Vad använder ni för att underhålla en sufflett?

d-b
12 juli 2023 · 541 Inlägg

Vad använder man för underhåll av en sufflett?

1. Den gnisslar ibland lite när den fälls upp/ner. Någon form av smörjning alltså?

2. Hur underhåller man gummilisterna?

3. Behöver tyget någon form av impregnering?


Det är en 10 år gammal Mini Cooper det handlar om.

d-b
20 juli 2023 · 541 Inlägg

Ingen som har tips hur man sköter om en sufflett?

torsen
20 juli 2023 · 7 240 Inlägg

Jag har ägt en herrans massa "cabbar": 2 x MGA, 2 X MGB, 2 x JEEP Wrangler TJ och 20-talet Citroen2 CV. men aldrig behövt underhålla dess suffletter på något sätt.

Svenska_bil
21 juli 2023 · 218 Inlägg

d-b skrev:
Vad använder man för underhåll av en sufflett?

1. Den gnisslar ibland lite när den fälls upp/ner. Någon form av smörjning alltså?

2. Hur underhåller man gummilisterna?

3. Behöver tyget någon form av impregnering?


Det är en 10 år gammal Mini Cooper det handlar om.

https://carcarefreaks.se/products/carpro-cquartz-fabric

https://carcareproducts.se/produkt-kate … yg-cabbar/

Skulle tro att Arcticclean också har bra medel men även din lokala återförsäljare av bilvårdsprodukter eller seriösa bilvårdsföretag på din hemort borde kunna erbjuda detta.

Smörja gångjärnen kan du göra med t ex valfritt medel av typen 5-56 (finns andra namn med samma funktion).

d-b
22 juli 2023 · 541 Inlägg

torsen skrev:
Jag har ägt en herrans massa "cabbar": 2 x MGA, 2 X MGB, 2 x JEEP Wrangler TJ och 20-talet Citroen2 CV. men aldrig behövt underhålla dess suffletter på något sätt.

Jag tycker mina gummilister torkar. Har inte du upplevt det?

jaka54
22 juli 2023 · 5 741 Inlägg

Jag tvättar suffletten på min Audi TT roadster från 2004 med Biltemas biltvättmedel när jag tvättar bilen i övrigt (bara en sommarbil). Har aldrig haft på något annat medel på själva suffletttyget och någon "smörja" på några leder har jag aldrigt behövt ha på och suffletten är som ny. Och gummilisterna har jag aldrig upplevt blivit torra, men man kan ju alltid smörja in dem med vaselin eller något liknande.

Senast redigerat av jaka54 (22 juli 2023)

d-b
24 juli 2023 · 541 Inlägg

Så här ser mina gummilister ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-0dff21a71fb5c7efdd057d478f5b7e8c.jpg

Förra året var det bara en sådan spricka.

(Att suffletten är grå beror på pollen som jag inte haft möjlighet att damma av).

Sommartid står bilen parkerad utomhus, det gör förmodligen ganska stor skillnad mot garageparkering. (På vintern står den i en kall ladda med kapell.).

torsen
24 juli 2023 · 7 240 Inlägg

ALDRIG annat än rent vatten - utan tillsatser.
Gummilisterna kan man smörja med ett medel som heter "LISTA" - som jag har köpt på OKQ8 för länge sedan.
Sydda suffletter kan, när de blir gamla, spricka i "sömmen" - d v s hålen.
Inte ovanligt på MGA/MGB.
Limmade suffletter kan med åren gå upp i limningen - lätt att åtgärda med kontaktlim.
Verkar som om tyska suffletter är sämre ur åldersbeständighetssynpunkt.
Det längsta jag ägt någon sufflettbil är nuvarande 2CV som är tillverkad 1989.
Där har limningen släppt.
Undvik att ha bilen i solen med uppfälld sufflett - den blir torr och krymper och har lättare att spricka.
Jag förvarar heller aldrig bilen längre stunder i garaget med öppen sufflett.

d-b
30 juli 2023 · 541 Inlägg

På Biltema har jag hittat

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/36-1904_xxl_1.jpg

Vad tror ni om detta?

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000038556

Och - ryser :-) - går det att använda på gnisslande torkarblad?

Oreggad Ruter Knekt
30 juli 2023 · 654 Inlägg

jaka54 skrev:
Jag tvättar suffletten på min Audi TT roadster från 2004 med Biltemas biltvättmedel när jag tvättar bilen i övrigt (bara en sommarbil). Har aldrig haft på något annat medel på själva suffletttyget och någon "smörja" på några leder har jag aldrigt behövt ha på och suffletten är som ny. Och gummilisterna har jag aldrig upplevt blivit torra, men man kan ju alltid smörja in dem med vaselin eller något liknande.

Vaselin, innehållande kolväten? Torkar ut gummi i förlängningen. Min erfarenhet är att glycerin ger bättre resultat.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
d-b
1 augusti 2023 · 541 Inlägg

Duvetdet skrev:

jaka54 skrev:
Jag tvättar suffletten på min Audi TT roadster från 2004 med Biltemas biltvättmedel när jag tvättar bilen i övrigt (bara en sommarbil). Har aldrig haft på något annat medel på själva suffletttyget och någon "smörja" på några leder har jag aldrigt behövt ha på och suffletten är som ny. Och gummilisterna har jag aldrig upplevt blivit torra, men man kan ju alltid smörja in dem med vaselin eller något liknande.

Vaselin, innehållande kolväten? Torkar ut gummi i förlängningen. Min erfarenhet är att glycerin ger bättre resultat.

Var köper du glycerin?

Low
1 augusti 2023 · 3 313 Inlägg
Oreggad Ruter Knekt
1 augusti 2023 · 654 Inlägg

d-b skrev:

Duvetdet skrev:

jaka54 skrev:
Jag tvättar suffletten på min Audi TT roadster från 2004 med Biltemas biltvättmedel när jag tvättar bilen i övrigt (bara en sommarbil). Har aldrig haft på något annat medel på själva suffletttyget och någon "smörja" på några leder har jag aldrigt behövt ha på och suffletten är som ny. Och gummilisterna har jag aldrig upplevt blivit torra, men man kan ju alltid smörja in dem med vaselin eller något liknande.

Vaselin, innehållande kolväten? Torkar ut gummi i förlängningen. Min erfarenhet är att glycerin ger bättre resultat.

Var köper du glycerin?

Snusbolaget bland annat. Tar drygt 2ml åt gången om öppen gummi-yta. Haft 1L flaska i säg 5 år. Återfuktat två paneler på em 940 från dassigt matt till blänk tidigare, och otaligt många andra grejer typ stänkskärmar, mattor med mera gör inte skitmycket på redan totalslitet men f.f.a. skadar det absolut inget (jävligt geggigt om du inte får det att absorberas). Vet inte hur de funk på redigt gummi dock, men det absorberas efter att man hettat upp och gnuggat in skiten. Så har man återfuktat bindningarna med syre. Så lite meckigare är det än en smetning vaselin.
https://allt-fraktfritt.se/glycerin-gly … litet.html

Senast redigerat av Duvetdet (1 augusti 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
it_mutt Avstängd
1 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

Duvetdet skrev:

d-b skrev:

Duvetdet skrev:

Vaselin, innehållande kolväten? Torkar ut gummi i förlängningen. Min erfarenhet är att glycerin ger bättre resultat.

Var köper du glycerin?

Snusbolaget bland annat. Tar drygt 2ml åt gången om öppen gummi-yta. Haft 1L flaska i säg 5 år. Återfuktat två paneler på em 940 från dassigt matt till blänk tidigare, och otaligt många andra grejer typ stänkskärmar, mattor med mera gör inte skitmycket på redan totalslitet men f.f.a. skadar det absolut inget (jävligt geggigt om du inte får det att absorberas). Vet inte hur de funk på redigt gummi dock, men det absorberas efter att man hettat upp och gnuggat in skiten. Så har man återfuktat bindningarna med syre. Så lite meckigare är det än en smetning vaselin.
https://allt-fraktfritt.se/glycerin-gly … litet.html

Har man problem med att få glycerinet att "tränga in" i gummit, så blandar man helt enkelt det med T-röd. Det blir alldeles lagom med en 50/50-blandning. Det gör då att man inte behöver hetta upp det för att få det att tränga in.

Värt att även påpeka är att mycket av det som idag säljs som "Glycerol" är utspätt med vatten (allt mellan 10-30%). Det är inte alltid så (som i din länk, där är det inte så). Kan vara värt att veta om man ser ex.vis "Glycerol" på apoteket eller liknande, att kolla just det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Oreggad Ruter Knekt
2 augusti 2023 · 654 Inlägg

it_mutt skrev:

Duvetdet skrev:

d-b skrev:

Var köper du glycerin?

Snusbolaget bland annat. Tar drygt 2ml åt gången om öppen gummi-yta. Haft 1L flaska i säg 5 år. Återfuktat två paneler på em 940 från dassigt matt till blänk tidigare, och otaligt många andra grejer typ stänkskärmar, mattor med mera gör inte skitmycket på redan totalslitet men f.f.a. skadar det absolut inget (jävligt geggigt om du inte får det att absorberas). Vet inte hur de funk på redigt gummi dock, men det absorberas efter att man hettat upp och gnuggat in skiten. Så har man återfuktat bindningarna med syre. Så lite meckigare är det än en smetning vaselin.
https://allt-fraktfritt.se/glycerin-gly … litet.html

Har man problem med att få glycerinet att "tränga in" i gummit, så blandar man helt enkelt det med T-röd. Det blir alldeles lagom med en 50/50-blandning. Det gör då att man inte behöver hetta upp det för att få det att tränga in.

Värt att även påpeka är att mycket av det som idag säljs som "Glycerol" är utspätt med vatten (allt mellan 10-30%). Det är inte alltid så (som i din länk, där är det inte så). Kan vara värt att veta om man ser ex.vis "Glycerol" på apoteket eller liknande, att kolla just det.

Absolut ovanligt bra tips, ska ge det hela ett försök, har list som krympt, vilket jag inte kan klura ut hur expandera ... kanske fyller ut bättre när den mättats.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
it_mutt Avstängd
2 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

Duvetdet skrev:

it_mutt skrev:

Duvetdet skrev:

Snusbolaget bland annat. Tar drygt 2ml åt gången om öppen gummi-yta. Haft 1L flaska i säg 5 år. Återfuktat två paneler på em 940 från dassigt matt till blänk tidigare, och otaligt många andra grejer typ stänkskärmar, mattor med mera gör inte skitmycket på redan totalslitet men f.f.a. skadar det absolut inget (jävligt geggigt om du inte får det att absorberas). Vet inte hur de funk på redigt gummi dock, men det absorberas efter att man hettat upp och gnuggat in skiten. Så har man återfuktat bindningarna med syre. Så lite meckigare är det än en smetning vaselin.
https://allt-fraktfritt.se/glycerin-gly … litet.html

Har man problem med att få glycerinet att "tränga in" i gummit, så blandar man helt enkelt det med T-röd. Det blir alldeles lagom med en 50/50-blandning. Det gör då att man inte behöver hetta upp det för att få det att tränga in.

Värt att även påpeka är att mycket av det som idag säljs som "Glycerol" är utspätt med vatten (allt mellan 10-30%). Det är inte alltid så (som i din länk, där är det inte så). Kan vara värt att veta om man ser ex.vis "Glycerol" på apoteket eller liknande, att kolla just det.

Absolut ovanligt bra tips, ska ge det hela ett försök, har list som krympt, vilket jag inte kan klura ut hur expandera ... kanske fyller ut bättre när den mättats.

Det är bara att testa. Kör den blandningen på de gamla bilarna här och det fungerar finfint. Och ja, det är väl inte omöjligt att det åtminstone gör ditt problem mindre smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang