Dåligt bromsvärde vänster bak.

EE84
27 mars · 3 Inlägg

Hej, jag har en gammal VW Passat B5 2005 med dåligt bromsvärde.

Jag har fått dåligt bromsvärde på min vänstabak axel och har ingen aning om vad det kan vara.
Jag har bytt bromsok och bromsbelägg. Luftat systemet flera gånger. Kollat bromsskivan och den verkar bra.
Bromsarna fungerar och har bra värden på alla axlar förutom vänsterbak, vad kan man göra?
Börjar få slut på idéer...

Senast redigerat av EE84 (27 mars )

zemet
27 mars · 4 041 Inlägg

Kan vara bromsslangen som är dålig och flexar istället för att skicka trycket vidare.
Kan också vara så att bromsröret fått en smäll eller liknande och blivit "nypt"

Senast redigerat av zemet (27 mars )

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jaka54
27 mars · 5 734 Inlägg

Byt bromsslangar bak! Och byt bromsvätska!

EE84
28 mars · 3 Inlägg

Problemet uppstod efter att jag bytt bromsbelägg och i processen behövde ta av oket. Dock gjordes detta på båda sidor bak och ett ok är bytt i fram. Allt fungerar prima utom vänster bak och innan bytet så hade jag bra värden även där. Inget fel på bromsslang, rör, ok, belägg eller skiva och bromsvätskan är bytt och systemet luftat. Har nu helt slut på idéer. Det enda jag märkt är att det nya okets handbromsfjäder samt spaken på oket är mycket trögre än på det förra och det som sitter på motsvarande sida. Kan det vara något att kolla på?

EE84
28 mars · 3 Inlägg

zemet skrev:
Kan vara bromsslangen som är dålig och flexar istället för att skicka trycket vidare.
Kan också vara så att bromsröret fått en smäll eller liknande och blivit "nypt"

Röret ser ej nypt ut från utsidan utan allt ser bra ut. ÄR röret bara ett tunt rör eller har det en inre del som kan vara nypt trots att utsidan är intakt?

Mossan1
28 mars · 2 828 Inlägg

EE84 skrev:
ÄR röret bara ett tunt rör eller har det en inre del som kan vara nypt trots att utsidan är intakt?

Röret är ett rör.
Skulle det ha en kink skulle det synas.

Slangarna däremot kan brista innuti och strypa rejält.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang