Byta bromsvätska

DennisCA
4 april · 247 Inlägg

Håller på med lite bromsjobb på min Saab 900a  (utan ABS) och tänker jag borde passa på att byta bromsvätskan, den blir ju gammal med tiden. Vad är bästa sättet att byta den?  Jag tänker det lättaste sättet är att suga ut vätskan ur huvudbehållaren och fylla på med ny, man får ju inte allt då men bättre än inget tänker jag. Man kan väl efteråt suga ut vätskan ur luftskruven vid varje bromsok och fortsätta fylla på mera vätska i behållaren så får man väl det ganska bra...

Eller vad har ni för metoder?

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Jesper328
4 april · 2 375 Inlägg

Det bästa enligt mig är att trycka igenom bromsvätskan.
Jag har denna och den har fungerat helt klockrent för både bromsar och kopplingshydraulik, har nog tryckt igenom 25-30L än så länge utan problem.. den är ju billig så jag förväntade mig inte att den skulle hålla så länge. smile

https://www.amazon.de/Brake-Bleeder-Dev … amp;sr=8-3

Börja med att dränka luftnipplarna i krypsmörja.
Sedan så knackar du runt nipplarna med hammare och don.
Sedan så drar du på mer krypsmörja.
När du väl ska släppa på luftskruvarna så kör du med en långhylsa istället för ringnyckel, då får du så mycket greppyta som möjligt.

Har aldrig knäckt en luftnippel när jag gjort på detta sätt, bara man låter krypsmörjan verka minst 15 min så reder det sig.

Up the RA
DennisCA
4 april · 247 Inlägg

Den där är alltså en sån där man trycksätter bromsvätskebehållaren.

Jag har haft isär ett bromsok redan och elektrolysbehandlat det, trots det såg ut som ett rostigt vrak och klossarna satt fast gick det OK att öppna luftskruvarna utan något våld alls smile

Senast redigerat av DennisCA (4 april )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
torsen
4 april · 7 240 Inlägg

Jesper328 skrev:
Det bästa enligt mig är att trycka igenom bromsvätskan.
Jag har denna och den har fungerat helt klockrent för både bromsar och kopplingshydraulik, har nog tryckt igenom 25-30L än så länge utan problem.. den är ju billig så jag förväntade mig inte att den skulle hålla så länge. smile

https://www.amazon.de/Brake-Bleeder-Dev … amp;sr=8-3

Börja med att dränka luftnipplarna i krypsmörja.
Sedan så knackar du runt nipplarna med hammare och don.
Sedan så drar du på mer krypsmörja.
När du väl ska släppa på luftskruvarna så kör du med en långhylsa istället för ringnyckel, då får du så mycket greppyta som möjligt.

Har aldrig knäckt en luftnippel när jag gjort på detta sätt, bara man låter krypsmörjan verka minst 15 min så reder det sig.

En lång 6-kanthylsa greppar luftnippeln bäst.
Börja alltid med att "backa" luftnippeln ytterst lite, efter att du knackat på den.

Att suga ur bromsvätskan är bättre, speciellt om bilen har ABS-Block.

Om du, mot förmodan, väljer fotpumpmetoden ska du ha en kloss under bromspedalen.
Härigenom hindras att bromspedalen kan trampas i botten och huvudcylinderns packning tvingas över vändkanten i loppet.
Om packningen tvingas över vändkanten  kan tätningsläppen skadas av vändkanten.

DennisCA
10 april · 247 Inlägg

Jag fann luftnipplarna ville inte funka med nån hylsa, 9 för stor och 8 för liten. Griptång blev det och det gick bra efter värme och WD-40.

Biltema verkar ju ha samma typ av bromsluftare som amazon, litet dyrare på svenska biltema (49€ i finland), amazon lovar för leverans i juni och jag vill köra bilen mot helgen om det går.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000044343

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
jaka54
10 april · 5 743 Inlägg

Bromsluftare av sug modell funkar inte! Problemet är att när man lossar nippeln och sätter på sugslangen ...så suger luftaren luft mellan gängorna på nippeln, så det kommer hela tiden luft i slangen och man vet aldrig när luftaren sugit ur all luft i bromssystemet Nej!
Bästa sättet , förutom att pumpa med bromspedalen är att trycksätta bromsvätskebehållaren från ett av framdäcken! Har använt en sån slang med gängat gult lock , köpt på mekonomen för 20 år sedan.
Jag tömmer aldrig ut bromsvätskebehållaren utan öppnar nippel höger bak och låter trycket från däcket pressa fram all gammal orangegul vätska. Håller hela tiden koll på att nivån i bromsvätskekärlet inte sjunker för mycket.  Fyller på ny bromsvätska och när jag ser att det kommer ut fräsch gul bromsvätska vid höger baknippel stänger jag nippeln och gör om proceduren vänster bak. -Så där håller jag på tills alla fyra bromsarna är luftade och bromsvätskan bytt. Det brukar gå åt en liter bromsvätska.

-Någon som vill köpa mina två bromsluftare av sugmodell så hör av er!

Senast redigerat av jaka54 (10 april )

DennisCA
10 april · 247 Inlägg

Jag undrar dock, varför nyttja ett däck om man har kompressor? Jag har det med ställbart tryck vid behov.

Det är väl också precis så här biltema grunkan funkar fast den har en slang och tar bromsvätska botten i behållaren så det pumpar in ny bromsvätska under tryck så man behöver inte fylla på eller oroa sig det tar slut.

Känns dock lite dyrt för vad det är. Kunde ju egentligen bygga en sån sak från en 50 kronors tryckspruta med några adapters.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
10 april · 247 Inlägg

Hittade en luftare som nyttjar däck nu, den var ju ganska billig och det ser ju ut som den också trycker vätskan direkt. Kanske det blir denna, mycket billigare än biltemas.

https://www.motonet.fi/tuote/mtx-tools- … ct=76-5160

https://i.imgur.com/5hvAgOel.png

Senast redigerat av DennisCA (10 april )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
jaka54
10 april · 5 743 Inlägg

Visst kan man ta tryckluft direkt från kompressorn (som jag naturligtvis också har) men då måste jag ha en anslutning på kompressorslangen som passar slangen som går till bromsvätskekärlet...och det har jag inte. Därför är det lättare att pumpa upp ett av framhjulen och ta tryck därifrån.

Bildenovan från "DennisCA" visar en liknande sak jag har när jag byter bromsvätska.

Senast redigerat av jaka54 (10 april )

Jeebz
11 april · 540 Inlägg

Den dyra bromsluftaren från Biltema funkar svinbra. Man vill ju inte pumpa i för högt tryck heller för då kan bromsvätskeburken lossna från huvudbromscylindern så har man bromsvätska överallt sen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang