Köpråd på en billig manuell bil som är billig i drift men ändå har lite hästar?

Heltskadad
19 november 2023 · 28 Inlägg

God kväll folket.
Som topic lyder, behöver lite ideer till en nästa bil, ska vara en bil som inte är så känslig, men ändå är billig i drift.
Dvs inga tyska bilar helst, som går sönder väldigt lätt haha.
Har kollat på lite olika bilar som typ Ford ST150 äldre modellerna, Honda civic men tyvärr brukar de ligga lite högre än min budget.
Vilken är eran bästa bil ni kört som vart ändå hyfsat billig?
OBS: Inte allt för gamla bilar.
Vill ändå ha en bil som har lite nyare utrustning, runt 2007-2009 är rätt perfekt.
Kom med förslag för jag behöver hitta en ny bil ganska omgående när jag fått min nuvarande bil såld!

Senast redigerat av Heltskadad (19 november 2023)

Heltskadad
19 november 2023 · 28 Inlägg

Vill tillägga det ska vara kamkedja på bilen.

Vansterfilen
19 november 2023 · 95 Inlägg

Hade varit bra att nämna din budget ^^

Brådhis * Voff voff *
19 november 2023 · 10 280 Inlägg

Heltskadad skrev:
Vill tillägga det ska vara kamkedja på bilen.

Varför? Rädsla för att remmen går av eller är det kostnaden för bytet som avskräcker?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Heltskadad
20 november 2023 · 28 Inlägg

Vansterfilen skrev:
Hade varit bra att nämna din budget ^^

Det har du rätt i, men runt 30 i varje fall, kan gå lite över det, ska mest vara en A-B bil som är lite roligare än vanliga 70hk bilar liksom haha.

Heltskadad
20 november 2023 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:

Heltskadad skrev:
Vill tillägga det ska vara kamkedja på bilen.

Varför? Rädsla för att remmen går av eller är det kostnaden för bytet som avskräcker?

Skönare med kedja, behöver inte bry sig alls lika mycket om att den ska bli dålig som en kamrem.
Orkar inte heller lägga massor av stålar på att lämna in den eller fixa bilen för att kamrem är sämst-

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2023 · 17 486 Inlägg

Tja. Vi har en Swift. De är ju inte kända för att gå sönder. Därav köpet... Kedja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mew
20 november 2023 · 2 162 Inlägg

Tumregeln är: "Billig - Hållbar - Snabb - välj två." Honda Civic Type R (fn2-karossen, ca 2007-2011) uppfyller de flesta av dina krav om du kan leva med en 2-dörrars kaross, men du får då minst dubbla din budget, om det ens räcker. I utbyte får du dock en hållbar och samtidigt trevlig bil med gokartkänsla. Inget effektmonster, men  väldigt rapp.

Vi valde att köpa en standardmodell med 1.8 vtec-motorn på 140hk, dels pga att priset var rätt, och dels för att frugan vägrar 2-dörrars. Den är rätt så rolig att köra på småvägar, fortfarande gokartkänsla, men jag skulle absolut inte kalla den snabb. Den duger dock för omkörningar så länge man utnyttjar hela varvtalsregistret.  En sådan ligger betydligt närmare din budget, och har en del körglädje om du nöjer dig med gokartkänslan och inte behöver vara snabbast på vägen. 1.8an är för övrigt pålitlig, hyfsat bränslesnål och har kamkedja. Vi är supernöjda med våran.

Senast redigerat av Mew (20 november 2023)

spillolja
20 november 2023 · 4 026 Inlägg

en VW Golf eller audi A3  med 1.4 Tsi
122 hk är ganska lagom effekt  men det finns även med 160 Hk i Golfen
det är kamkedja tom. 2013 i golfen
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
21 november 2023 · 2 162 Inlägg

spillolja skrev:
en VW Golf eller audi A3  med 1.4 Tsi
122 hk är ganska lagom effekt  men det finns även med 160 Hk i Golfen
det är kamkedja tom. 2013 i golfen
smile

Och just de motorerna med den kamkedjan ska undvikas som pesten, ska tilläggas - välkänt problem med alldeles för hög risk för motorras. Självklart händer det inte alla exemplar, men det är alldeles för vanligt för att jag skulle vilja chansa. Ett av få tillfällen där jag mycket hellre tar rem än kedja, om man nu vill ha en sådan bil.

torsen
21 november 2023 · 7 240 Inlägg

Honda Jazz, Mazda 2, Suzuki Alto/Swift eller Toyota - om du vill ha driftsäker bil med låg driftbudget.
Annars finns ju alla VAG-bilarna med problem - speciellt vissa med kamkedja (om du prompt ska ha kamkedja).
Råder dig att expandera budgeten.
Man får - i regel - vad man betalar för.

Heltskadad
21 november 2023 · 28 Inlägg

All right.
Får väl expandera mig lite, kan funka med rem, får väl hålla kolla på att dessa blivit bytta isåfall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang