.
Kollat egr, luftfilter, spjäll mm utan att sett något uppenbart.

Sitter på bussen hem nu, päron känner någon oppfinnarjocke som ska ta sig en titt om några veckor.
Återkommer med resultat.

Drburr
5 juni 2023 · 10 Inlägg

Farbrorn hade tech2, luftmassemätaren var slut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang