Köpa Saab 9-5 2.0 T från 2009?

trubbelturbo
21 november 2023 · 1 460 Inlägg

kefferboy skrev:

trubbelturbo skrev:

Hybrid_ skrev:

De dras väl med lite irriterande elfel och pixliga displayer. Sen är de ju kända för att vara törstiga. Skatten är 1493:-/år. Helt ok. Den brukar alltid gå igenom bes. Bra.

Samtliga (4) Saabar jag haft har förbrukat cirka 0,8l/mil. Inte jättebra, men inte direkt törstiga. Elfel vet jag inget om, iaf. Inte på 9-5.
Trasiga pixlar avhjälptes 2005 ungefär.

Vad hade du gett för bilen i fråga, på ett ungefär?

Svårt att se på bilderna, men den ser rostfri ut, vilket väl är en av 9-5ans största akilleshäl. Tycker priset är ganska rimligt. Några av dess 10ägare är bilhandlare bör man ha i åtanke. 9-5or av senare årsmodeller är bra och pålitliga bilar.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
kefferboy
22 november 2023 · 14 Inlägg

Låt säga att jag har 30 000 kronor att lägga ner på bilen, och köper den för cirka 17 000. Då har jag 13 000 till reparationer, som jag kan utföra hos kompisar vid mindre fel eller måste lämna in till allverkstad vid större problem. Bör jag då lägga pengar på att få den genomgången i förebyggande syfte eller är det bättre att ta saker när de dyker upp?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2023 · 17 488 Inlägg

kefferboy skrev:
Låt säga att jag har 30 000 kronor att lägga ner på bilen, och köper den för cirka 17 000. Då har jag 13 000 till reparationer, som jag kan utföra hos kompisar vid mindre fel eller måste lämna in till allverkstad vid större problem. Bör jag då lägga pengar på att få den genomgången i förebyggande syfte eller är det bättre att ta saker när de dyker upp?

Annonsen har ju legat ute sedan 16:e okt så ägaren är väl som det heter en "Keen seller". Hör med honom när den är servad sist. Behövs det igen så gör en bas-service med olja och filter med en gång. Sen hade jag i ditt läge bett en bön och kört bara. Bra att du har en budget som kan användas till reparationer! Ser många här på Gorg som köper en -för dyr och komplicerad- gammal bil och sedan inte ens kan lägga ut några tusenlappar på den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
22 november 2023 · 7 240 Inlägg

Varför riskera pengarna på en SAAB eller Volvo när det finns driftsäkra Toyota, Mazda, Honda och Suzuki?
Vidga budgeten!

Kolla biluppifter.se och car.info när du funnit en intressant bil.
Bilpriser.se kan ge en hint om värdet på bilen.
Många ägare på kort tid år ett varningstecken.
Köp inte storstadsbil utan helst bil från Norrlands inland med få ägare och bra historik beträffande besiktningsutfall (= utan ombesiktningar).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2023 · 17 488 Inlägg

torsen skrev:
Varför riskera pengarna på en SAAB eller Volvo när det finns driftsäkra Toyota, Mazda, Honda och Suzuki?
Vidga budgeten!

Kolla biluppifter.se och car.info när du funnit en intressant bil.
Bilpriser.se kan ge en hint om värdet på bilen.
Många ägare på kort tid år ett varningstecken.
Köp inte storstadsbil utan helst bil från Norrlands inland med få ägare och bra historik beträffande besiktningsutfall (= utan ombesiktningar).

Om alla bara kan knäppa med fingrarna och "vidga budgeten" hade nog de flesta kört runt i nya eller nästan nya bilar torsen. Det går att hitta en bra bil för 15000:- även i dagsläget om man gör sin hemläxa.

Jag har svängt i frågan och tycker nog Saaben är värd ett försök.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2023 · 17 488 Inlägg

Nu är Saaben såld och annons borttagen. Har TS tjackat en ny pulka?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kefferboy
6 december 2023 · 14 Inlägg

Ursäkta att jag försvann ett tag, och tack för alla svar!

TS tjackade V40 2.0t, den till vilken jag länkade annons tidigare i tråden. Ser för bedrövlig ut, rostig och utan emblem på grillen. MEN, invändigt är den ta mig tusan felfri. Och efter en provkörning av mig (fullkomlig amatör vad gäller bilar) kändes det som att jag måste ha den. Den gick bra tyckte jag. Och sedan dess har motorlampa tänts och släckts ibland, samt vissa mindre konstigheter. I stort är jag nöjd. Tyvärr är jag förälskad och vill hälla pengar på den för att den ska bli perfekt, men först måste jag vara säker på att den inte är en dold skrothög.

Snart 21 000 mil. FYRA uppsättningar däck varav tre uppsättningar på Volvo-original-fälgar. Kan dessa vara värda något om jag säljer av två uppsättningar?

Jag gav 15 000 för den, vilket jag tyckte var en så liten peng att jag har råd att skrota den ifall det vill sig riktigt illa, samt har kvar budget att reparera en del saker om det skulle behövas.

kefferboy
6 december 2023 · 14 Inlägg

Förresten, snubben med SAAB sa att han skulle sälja till bilhandlare och få 25 000 för den, medan han erbjöd mig att gå under 20 000. Det var ett av de större skälen till att jag inte slog till. Det kändes mycket lurt att han var villig att förlora 5-10 tusen bara för att slippa köra den till handlaren som han då redan skulle ha varit hos för att få ett prisförslag?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 december 2023 · 17 488 Inlägg

kefferboy skrev:
Ursäkta att jag försvann ett tag, och tack för alla svar!

TS tjackade V40 2.0t, den till vilken jag länkade annons tidigare i tråden. Ser för bedrövlig ut, rostig och utan emblem på grillen. MEN, invändigt är den ta mig tusan felfri. Och efter en provkörning av mig (fullkomlig amatör vad gäller bilar) kändes det som att jag måste ha den. Den gick bra tyckte jag. Och sedan dess har motorlampa tänts och släckts ibland, samt vissa mindre konstigheter. I stort är jag nöjd. Tyvärr är jag förälskad och vill hälla pengar på den för att den ska bli perfekt, men först måste jag vara säker på att den inte är en dold skrothög.

Snart 21 000 mil. FYRA uppsättningar däck varav tre uppsättningar på Volvo-original-fälgar. Kan dessa vara värda något om jag säljer av två uppsättningar?

Jag gav 15 000 för den, vilket jag tyckte var en så liten peng att jag har råd att skrota den ifall det vill sig riktigt illa, samt har kvar budget att reparera en del saker om det skulle behövas.

Säga vad man vill om dessa men visst är de trevliga att köra. Lustigt att motorlampa tänds OCH släcks.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kefferboy
7 december 2023 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:

kefferboy skrev:
Ursäkta att jag försvann ett tag, och tack för alla svar!

TS tjackade V40 2.0t, den till vilken jag länkade annons tidigare i tråden. Ser för bedrövlig ut, rostig och utan emblem på grillen. MEN, invändigt är den ta mig tusan felfri. Och efter en provkörning av mig (fullkomlig amatör vad gäller bilar) kändes det som att jag måste ha den. Den gick bra tyckte jag. Och sedan dess har motorlampa tänts och släckts ibland, samt vissa mindre konstigheter. I stort är jag nöjd. Tyvärr är jag förälskad och vill hälla pengar på den för att den ska bli perfekt, men först måste jag vara säker på att den inte är en dold skrothög.

Snart 21 000 mil. FYRA uppsättningar däck varav tre uppsättningar på Volvo-original-fälgar. Kan dessa vara värda något om jag säljer av två uppsättningar?

Jag gav 15 000 för den, vilket jag tyckte var en så liten peng att jag har råd att skrota den ifall det vill sig riktigt illa, samt har kvar budget att reparera en del saker om det skulle behövas.

Säga vad man vill om dessa men visst är de trevliga att köra. Lustigt att motorlampa tänds OCH släcks.

Nu har den varit släckt några dagar… Kanske köper en felkodsläsare och ser om den säger något vettigt.

Menar du att det är en dålig bil som är trevlig att köra?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 december 2023 · 17 488 Inlägg

Menar du att det är en dålig bil som är trevlig att köra?

Tvärtom. De må vara trånga inuti med har med åren visat sig vara pålitliga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang