Rengöra partikelfilter

Alexander_jnssn
4 november 2021 · 21 Inlägg

Hej skulle vilja ha tips på hur jag rengör ett partikelfilter. Bilen är en Opel corsa d vars partikelfilter är fullt till 70 procent. Jag har gjort generering med dator men fundera på om man ska ta bort partikelfiltret och rengör med något medel och spola igenom det med vatten. Någon som har testat det ? Mvh Alexander

Jesper328
4 november 2021 · 2 373 Inlägg

Det skall väl gå att spola ett partikelfilter med något trevligt medel, har däremot aldrig gjort det.

Bränna ur funkar allt som oftast, det du kan göra utöver en regenerering med dator är att dra ut på motorvägen, varva 2000-3000rpm, och köra så ett par mil.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2021 · 17 485 Inlägg

Alexander_jnssn skrev:
Hej skulle vilja ha tips på hur jag rengör ett partikelfilter. Bilen är en Opel corsa d vars partikelfilter är fullt till 70 procent. Jag har gjort generering med dator men fundera på om man ska ta bort partikelfiltret och rengör med något medel och spola igenom det med vatten. Någon som har testat det ? Mvh Alexander

När du gjorde detta så undrar jag vad bilen gjorde då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alexander_jnssn
5 november 2021 · 21 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Alexander_jnssn skrev:
Hej skulle vilja ha tips på hur jag rengör ett partikelfilter. Bilen är en Opel corsa d vars partikelfilter är fullt till 70 procent. Jag har gjort generering med dator men fundera på om man ska ta bort partikelfiltret och rengör med något medel och spola igenom det med vatten. Någon som har testat det ? Mvh Alexander

När du gjorde detta så undrar jag vad bilen gjorde då?

Den rök i tio min ca när vi generade efter det så var partikelfiltret fullt till 70 procent

Jesper328
5 november 2021 · 2 373 Inlägg

Jag skulle prova att lossa slangarna till difftrycksgivaren för att se om den fortfarande visar på 70%.
Annars prova med att hälla i nåt mirakelmedel i tanken… finns säkert en uppsjö av sådant.

Är det askhalten eller sothalten?

Up the RA
Alexander_jnssn
5 november 2021 · 21 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jag skulle prova att lossa slangarna till difftrycksgivaren för att se om den fortfarande visar på 70%.
Annars prova med att hälla i nåt mirakelmedel i tanken… finns säkert en uppsjö av sådant.

Är det askhalten eller sothalten?

Tack, vet inte om det var askhalten eller sothalten.

Alexander_jnssn
5 november 2021 · 21 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jag skulle prova att lossa slangarna till difftrycksgivaren för att se om den fortfarande visar på 70%.
Annars prova med att hälla i nåt mirakelmedel i tanken… finns säkert en uppsjö av sådant.

Är det askhalten eller sothalten?

Jag har tagit över min brors bil. Körde idag 4 mil och tempen gick bara upp till 49 grader. Så jag ska byta glykolen, termostaten Och tempgivaren. Misstänker att termostaten är dålig. Kan detta påverka att partikelfiltret sätta igen när motorn inte går upp i temp, tänker att den inte renar som den ska när motorn inte blir varm.

Jesper328
5 november 2021 · 2 373 Inlägg

Alexander_jnssn skrev:

Jesper328 skrev:
Jag skulle prova att lossa slangarna till difftrycksgivaren för att se om den fortfarande visar på 70%.
Annars prova med att hälla i nåt mirakelmedel i tanken… finns säkert en uppsjö av sådant.

Är det askhalten eller sothalten?

Jag har tagit över min brors bil. Körde idag 4 mil och tempen gick bara upp till 49 grader. Så jag ska byta glykolen, termostaten Och tempgivaren. Misstänker att termostaten är dålig. Kan detta påverka att partikelfiltret sätta igen när motorn inte går upp i temp, tänker att den inte renar som den ska när motorn inte blir varm.

Ja, absolut.
Motor behöver vara uppe i arbetstemp för att en regenerering ska kunna utföras.

När du har fått fix på det så kör du en rullande regenerering som jag beskrev längre upp.
De funkar enligt mina erfarenheter alltid bättre än en stillastående regen.

Up the RA
husseman
6 november 2021 · 1 594 Inlägg

Hmm, till en viss grad av igensättning av DPF ,kan man köra påtvingad regenerering med instrument. Tyvärr så kan det bli moment 22- då det inte får finnas felkoder på DPF för att just få igång en riktig regenerering med instrument. Kan du inte köra en påtvingad regenerering med instrument..så kommer du aldrig få igång bilens eget system. Dvs. byte av DPF eller ta bort och rengöra är alternativen. Man kan skicka in dom o få dom rengjorda av "proffs"- kostar väl ca 3k.
Man kan rengöra dom med en massa skit, vissa funkar-vissa funkar inte. Tillsatser till bränslet e´bortkastade pengar. Ett fullt DPF kör jag med ett medel som kostar 360:- litern(+moms)-detta ska spädas med vatten..allt från 3:1 till 1:1 beroende på hur illa det är. Det ska verka i minst 8 timmar i pluggat filter. O ja lovar, det kommer ut mkt. skit. Sen riktig spolning, från alla håll o sen blås rent med tryckluft. Funkar varje gång, ryker en stund, men blir superrent. Nu kommer alla fråga va jag använder för medel..o ja tror det heter Gat. Vet inte om det går att köpa som privatnisse. Googla så lär ni hitta det. Lycka till..

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2021 · 17 485 Inlägg

Vet att när jag har gjort re-gen med dator på några bilar så gick inte denna process att starta om inte motorn hade en temperatur på över 65 grader.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
6 november 2021 · 1 594 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vet att när jag har gjort re-gen med dator på några bilar så gick inte denna process att starta om inte motorn hade en temperatur på över 65 grader.

Jupp, vissa kriterier måste vara uppfyllda för att få datorn att starta regenerering. Lite olika på beroende på märke.
Men att motorn ska ha en viss temp. brukar alltid vara med. Ofta runt 70 grader, vissa märken kräver att tanken har minst 1/4 kvar. O många märken kräver att inga felkoder får finnas på Motorstyrning för att det ska gå att starta. Där kommer moment 22 in. Är ditt DPF fullt så sätts felkod, vilket hindrar att din dator får igång regenereringen. Ibland funkar det att radera o ha motorn i rätt temp. o starta. Ibland kan man lura systemet, genom att koda in att man bytt DPF. Då sätts inte koden så snabbt. Vissa kan man rycka slangarna till difftrycksgivaren på. Men det bästa är att plocka bort filtret o rengöra eller byta. Detta är ett otroligt vanligt fel, speciellt om man bara åker korta sträckor med en oljebrännare.

mvh/husse

Alexander_jnssn
12 november 2021 · 21 Inlägg

Jesper328 skrev:

Alexander_jnssn skrev:

Jesper328 skrev:
Jag skulle prova att lossa slangarna till difftrycksgivaren för att se om den fortfarande visar på 70%.
Annars prova med att hälla i nåt mirakelmedel i tanken… finns säkert en uppsjö av sådant.

Är det askhalten eller sothalten?

Jag har tagit över min brors bil. Körde idag 4 mil och tempen gick bara upp till 49 grader. Så jag ska byta glykolen, termostaten Och tempgivaren. Misstänker att termostaten är dålig. Kan detta påverka att partikelfiltret sätta igen när motorn inte går upp i temp, tänker att den inte renar som den ska när motorn inte blir varm.

Ja, absolut.
Motor behöver vara uppe i arbetstemp för att en regenerering ska kunna utföras.

När du har fått fix på det så kör du en rullande regenerering som jag beskrev längre upp.
De funkar enligt mina erfarenheter alltid bättre än en stillastående regen.

Jag har nu bytt termostaten Plus glykolen och motorn har nu Normal temp 80-90 grader. Bilen genererar nästan hela tiden nu vilket förmodligen är normalt eftersom den inte kunnat generera som den ska innan. Partikelfiltret är nog väldigt fullt. Det possetiva  är att genererings symbolen i instrumentpanelen lyser När bilen rengör vilken den inte gjort tidigare. Frågan är om bilen klarar rengöra partikelfiltret själv eller om jag måste plocka ner det och rengöra själv. Det återstår och ser

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2021 · 17 485 Inlägg

Tror bilen kan klara att göra det själv eftersom den jobbar på saken. kör ett par dagar och se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alexander_jnssn
12 november 2021 · 21 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tror bilen kan klara att göra det själv eftersom den jobbar på saken. kör ett par dagar och se.

Ja jag hade tänkt göra det. Hade nog varit bra om man fått i något rengöringsmedel när partikelfiltret sitter på bilen. Funkar inte det så är det bara av med skiten och rengöra

husseman
12 november 2021 · 1 594 Inlägg

Hmm, tänk på att oljan späds vid regenerering, då motorn pumpar in diesel även i avgastakten..allt för att få upp temp..- så att man kan släppa ut skiten man samlat upp. Så Oljebyte är ingen dum idé om man haft problem med sitt DPF.
Lycka till.
mvh/husse

Alexander_jnssn
12 november 2021 · 21 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, tänk på att oljan späds vid regenerering, då motorn pumpar in diesel även i avgastakten..allt för att få upp temp..- så att man kan släppa ut skiten man samlat upp. Så Oljebyte är ingen dum idé om man haft problem med sitt DPF.
Lycka till.
mvh/husse

Mycket tack för det tipset! Ska definitivt byta oljan direkt det gjordes för en månad sedan men ska byta ändån. Kom precis hem från en sväng med bilen. Körde 5 mil på högt varvtal, bilen visade att den generade de 2 första milen sen slocknade lampan för generering och kom inte tillbaka de tre sista milen. Skulle bli överlycklig om bilen blivit riktig nu

Alexander_jnssn
9 december 2021 · 21 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, tänk på att oljan späds vid regenerering, då motorn pumpar in diesel även i avgastakten..allt för att få upp temp..- så att man kan släppa ut skiten man samlat upp. Så Oljebyte är ingen dum idé om man haft problem med sitt DPF.
Lycka till.
mvh/husse

Efter att jag bytt termostaten och fått upp motorn i normal temp så har bilen genererat två gånger rejält på 70 mil. Kollade fyllnadsgraden på partikelfiltret idag med datorn och de visar att det är fullt till 70 procent. Jag har även bytt olja och filter efter alla generingar.

Jag har inte tillgång till garage, plocka bort dpf och rengöra är för mkt jobb just nu i kylan. Min tanke är att ta bort givaren på dpf och spruta i rengöringsmedel och sen köra bilen.

Jag vill helt inte göra en generering med datorn efteråt, för det stinker något galet om bilen efteråt även att dörrarna är stängda och fläkten är avstängd.

Så till frågan tror du det funkar att spruta i rengöringsmedel sen att man kör en långsträcka med bilen ? Vilket varvtal bör man isåfall hålla och hur långt bör man köra ? Eller Blir det bättre att göra en generering med datorn. Mvh Alexander

it_mutt Avstängd
10 december 2021 · 10 388 Inlägg

På en A6 från...2007...matade jag in rengöringsmedel via tryckvakten/sensorn (till DPF), eller ja, via slangarna. Främre (på DPF) slangen då.

Detta gjordes med hjälp av en "ogrässpruta" (1L-variant som man pumpar upp tryck i).
Fungerade över förväntan. Fick väl dock göra det två gånger har jag för mig, och gjorde sen en tvingad regenerering. Vill minnas att det slutade på 9% eller liknande, innan jag ansåg att "nu kan bilen hantera det här själv när det behövs".

Inte säkert det är tillämpligt för din del, men om inte annat som tips på hur du skulle kunna göra.
Så din tanke om att ta bort givaren och göra det där, bör fungera. Förutsatt att det är "i fronten" och du faktiskt får bort den. I mitt fall gick det inte, därav valet att gå via slangarna till tryckvakten/sensorn.

Kan tillägga att jag inte kommer ihåg vilket medel jag använde. Var någon 1L-flaska som kunde spädas om man ville.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Alexander_jnssn
10 december 2021 · 21 Inlägg

it_mutt skrev:
På en A6 från...2007...matade jag in rengöringsmedel via tryckvakten/sensorn (till DPF), eller ja, via slangarna. Främre (på DPF) slangen då.

Detta gjordes med hjälp av en "ogrässpruta" (1L-variant som man pumpar upp tryck i).
Fungerade över förväntan. Fick väl dock göra det två gånger har jag för mig, och gjorde sen en tvingad regenerering. Vill minnas att det slutade på 9% eller liknande, innan jag ansåg att "nu kan bilen hantera det här själv när det behövs".

Inte säkert det är tillämpligt för din del, men om inte annat som tips på hur du skulle kunna göra.
Så din tanke om att ta bort givaren och göra det där, bör fungera. Förutsatt att det är "i fronten" och du faktiskt får bort den. I mitt fall gick det inte, därav valet att gå via slangarna till tryckvakten/sensorn.

Kan tillägga att jag inte kommer ihåg vilket medel jag använde. Var någon 1L-flaska som kunde spädas om man ville.

Tack för svaret. Mvh Alexander

kadettcab
9 juli 2023 · 15 Inlägg

Var sitter givaren på en Corsa d?

Mitsubishi EVO VIII (8) "EVO VIII" (2004)
Opel kadett cab "bertone" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang