Volvo v70N 2001 AUT missljud, muller från växellådan

Ralex
25 maj · 4 Inlägg

Halloj igen!

Detta gäller en:
v70N från 2001
Automatlåda AW50/51 AWD
Motor B5244T3
Strax under 32 000 mil på mätaren

Har noterat en sak när jag har kört efter landsväg. När 5:ans växel är i så är det som ett muller från växellådan, låter det som iaf.
Låter mest när det är lite uppför när det är belastning på motor m.m, annars är det inget missljud.
kollade oljan för någon dag sedan och den såg hyfsat fin ut och bra nivå. Är det kanske bäst att prova spola lådan eller är det kört?
Den har varit lite konstig i växlingarna till och från. för någon vecka sedan så var det som att växellådan slängde i neutralen när den skulle växla från 2:an till 3:an och efter kanske 1 sekond slängde den i 3:ans växel.

MVH

Senast redigerat av Ralex (25 maj )

Mossan1
26 maj · 2 933 Inlägg

Muller/lagerljud är väl inte vad man vanligen förknippar med skit i ventiler osv.  Att den växlar märkligt = Ja, men det finns ju en RISK att det är ett följdfel av lager. Dvs skit från lager som sätter igen ventiler.

Men jag är ingen automatlåde-expert.

Det du har att förlora är väl kostnaden för spolningen.  Det finns en risk att det blir SÄMRE. Ibland ingen skillnad och ibland bättre. Men lådan är ju inte bra som den är, liksom.
Kan inte uttala mig om statistik av lådsköljningar.  Men med muller/oljud...... vem vet.

Senast redigerat av Mossan1 (26 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang