Kan hos Kronofogden återkallad kontrollavgift "dyka upp på nytt"? (Hojab)

d-b
11 juli 2023 · 541 Inlägg

Fick en kontrollavgift för ett tag sedan som jag överklagade hos p-bolaget. Överklagan avslogs men eftersom jag var rätt säker på att de begått ett formfel (och dessutom att parkeringen inte var förbjuden - det var det jag grundade min överklagan på) så betalade jag inte varpå p-bolaget, via sitt vidriga ombud, Handels- och juristinkasso (Hojab 556214-1423), lär ärendet gå till Kronofogden. Eftersom jag var rätt säker på detta formfel så bestred jag kravet från KFM, varpå Hojab återkallar sin ansökan om betalningsföreläggande.

Kan detta krav dyka upp på nytt efter den här processen?

Man kan ju tex normalt sett inte stämma någon, förlora målet och sedan stämma igen på samma sak.

Eller insåg Hojab formfelet men chansade på att jag skulle betala om de lämnade saken till KFM?

Noobnisse
12 juli 2023 · 181 Inlägg

Ingen aning, men varför inte skicka ett mail till kronofogden? Garaget är toppen men kanske inte det bästa forumet för just detta.

JN1975
12 juli 2023 · 234 Inlägg

...

Senast redigerat av JN1975 (24 juli 2023)

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
d-b
12 juli 2023 · 541 Inlägg

JN1975 skrev:
Om man överklagar en kontrollavgift ("böter" på tomtmark) ska man inte behöva betala förrän ärendet är avgjort, tex att det går till Tingsrätten. Om du då förlorar och inte betalar kan de så klart skicka det till Kronofogden,  men innan det är avgjort (om du överklagat) behöver du inte betala och de har inte rätt att skicka det till sitt inkassobolag osv.

Däremot en parkeringsanmärkning  ("böter" på gatumark) måste du betala inom 8 dagar även om du tänkt överklaga hos Polisen/parkeringsmyndigheten, sen får du tillbaka pengarna om du får rätt där eller i Tingsrätten.

Så nej, Hojab har inte rätt att skicka något till Kfm innan ärendet är avgjort om du har klagat på lappen officiellt. Kanske det de insett och dragit tillbaka?

Det där tror jag inte på. Gängse ordning är att man skickar en skuld, oavsett var den kommer från, först till KFM och sedan till TR (om den bestrids hos KFM). Vinner man i TR går saken tillbaka till KFM för utmätning mm.

JN1975
13 juli 2023 · 234 Inlägg

...

Senast redigerat av JN1975 (24 juli 2023)

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
d-b
23 juli 2023 · 541 Inlägg

JN1975 skrev:

d-b skrev:

JN1975 skrev:
Om man överklagar en kontrollavgift ("böter" på tomtmark) ska man inte behöva betala förrän ärendet är avgjort, tex att det går till Tingsrätten. Om du då förlorar och inte betalar kan de så klart skicka det till Kronofogden,  men innan det är avgjort (om du överklagat) behöver du inte betala och de har inte rätt att skicka det till sitt inkassobolag osv.

Däremot en parkeringsanmärkning  ("böter" på gatumark) måste du betala inom 8 dagar även om du tänkt överklaga hos Polisen/parkeringsmyndigheten, sen får du tillbaka pengarna om du får rätt där eller i Tingsrätten.

Så nej, Hojab har inte rätt att skicka något till Kfm innan ärendet är avgjort om du har klagat på lappen officiellt. Kanske det de insett och dragit tillbaka?

Det där tror jag inte på. Gängse ordning är att man skickar en skuld, oavsett var den kommer från, först till KFM och sedan till TR (om den bestrids hos KFM). Vinner man i TR går saken tillbaka till KFM för utmätning mm.

Tro vad du vill, en överklagad Kontrollavgift blir inte ens en skuld innan parkeringsärendet är avklarat. Dvs det är totalt fel av Hojab att skicka "skulden" för den obetalda kontrollavgiften till sitt inkasso, som sen skickar den till Kfm. Innan det blir en skuld måste först själva parkeringsärendet avgöras och om TS gjort rätt och bestridit hos bolaget (Hojab), fått avslag av dem men fortsatt bestrida så måste de ta ärendet till Tingsrätten och bevisa att han parkerat fel.

Du vet inte vad du pratar om. Vad betyder ens tex Kontrollavgift blir inte ens en skuld innan parkeringsärendet är avklarat.

JN1975
23 juli 2023 · 234 Inlägg

...

Senast redigerat av JN1975 (24 juli 2023)

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
JN1975
24 juli 2023 · 234 Inlägg

Försökte berätta hur det funkar för att hjälpa till, men du verkar ju veta bäst själv så jag lägger ner. Lycka till.

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
d-b
24 juli 2023 · 541 Inlägg

JN1975 skrev:
Försökte berätta hur det funkar för att hjälpa till, men du verkar ju veta bäst själv så jag lägger ner. Lycka till.

Jag vet bättre än du verkar veta i alla fall. Har vunnit två mål i tingsrätten mot Hojab så jag kan den ordinarie processen rätt väl. Däremot inte det som hände här - alltså att de återkallade ett ärende de lämnat till KFM istället för att överlåta det till TR (som är vad de brukar göra om man bestrider hos KFM).

JN1975
24 juli 2023 · 234 Inlägg

d-b skrev:

JN1975 skrev:
Försökte berätta hur det funkar för att hjälpa till, men du verkar ju veta bäst själv så jag lägger ner. Lycka till.

Jag vet bättre än du verkar veta i alla fall. Har vunnit två mål i tingsrätten mot Hojab så jag kan den ordinarie processen rätt väl. Däremot inte det som hände här - alltså att de återkallade ett ärende de lämnat till KFM istället för att överlåta det till TR (som är vad de brukar göra om man bestrider hos KFM).

Grattis, men du måste försöka förstå skillnaden mellan en tingsrättsförhandling om en skuld och en tingsrättsförhandling om ett parkeringsärende som inte ens har kunnat förfalla till en skuld då man bestridit själva felparkeringen. Men vad vet jag, har bara jobbat med sånt sedan 2005...

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
d-b
26 juli 2023 · 541 Inlägg

JN1975 skrev:
Grattis, men du måste försöka förstå skillnaden mellan en tingsrättsförhandling om en skuld och en tingsrättsförhandling om ett parkeringsärende som inte ens har kunnat förfalla till en skuld då man bestridit själva felparkeringen. Men vad vet jag, har bara jobbat med sånt sedan 2005...

"Förfalla till en skuld"? Vad svamlar du om? Tror inte en sekund på att du arbetat med detta i 18 år, du kan ju inte ens korrekt terminologi.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang