Volvo 940ltt startar knappt

Linus006
30 oktober 2023 · 7 Inlägg

Tja hoppas att detta är rätt ställe att fråga på men jag har en volvo 940ltt 98 som knappt startar den hoppar igång om man kör på startgas en stund och när den väl hoppar igång så går den på egen maskin men går knappt att varva ur den den varvar inte mer en 2500rpm och den börjar koka efter en stund och turbon blir röd efter men har haft den igång i 5mimuter typ för den poffar och baksmäller väldigt mycket om man försöker varva ur den. Och den hade stått en stund när jag fick hem den och jag tömde den på soppa och gjorde rent alla ledningar och hälde i ny soppa och de finns bra gnista har bytt stift vevaxelgivare och soppa relä bränslebox gjort rent spridare bytt spridar relä och tändmodul och inget har löst problemet så börjar snart dra hår från huvet men hoppas att nån här kan ha nån lösning på mitt problem mvh Linus😁

simlar
30 oktober 2023 · 5 528 Inlägg

Kollat ventiltiderna?

Står kammen fel i förhållande till vevaxeln går motorn skit och tändningen blir fel vilket i sin tur kan orsaka att motorn blir extremt varm väldigt fort.

Kan ju även vara problem med andningen, t.ex att turbon skurit eller katalysatorn rasat så avgaserna har väldigt svårt att ta sig ut

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Linus006
30 oktober 2023 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Kollat ventiltiderna?

Står kammen fel i förhållande till vevaxeln går motorn skit och tändningen blir fel vilket i sin tur kan orsaka att motorn blir extremt varm väldigt fort.

Kan ju även vara problem med andningen, t.ex att turbon skurit eller katalysatorn rasat så avgaserna har väldigt svårt att ta sig ut

Jag har ej kollat ventiler men skulle dom va kass så skulle de vara låg komp men kompen är hur bra som helst men kammen står rätt och veven med med för de har jag nollat så det är rätt men kollade idag och verkar vara nått soppa relaterat för är dåligt tryck upp i railen

Linus006
4 november 2023 · 7 Inlägg

Nu har jag bytt bränsläpump men har fortfarande samma fel. Kan de vara tämpgivare som är kass eller nått annat tacksam för svar.

Munkis
4 november 2023 · 1 636 Inlägg

Säger samma sak som simlar.. Kolla om kamremmen verkligen står rätt. Kolla inte efter märkningen på veven utan kolla när cylinder 1 är i ÖD och kolla då hur kammen står. Hade inte gjort någonting alls med bilen innan jag kikat detta.

Linus006
6 november 2023 · 7 Inlägg

Munkis skrev:
Säger samma sak som simlar.. Kolla om kamremmen verkligen står rätt. Kolla inte efter märkningen på veven utan kolla när cylinder 1 är i ÖD och kolla då hur kammen står. Hade inte gjort någonting alls med bilen innan jag kikat detta.

Jag har kollat satt cylinder 1 är i ÖD och på kammen pekar den på 0 och alla nockar pekar som dom ska då jag kollade på en polares bil som är en likadan. Så om jag får gissa så kan de va ett annar tändfel för kan inte varva upp bilen i mer en 2500rpm sen så poffar de till en gång sen så åker varvet ner till tomgång. Så nån som har nån idé vad de kan bero på har provat bytt bränslerelä tändmodul vevaxelgivare bränslebox bränslepump tämpgivare spridarrelä tändspole tändstift ända som jag inte har bytt är tändbox. Dock så sitter de en chippad bränslebox i kan de va de som strular? Tacksam för svar mvh Linus

zemet
6 november 2023 · 4 041 Inlägg

Ta loss downpipen så du är säker på att det inte är katalysatorn som smält och blockerar avgasflödet.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Linus006
7 november 2023 · 7 Inlägg

zemet skrev:
Ta loss downpipen så du är säker på att det inte är katalysatorn som smält och blockerar avgasflödet.

Har ingen katt på den bara downpipe med lamda i🤣

Linus006
9 november 2023 · 7 Inlägg

Nu har jag en video på hur bilen går om de kanske kan hjälpa mig att lösa detta då jag skulle vilja ha klar bilen till vintern men hoppas att denna video kan lösa nått för precis innan jag filmade så satte jag bara för att testa så satte jag i en guldbox med samma chip sån bränsleboxen bara för att prova men om jag får gissa så tror jag de ät svänghjulet som sitter fel för de låter som att den står helt fel i tändningen

https://vimeo.com/manage/videos/882784811

jaka54
10 november 2023 · 5 752 Inlägg

Försök att sätta ut punkt och komma så blir det lättare att förstå vad du menar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang