Audi A4 B8 'misfire cyl 3'

merc200dalarna
25 maj · 22 Inlägg

Hej. Hjälper närstående med Audi A4 B8 1,8tfsi.
Bytte först 1 stift och en tändspole ihop med luftmassemätaren, cylinder 2(!!!!)
Gick som en dröm i 25mil.
Nu var det cylinder 3 som dök upp, bytte resten av stiften och nya spolar.

Men cylinder 3 misständer ändå?

Hur går jag vidare? Kan jag ens gå vidare?
Jag öppnade plastskyddet till kabelhärvan, ser original ut, inget synligt fel, kontakterna likaså, dock så är 'klickljudet'
borta på kontakterna, svåra att ta ur och sätta i...

Är bara allmänt förståndig, ej bilkunnig!

Mossan1
25 maj · 2 933 Inlägg

Ny är inte till 100% = Hel.

Byt plats på nån och se om felet flyttar med.

Kontakterna kan ju okulärbesiktas så inget stift är böjt eller bränt.

Givetvis kan det vara spridare också och ren slump att det dök upp nu.  Kanske kom åt den.....
Inte så sannolikt kanske  men lätt att snöa in....

spillolja
25 maj · 4 066 Inlägg

Har haft samma fenomen på golfen, den gick fett på en cylinder med misstädning, körde ett bit och hällde på en halv flaska STP injection cleaner men fenomenet upphörde iaf.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
merc200dalarna
25 maj · 22 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ny är inte till 100% = Hel.

Byt plats på nån och se om felet flyttar med.

Kontakterna kan ju okulärbesiktas så inget stift är böjt eller bränt.

Givetvis kan det vara spridare också och ren slump att det dök upp nu.  Kanske kom åt den.....
Inte så sannolikt kanske  men lätt att snöa in....

Körde den kort bit på landsväg nu, hackade vid starten, men sedan felfritt i 5 minuter från 30-90km/h
Parkerade vid bilfirman, de får kolla närmare.
Injection trim är värt ett test!

EDIT# Jag kollade kontakterna, såg 'hon-stiften' på alla, kollade mer noga på 3:an, de ser okej ut, likaså de tunna kablarna som går in i kontakten.
Men mer än så kan man inte se. Kabelhärvan såg som sagt original ut, inklusive lite glest lindad isoleringstape. Årsmodell 2010.

Senast redigerat av merc200dalarna (25 maj )

merc200dalarna
25 maj · 22 Inlägg

spillolja skrev:
Har haft samma fenomen på golfen, den gick fett på en cylinder med misstädning, körde ett bit och hällde på en halv flaska STP injection cleaner men fenomenet upphörde iaf.

Jag kan inte bedöma stift, men alla fyra var mörkt svartsotiga, men ej blöta. Hushållspapper tog bort sotet, väldigt torrt sot.

merc200dalarna
25 maj · 22 Inlägg

Mew skrev:
Där är inte olja i tändstiftshålen?

Nej. Torra stift, ovan gängen och torrt i gängen, sedan svartsotiga, men torra!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang