Mercedes e-class 211 2008 bagagelucka

lajnus76
13 november 2023 · 7 Inlägg

Hej.
När jag stänger bakluckan får jag en massa olika elfel. Öppnar jag luckan blr bilen som den ska igen. Vad kan det vara? Kablaget mellan lucka o kaross ?
Lyset försvinner,tankmätarn dör, bilen går bara att starta i neutral när luckan är stängd. Är det någon som har nån ide vad det kan vara.

Jesper328
13 november 2023 · 2 380 Inlägg

Kan mycket möjligt vara kablage mellan tak och lucka.
Kolla det, finner du inga fel där så får du dra ut felkoder.
Låter som att någon kommunikationsslinga blir kortsluten, dock så bör det ju ej påverka växellådan då den ligger på drivline-can.
Den KAN gå över SAM-modulen vilket skulle förklara saken..

Men ja.
Kolla kablar > felkoder.

Up the RA
lajnus76
14 november 2023 · 7 Inlägg

Måste förtydliga lite då det inte är min bil jag skruvar med.
Startar man bilen i p läge går den ej att lägga ur därför start i N.
Och när den blir så här så börjar srs,esp,ebv,och abs att lysa.
Mycket märkligt.

lajnus76
14 november 2023 · 7 Inlägg

Idag har jag fortsatt leta fel. Fick tips om låskistan till bakluckan. Drar jag ut kontakten där är bilen som vanligt men direkt jag kopplar in den så kommer alla fel. Har nu skruvat bort kistan. Den är ju lite rostig och så men kan den ställa till allt det här. Skulle man kunna köpa en ny kista bara eller kan det fortfarande vara kablarna fram dit som är problemet?

Jesper328
14 november 2023 · 2 380 Inlägg

Kombi?
Kolla isåfall tredje bromsljuset om det är sprucket.
Brukar ta sig in vatten där och rinna rakt ner på torkarmotor och låsmekanism.

Kan vara problem i kablaget också.
Hur såg kontakten ut, massa oxid i den?
För att felsöka ordentligt så behöver du ett kretsschema och en vettig multimeter.. helst oscilloskop också.

Up the RA
lajnus76
14 november 2023 · 7 Inlägg

Tack för tipsen. Fortsätter imorgon. Tyvärr är jag för dålig och mäta o sånt men oxid i kontakten Ja.

lajnus76
17 november 2023 · 7 Inlägg

Hej har nu bytt låskistan och ingen skillnad 😥
Kan det vara kontakten till kistan som är problemet? Ska man ha ström fram till kistan när tändningen är av/på? Kablarna till kistan verkar gå förbi nån annan dosa i luckan. Vad är det? Tacksam för svar😃

mb_pucken
17 november 2023 · 5 088 Inlägg

Styrenheten i skuffen är inte helt ovanligt att den blir knäpp och slår ut allt möjligt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
lajnus76
18 november 2023 · 7 Inlägg

😥Nej nu ger jag upp. Inga synbara trasiga kablar eller så. Och felen uppstår alltså när bakluckan går i lås.
Någon som vet vad det sämsta tänkbara(dyraste) kan vara om man lämnar in till merca. Ser dom direkt när dom stoppar i datorn eller får dom oxå krångla och felsöka. Kommer ringa på måndag och boka tid😭

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang