King cab d22-03 startspärrs problem ?

jerka1313
12 februari 2015 · 1 Inlägg

Har problem med att kingen inte varvar över 1200 varv i princip bara på tomgång....och den startar ej när man drar på start motorn men när man släpper nyckeln så startar den. Har inne den på nissan verkstad och de säger att det är startspärren i dieselpumpen som krånglar och det är byte av pump som gäller....hmm  Går det ej att koppla förbi startspärren ? Är det någon som vet vore jag tacksam för svar.

RydsGard
18 juli 2023 · 3 Inlägg

Hej Jerka
Hur löste du problemet?

Har exakt samma på en D22 2003....

Mvh Martin

Christian S
20 juli 2023 · 4 816 Inlägg

RydsGard skrev:
Hej Jerka
Hur löste du problemet?

Har exakt samma på en D22 2003....

Mvh Martin

tråden är ifrån 2015 och TS har inte varit inloggad sedan dess och detta är det enda inlägget han gjorde så att han svarar känns inte speciellt troligt wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mossan1
20 juli 2023 · 2 832 Inlägg

Dieselmotorer med pump, (dvs inte commonrail) brukar ha en startspärrsmodul på insprutningspumpen som styr stoppsolenoidens tillslag.  Ingen godkänd nyckel = inget tillslag = ingen motorstart.  Kan starta till och dö genast.  Sitter ofta väl dolt och illa åtkomligt med flit.

Om nu inte Nissan löst det på annat sätt...
Låter märkligt att den skulle gå, men dåligt pga startspärren.  Den brukar aldrig stoppa eller påverka en motor som går.  Bara hindra start.

Men Jag uttalar mig bara om de fall jag vet och jag vet inte allt....

Senast redigerat av Mossan1 (20 juli 2023)

mb_pucken
20 juli 2023 · 5 088 Inlägg

Startspärren sitter som nämnts i pumpen. Går att bygga förbi men kräver lite pyssel. Har inte gjort detta själv men hittade vid ett tillfälle någon guide hur man gick till väga :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
RydsGard
20 juli 2023 · 3 Inlägg

mb_pucken skrev:
Startspärren sitter som nämnts i pumpen. Går att bygga förbi men kräver lite pyssel. Har inte gjort detta själv men hittade vid ett tillfälle någon guide hur man gick till väga :-)

Du råkar inte ha någon länk eller referens till guiden du, hittade?
Vore väldigt uppskattat, då det är pumpen jag har som huvudmisstänkt just nu.

RydsGard
18 augusti 2023 · 3 Inlägg

Har nu vikt ner mig, för det synes inte finnas några alternativ, och beställt en utbytespump för 25000kr. Utan inbyte 41.000kr.

Hurra för Nissan. Skitnissan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang