d-b
8 november 2023
· 541 Inlägg
torsen skrev:
d-b skrev:
torsen skrev:
Har typ JULA + hundsäkerhetsbälte + en plastlåda på golvet som fyller ut mellan baksäte och chubbybox mellan framstolarna, så att hunden kan ligga med framtassar och huvud på cubbyboxen och se ut framåt.
Trevligt med närkontakt med labbetiken på långresorna till Lappland.
Vad händer om du behöver nita om hunden är så lös? Min erfarenhet är att hundsäkerhetsbälten är alldeles för långa. Man vill ju att hunden, vid en inbromsning, ska fångas upp innan den krockar med framsätet [och bryter nacken!].
Vet faktiskt inte.
Har inte behövt tvärnita med hunden på plats jag beskrivit.
Litar på att hundselen + mittre säkerhetsbältet skyddar hunden från att åka fram mycket mer än där hon ligger.
Men det ligger något i vad du skriver.
I mina bilar, om man framsätet är långt tillbakadraget (pga långa ben) så skulle inte hundsäkerhetsbältet ta stopp innan hunden kraschar in i ryggen på framsätet. Och då har jag hundar i 10-15 kg-klassen. Dessutom är ju hundsäkerhetsbälten, till skillnad från vanliga säkerhetsbälten som har en broms, helt stumma.
Jag gör istället så att jag låser det vanliga säkerhetsbältet och sätter sedan en karbin på den del som går över bröstet och sedan fäster i hundens sele. Då kan hunden röra sig vertikalt, alltså ligga, sitta och stå upp som den vill, men den hålls nära ryggstödet i baksätet (lite flex, någon dm eller två, finns ju om den står upp). Dessutom (men detta är jag lite osäker på - kanske kräver mer tyngd) så skulle ju bromsen i bältet gör att ev ryck lite mer elastiskt.