Anmärker besiktningen på dessa sprickor i vindrutan?

ksy64358
18 april · 7 Inlägg

Yo,

Har ett par sprickor i vindrutan från stenskott, och det har diskuterats huruvida besiktningen kommer anmärka på dem. Tvivlar starkt på att de säger något om att de är i synfälts-området för det är de inte, men farsan nämnde att går sprickorna ut i kanterna på rutan, som mina gör, kan de anmärka på grund av det iom att det skulle ha något med stabilitet att göra jagvetinte.

Han var dock inte alls säker på detta utan var nåt han hade hört/läst nånstans nån gång, och jag har googlat runt lite och inte hittat nåt snack om det, så tänkte jag frågar er mer erfarna här vad ni tror om det? Är det nån sanning i det och ligger jag illa till med dessa sprickor eller borde det vara lugnt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249055/249055-b6cc12254f487a698afab22260bcac61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249055/249055-3ae80b8d3868c2634eda58e37650ac2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249055/249055-9494e36e195653873275e982c9c26510.jpg

torsen
18 april · 7 240 Inlägg

Ja, absolut!

jaka54
18 april · 5 747 Inlägg

Rutan är ju "karossbärande" på moderna bilar! Så det är bara att byta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april · 17 491 Inlägg

Kan nog klara sig. Bara det inte är en skada mitt i synfältet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
18 april · 2 828 Inlägg

Främst bedöms det eftet sikten.
Hade själv en Volvo S70 med spricka från sida till sida bilprovningen inte brydde sig i.  Anledning, den var långt ner och väl ur blickfånget.

Var karrossen svagare?
Ingen kan säga nej, men av betydelse?
Knappast.

MickeEng
18 april · 481 Inlägg

Hallå!
Den sprickan från backspegel och till vänster från förarplatsen kommer garanterat bli en ombesiktning.
Se https://www.garaget.org/video/157516 video på min spricka i rutan på min V50 blev om besiktning.

Senast redigerat av MickeEng (18 april )

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Lucif3r
18 april · 2 217 Inlägg

Det vet man aldrig... 945an fick nedslag på spricka i vindrutan, den var längst ner långt utanför (iaf mitt) synfältet, täcktes nästan helt av torkarna dessutom... V70in har nu gått igenom 2 år med spricka i vindrutan där sprickan faktiskt stör lite...

Så det verkar vara rent och skärt lotteri hurvida sprickor går igenom eller ej.

ksy64358
20 april · 7 Inlägg

Tack för svar, verkar vara lite blandade antaganden om detta! Antar att jag väntar och ser vad de säger när det är dags, så får det gå som det går.

Borde ju såklart byta, men eftersom jag är smart som en genomsnittlig potatis så har jag endast trafikförsäkring på bilen och det finns roligare saker att punga upp 14 papp för... Men man lär sig.

husseman
21 april · 1 597 Inlägg

Hehe, den går igenom besiktning utan prob. Kan vara smart att ta en halvförsäkring, då du lär få byta den, när den spricker mera.

mvh/husse

ksy64358
21 april · 7 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, den går igenom besiktning utan prob. Kan vara smart att ta en halvförsäkring, då du lär få byta den, när den spricker mera.

mvh/husse

Ja jag lär ordna det. Bara det att försäkringsbolaget ville att jag skulle komma och visa upp bilen ifall jag ville höja försäkringen... Så de vet att den är paj redan.

jaka54
21 april · 5 747 Inlägg

??? Vadå visa upp bilen?? Det är ju bara att ringa försäkringsbolaget och säga att du vill ha halvförsäkring och sedan åka till en glasmästare och betala 1500:- för ny ruta.

ksy64358
21 april · 7 Inlägg

jaka54 skrev:
??? Vadå visa upp bilen?? Det är ju bara att ringa försäkringsbolaget och säga att du vill ha halvförsäkring och sedan åka till en glasmästare och betala 1500:- för ny ruta.

Exakt vad jag ringde och sa att jag ville, och det var svaret jag fick. Att de inte ändrar den till halvförsäkring om de inte får inspektera bilen först.

Senast redigerat av ksy64358 (21 april )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 april · 17 491 Inlägg

jaka54 skrev:
??? Vadå visa upp bilen?? Det är ju bara att ringa försäkringsbolaget och säga att du vill ha halvförsäkring och sedan åka till en glasmästare och betala 1500:- för ny ruta.

Även på 90-talet fick jag visa upp bilen när en trafik skulle höjas till halv/hel. Annars skulle ju alla åka runt med trafik och ringa sen... Skulle bilen byta ägare så behöver man inte visa upp den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
21 april · 325 Inlägg

ksy64358 skrev:

jaka54 skrev:
??? Vadå visa upp bilen?? Det är ju bara att ringa försäkringsbolaget och säga att du vill ha halvförsäkring och sedan åka till en glasmästare och betala 1500:- för ny ruta.

Exakt vad jag ringde och sa att jag ville, och det var svaret jag fick. Att de inte ändrar den till halvförsäkring om de inte får inspektera bilen först.

Själv klart vill dom se bilen innan !!

Försäkring gäller för skador som inte finns innan Försäkring tecknas
Det är en medveten avvägning man gör som potatis

Jaka54 upp manar till bedrägeri?

Jag tror inte bilen går igenom besiktningen utan blir underkänd och behöver återkomma för ombesiktning

Senast redigerat av Muskelbil (21 april )

ksy64358
21 april · 7 Inlägg

Muskelbil skrev:

ksy64358 skrev:

jaka54 skrev:
??? Vadå visa upp bilen?? Det är ju bara att ringa försäkringsbolaget och säga att du vill ha halvförsäkring och sedan åka till en glasmästare och betala 1500:- för ny ruta.

Exakt vad jag ringde och sa att jag ville, och det var svaret jag fick. Att de inte ändrar den till halvförsäkring om de inte får inspektera bilen först.

Själv klart vill dom se bilen innan !!

Försäkring gäller för skador som inte finns innan Försäkring tecknas
Det är en medveten avvägning man gör som potatis

Jaka54 upp manar till bedrägeri?

Jag tror inte bilen går igenom besiktningen utan blir underkänd och behöver återkomma för ombesiktning

Ja alltså det är ju helt rimligt att de vill kolla på den. Jag är inte ute efter att försöka komma undan någonting, men är det troligt att den går igenom ändå behöver jag inte prioritera bytet så jävla bråttom, liksom. Men som sagt. Man lär sig...

jaka54
21 april · 5 747 Inlägg

Men herre gud!
Inte f.. har ett försäkringsbolag tid att kolla varför man byter från bara trafik till halvförsäkring! Har aldrig råkat ut för det på några av mina två bilar...inte ens en antydan från försäkringsbolagets sida när jag ringt upp och sagt att jag vill byta utan bytet har skett direkt utan krussiduller. Så är det i alla fall i stockholmsområdet.

Senast redigerat av jaka54 (21 april )

Muskelbil
21 april · 325 Inlägg

jaka54 skrev:
Men herre gud!
Inte f.. har ett försäkringsbolag tid att kolla varför man byter från bara trafik till halvförsäkring! Har aldrig råkat ut för det på några av mina två bilar...inte ens en antydan från försäkringsbolagets sida när jag ringt upp och sagt att jag vill byta utan bytet har skett direkt utan krussiduller. Så är det i alla fall i stockholmsområdet.

Nej så är det inte "i alla fall i Stockholmsområdet "

Det  krävs ofta även där men just du har inte avkrävts att visa dina bilar.

Men hur tänkte du angående att fråge ställaren skulle teckna större försäkring och efteråt anmäla en skada som redan fanns vid upp graderingen av försäkringen ??

ksy64358
21 april · 7 Inlägg

jaka54 skrev:
Men herre gud!
Inte f.. har ett försäkringsbolag tid att kolla varför man byter från bara trafik till halvförsäkring! Har aldrig råkat ut för det på några av mina två bilar...inte ens en antydan från försäkringsbolagets sida när jag ringt upp och sagt att jag vill byta utan bytet har skett direkt utan krussiduller. Så är det i alla fall i stockholmsområdet.

Värst vad du varvar upp dig då? Jag kommer betala för rutan och bytet, jag tänker inte fubba någonting. Det var inte ens vad tråden handlade om.

Senast redigerat av ksy64358 (21 april )

spillolja
21 april · 4 026 Inlägg

Kör tills den blir underkänd, fixa den först då

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
ksy64358
21 april · 7 Inlägg

spillolja skrev:
Kör tills den blir underkänd, fixa den först då

Ja det får bli så 👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang