Transportstyrelsens undermåliga IT-system

d-b
12 november 2023 · 541 Inlägg

Har inte varit en bra vecka för Transportstyrelsen:

1. 5/11 skulle jag ställa på en bil, men Transportstyrelsens tjänst för detta var nere från (minst) ca 09:30 till 16 = jag fick sitta och vänta i en bil en tre timmar. Inte så kul i november

2. 10/11 skulle jag logga in och kolla fordonets skulder men samma visa då - tjänsten var nere ett par timmar under eftermiddagen.

3. Igår (lördag lunch) skulle jag återigen ställa på en bil men även då var Transportstyrelsens tjänst för detta nere. Satt och väntade i fyra timmar innan jag gav upp. Enligt inlägg i sociala medier hade problemen börjat redan på fredagskvällen vid 18 (vet inte om de hängde ihop med (2), däremot gick det att kolla fordonets skulder igår när jag satt och väntade) och de löstes inte förrän 19-20 på lördagskvällen, alltså efter mer än ett dygn.

4. I februari tidigare i år var det samma visa, av-/påställning var nere, minst, en halv dag.

Jag använder inte dessa tjänster jätteofta, kanske 1-2 gånger/månad - vad sysslar de egentligen med? Och att samma tjänst (av/påställning) är nere många timmar två gånger på sex dagar??

Jag fick tag på någon presskontakt efter ca 4 timmar av otillgänglighet och denne trodde mig inte när jag sa att tjänsten var nere "massor av människor använder dessa tjänster dygnet runt, vi skulle direkt märka om det var problem", men de gjorde de uppenbarligen inte. Har Transportstyrelsen ingen automatisk övervakning? Som larmar när användningsmönstret avviker?

Utmarks-Loke
12 november 2023 · 5 841 Inlägg

Det har alltid fungerat perfekt när jag använt det i alla fall

uhlin
12 november 2023 · 2 834 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det har alltid fungerat perfekt när jag använt det i alla fall

Har heller aldrig haft nåt problem. Funkat alltid när jag använt det.

jaka54
12 november 2023 · 5 741 Inlägg

Hej!
Har alltid funkat perfekt för mig! Men...använda tjänsten 1-2 gånger i månaden...Vad gör du då? Säljer du bilar?

Brådhis * Voff voff *
12 november 2023 · 10 280 Inlägg

uhlin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det har alltid fungerat perfekt när jag använt det i alla fall

Har heller aldrig haft nåt problem. Funkat alltid när jag använt det.

Samma här.

Är trådskaparen säker på att det inte var fel hos tex dennes internetleverantör eller operatör?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
d-b
12 november 2023 · 541 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har alltid funkat perfekt för mig! Men...använda tjänsten 1-2 gånger i månaden...Vad gör du då? Säljer du bilar?

Kollar fordonsskatt, trängselskatt etc.

d-b
12 november 2023 · 541 Inlägg

Brådhis skrev:

uhlin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det har alltid fungerat perfekt när jag använt det i alla fall

Har heller aldrig haft nåt problem. Funkat alltid när jag använt det.

Samma här.

Är trådskaparen säker på att det inte var fel hos tex dennes internetleverantör eller operatör?

Ja, Transportstyrelsens pressjour har i samtliga fall bekräftat problemen.

zzr94092
12 november 2023 · 4 395 Inlägg

Kunde inte heller kolla upp en bil i går 11/11..

torsen
13 november 2023 · 7 238 Inlägg

Har strulat någon enstaka gång för mig.
Kollar man på för många bilar i följd kan man bli uppmanad att vänta ett tag.

d-b
13 november 2023 · 541 Inlägg

Helt otroligt, slå upp andra fordon i Mina Fordon-programmet fungerar inte sedan 22-tiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang