4189
Sök

Koppla 7st 55w extraljus.

3 459 Inlägg
10 juni 2023
Trådstartare
#1
Hej! Har dumpat led rampen på min van, ska ha 7 st 7" 55w istället.

Har kopplat innan extraljus och alltid dragit varje kabel till relät.

Men nu blir det 14 kablar totalt då det inte finns bra jordpunkt just där. Blir mellan 1-2.5m långa.

För enkelheten skull kan man koppla dem till en grövre kabel så det blir totalt 2 kablar till motorrummet? Vad är nackdelen? Vilken relä?
Idag sitter det en 40A relä till ledrampen.


Eller måste man leva med att dra varje kabel och med flera relän?

Tacksam för alla tips, är inte den bästa på el.


5 918 Inlägg
10 juni 2023
#2
7x55W = 32A vid 12V

Hade monterat ett 100A relä för att inte riskera att kontakterna bränner fast.
T.ex detta https://www.extraljuskungen.se/installa … OgQAvD_BwE

Du kan montera en jordplint och plusplint på lämpligt ställe.
Plusplinten matar du då från relät.
Jag gillar att överdimensionera så hade då dragit minst 6mm2 kabel till plintarna.

Lämplig kopplingsplint:
https://www.watski.se/bep-kopplingsplin … mUQAvD_BwE


3 459 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#3
simlar skrev:
7x55W = 32A vid 12V

Hade monterat ett 100A relä för att inte riskera att kontakterna bränner fast.
T.ex detta https://www.extraljuskungen.se/installa … OgQAvD_BwE

Du kan montera en jordplint och plusplint på lämpligt ställe.
Plusplinten matar du då från relät.
Jag gillar att överdimensionera så hade då dragit minst 6mm2 kabel till plintarna.

Lämplig kopplingsplint:
https://www.watski.se/bep-kopplingsplin … mUQAvD_BwE

Om det är 32A varför behövs en 100a relä? Blir det högre än 32A vid vissa lägen?

Ska se hur det finns med plats med en plint, lite trångt😁


5 918 Inlägg
11 juni 2023
#4
32A drar dom vid drift, dvs när dom redan är påslagna.

Vid start drar lamporna betydligt mer och risken finns då att kontakterna i relät bränner fast om relät är för klent, resultterar då i att extraljusen inte går att slå av.
Därför man ofta rekommenderar att ha ungefär dubbelt så kraftigt relä än teoretiskt nödvändigt.


7 786 Inlägg
11 juni 2023
#5
Low skrev:
Hej! Har dumpat led rampen på min van, ska ha 7 st 7" 55w istället.

Har kopplat innan extraljus och alltid dragit varje kabel till relät.

Men nu blir det 14 kablar totalt då det inte finns bra jordpunkt just där. Blir mellan 1-2.5m långa.

För enkelheten skull kan man koppla dem till en grövre kabel så det blir totalt 2 kablar till motorrummet? Vad är nackdelen? Vilken relä?
Idag sitter det en 40A relä till ledrampen.


Eller måste man leva med att dra varje kabel och med flera relän?

Tacksam för alla tips, är inte den bästa på el.

7 lampor låter imponerade.
På en Geländewagen hade jag 5 lampor på taket - storknickar med reftal 25 - för att få spridning i skogen.

Har du samma referenstal på alla 7 lamporna?
Reftal 37,5 är väl vanligast för landsvägskörning?
Eller har du t ex 4 st ref 50 och 3 st 37,5?
Då kan du lägga dem på olika relän och strömställare.

Men för att besvara dina frågor så skulle jag i ditt ställe "dra ihop" till 2 st 4 eller 6 kvmm-kablar.
Ett 35 Amp-relä duger - instämmer med simlars uträkning(Ohms lag) - så ditt 40 Amp-relä räcker.

F ö har jag gjort som du = lagt LED-ramperna på hyllan.

3 459 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#6
simlar skrev:
32A drar dom vid drift, dvs när dom redan är påslagna.

Vid start drar lamporna betydligt mer och risken finns då att kontakterna i relät bränner fast om relät är för klent, resultterar då i att extraljusen inte går att slå av.
Därför man ofta rekommenderar att ha ungefär dubbelt så kraftigt relä än teoretiskt nödvändigt.

Då hänger jag med!😁tack!


3 459 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#7
torsen skrev:
Low skrev:
Hej! Har dumpat led rampen på min van, ska ha 7 st 7" 55w istället.

Har kopplat innan extraljus och alltid dragit varje kabel till relät.

Men nu blir det 14 kablar totalt då det inte finns bra jordpunkt just där. Blir mellan 1-2.5m långa.

För enkelheten skull kan man koppla dem till en grövre kabel så det blir totalt 2 kablar till motorrummet? Vad är nackdelen? Vilken relä?
Idag sitter det en 40A relä till ledrampen.


Eller måste man leva med att dra varje kabel och med flera relän?

Tacksam för alla tips, är inte den bästa på el.

7 lampor låter imponerade.
På en Geländewagen hade jag 5 lampor på taket - storknickar med reftal 25 - för att få spridning i skogen.

Har du samma referenstal på alla 7 lamporna?
Reftal 37,5 är väl vanligast för landsvägskörning?
Eller har du t ex 4 st ref 50 och 3 st 37,5?
Då kan du lägga dem på olika relän och strömställare.

Men för att besvara dina frågor så skulle jag i ditt ställe "dra ihop" till 2 st 4 eller 6 kvmm-kablar.
Ett 35 Amp-relä duger - instämmer med simlars uträkning(Ohms lag) - så ditt 40 Amp-relä räcker.

F ö har jag gjort som du = lagt LED-ramperna på hyllan.

Haha, ja det blev 7 st. Såg annars "tomt" 😁
Alla har ref 37.5 ( Biltemas billiga 7").

Då kör jag 6kvm kablar, skulle vara väldigt smidigt att ha 2 istället för 14.

Så mitt 40a räcker? Ska se om biltema har en bättre, om inte så beställer jag en 100a och kör 40a undertiden:).

Vad ska man ha för säkring mellan batteriet och relä?


7 786 Inlägg
11 juni 2023
#8
Low skrev:
torsen skrev:
Low skrev:
Hej! Har dumpat led rampen på min van, ska ha 7 st 7" 55w istället.

Har kopplat innan extraljus och alltid dragit varje kabel till relät.

Men nu blir det 14 kablar totalt då det inte finns bra jordpunkt just där. Blir mellan 1-2.5m långa.

För enkelheten skull kan man koppla dem till en grövre kabel så det blir totalt 2 kablar till motorrummet? Vad är nackdelen? Vilken relä?
Idag sitter det en 40A relä till ledrampen.


Eller måste man leva med att dra varje kabel och med flera relän?

Tacksam för alla tips, är inte den bästa på el.

7 lampor låter imponerade.
På en Geländewagen hade jag 5 lampor på taket - storknickar med reftal 25 - för att få spridning i skogen.

Har du samma referenstal på alla 7 lamporna?
Reftal 37,5 är väl vanligast för landsvägskörning?
Eller har du t ex 4 st ref 50 och 3 st 37,5?
Då kan du lägga dem på olika relän och strömställare.

Men för att besvara dina frågor så skulle jag i ditt ställe "dra ihop" till 2 st 4 eller 6 kvmm-kablar.
Ett 35 Amp-relä duger - instämmer med simlars uträkning(Ohms lag) - så ditt 40 Amp-relä räcker.

F ö har jag gjort som du = lagt LED-ramperna på hyllan.

Haha, ja det blev 7 st. Såg annars "tomt" 😁
Alla har ref 37.5 ( Biltemas billiga 7").

Då kör jag 6kvm kablar, skulle vara väldigt smidigt att ha 2 istället för 14.

Så mitt 40a räcker? Ska se om biltema har en bättre, om inte så beställer jag en 100a och kör 40a undertiden:).

Vad ska man ha för säkring mellan batteriet och relä?

På de senaste bilarna har jag, nära batteriet, en "extra huvudsäkring" på 60 Ampére.
Den skyddar 4 extraljus + 2 arbetsljus framåt + 2 arbetsljus bakåt + komradio + spänningsomvandlare + flera (7) 12 v eluttag. + eluttag för släpvagn.
Samtliga lampor 55 W.
Eluttagen har extra/separata säkringar på mellan 30 och 10 Ampére.
Alla belysningar går att släcka separat med egna strömställare.

3 459 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#9
torsen skrev:
Low skrev:
torsen skrev:

7 lampor låter imponerade.
På en Geländewagen hade jag 5 lampor på taket - storknickar med reftal 25 - för att få spridning i skogen.

Har du samma referenstal på alla 7 lamporna?
Reftal 37,5 är väl vanligast för landsvägskörning?
Eller har du t ex 4 st ref 50 och 3 st 37,5?
Då kan du lägga dem på olika relän och strömställare.

Men för att besvara dina frågor så skulle jag i ditt ställe "dra ihop" till 2 st 4 eller 6 kvmm-kablar.
Ett 35 Amp-relä duger - instämmer med simlars uträkning(Ohms lag) - så ditt 40 Amp-relä räcker.

F ö har jag gjort som du = lagt LED-ramperna på hyllan.

Haha, ja det blev 7 st. Såg annars "tomt" 😁
Alla har ref 37.5 ( Biltemas billiga 7").

Då kör jag 6kvm kablar, skulle vara väldigt smidigt att ha 2 istället för 14.

Så mitt 40a räcker? Ska se om biltema har en bättre, om inte så beställer jag en 100a och kör 40a undertiden:).

Vad ska man ha för säkring mellan batteriet och relä?

På de senaste bilarna har jag, nära batteriet, en "extra huvudsäkring" på 60 Ampére.
Den skyddar 4 extraljus + 2 arbetsljus framåt + 2 arbetsljus bakåt + komradio + spänningsomvandlare + flera (7) 12 v eluttag. + eluttag för släpvagn.
Samtliga lampor 55 W.
Eluttagen har extra/separata säkringar på mellan 30 och 10 Ampére.
Alla belysningar går att släcka separat med egna strömställare.

Inte dumt alls!


3 459 Inlägg
29 juni 2023
Trådstartare
#10
7 fick plats😂😂 faller nog inte i allas smak men..
Mitt relä från biltema som satt på min ledramp som är på 40A och en 30A säkring på sig. Det lär väl inte funka då 7 st 55w var på 32A då måste jag ha en 40a säkring?

Kanske bäst köpa 100a relät från början? Och en 40a säkring mellan batteriet och relät?

Tråkigt att biltemas lösa säkringshållare bara har 30A max. Jag o el... mmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-718cb1a55e47e9e85433ffb302c0b5c7.jpg


3 459 Inlägg
29 juni 2023
Trådstartare
#11


Vettemannen
29 juni 2023
#12
Low skrev:
7 fick plats😂😂 faller nog inte i allas smak men..
Mitt relä från biltema som satt på min ledramp som är på 40A och en 30A säkring på sig. Det lär väl inte funka då 7 st 55w var på 32A då måste jag ha en 40a säkring?

Kanske bäst köpa 100a relät från början? Och en 40a säkring mellan batteriet och relät?

Tråkigt att biltemas lösa säkringshållare bara har 30A max. Jag o el... mmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-718cb1a55e47e9e85433ffb302c0b5c7.jpg

Jag kan köpa att detta inte faller alla i smaken men jag tycker det ser fan så mycket bättre ut med dessa extraljus än en LED-ramp. Kör så där.

/Benny


Sök