Lysande lampor på instrumentpanelen

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 september 2023 · 14 077 Inlägg

Nu ska jag säga att jag inte har några lysande lampor utan detta är bara en fråga. Det finns ju både gula och röda lampor. Hur ställer sig besiktningsorganen till dessa lampor. Jag har förstått att en röd motorlampa är direkt ombesiktning men det finns ju en massa gula lampor som till exempel vis ABS eller Antispinn och kanske flera.

Vad säger besiktningsorganen om dessa gula lampor?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
30 september 2023 · 2 861 Inlägg

Med modellår 2002 kom kraven att motorlampan inte får lysa. Den är gul för vissa varningar.
Man scannar även efter miljörelaterade felkoder utifall lampans funktion är manipulerad.

Ingen säkerhetsfunktion får heller vara ur funktion. Airbag-varning, ABS/Antisladd varning (ofta gul) , eller för bromssystemet får inte lysa heller oavsett färg.
Även helljuslampan (blå) måste funka.

Lampa för TPMS (däcktrycksövervakning) är undantagen i Sverige. Den får lysa.

Och om tex en lampa för trasig glödlampa lyser och alla bilens lampor fungerar (felaktig varning) Har jag svårt att tro ger ombesiktning.
Heller inte varning för spolarvätskenivå, bränslenivå, laddning, oljetryck (i alla fall om den aldrig lyser) kylvätskenivå/temperatur, osv....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang