Toyota Rav4 2004. Missljud vid låg hastighet

Cavum
26 maj · 5 Inlägg

Hej!

Har en Rav4 som börjat låta lite konstigt.
När jag kör 20-40km/h hörs ett rytmiskt du-duck du-duck från någonstans bak i bilen.
Jag har kollat så gott jag kan så inget sitter löst (har inte möjlighet att hissa upp bilen).

Hjulmuttrarna är kollade runt om, monterar bort skyddskåpan för reservhjulet. Jag har även testat att stänga av motorn under färd och lägga i friläge samt hålla ner kopplingen. Ljudet kvarstår.

Jag ruckade på hjulen och de känns som att de sitter som de ska (inget glappande).

Det blir ingen skillnad på ljudet vid sväng åt något håll.
Men ökar jag hastigheten över ca 40 så upphör ljudet.

Blir inte klok på vad det kan vara.
Kan vara värt att tilläggas att jag är totalt analfabet när det kommer till bilar. Så om någon har en aning om vad det kan vara och hur jag kan göra för att vidare felsöka på egen hand tar jag tacksamt emot tips.

Mossan1
26 maj · 2 933 Inlägg

Du har en kardanaxel med knutar och stödlager.  Allt det kan låta.

Rav4 har alltid haft 3000mil mellan oljebyten i bakre differentialen. Många självservare vet inte om detta och kör på tok för länge.

Är det 6000mil på fördelningslådans olja tror jag.  Däri sitter en bromsad differensial som kan få missljud om den inte sköts.  Men då mer i kraftiga svängar, och när den är riktigt varm.

Hjullager blir inte alltid glappa med missljud och även däck kan låta. Speciellt med cordfel brukar det durra/låta i låga hastigheter och centrifugalkraften rättar till det i fart.

En Rav4 frugan hade (en 2002) rostade en värmeplåts fästöra av så den lade sig mot ett knutkors på kardanen.  Jäääklar vad det lät.....

Rav4'or håller för bra, och blir ofta försummade servicemässigt av just den anledningen, ironiskt nog

Senast redigerat av Mossan1 (26 maj )

Cavum
26 maj · 5 Inlägg

Det låter som att det kan vara vad som helst med andra ord?
Har du nån ide på var jag kan börja kolla?

Mossan1
26 maj · 2 933 Inlägg

Första är ju att lyfta bilen och snurra hjulen för hand och lyssna.  Med friläge kan ett bakhjul snurra för hand.
Orginaldomkraften duger för att snurra hjul, så länge man överhuvudtaget inte är under upplyft bil. Extra stabiliserad isf med tex pallbock.

Kan inte bilen lyftas av någon anledning blir felsökningen så gott som omöjlig. Då kan man bara gissa.
Jag inser att anledningarna kan vara många och goda,  men faktum kvarstår.

Vet man vilket hjul, och/eller en mer precis plats ljudet kommer ifrån hjälper stort.

Du har inte testat att dra i handbromsen aldrig så lite och lyssnat?
Den är en egen trumma i bakre bromsskivan och gravrost där kan ge ljud.  Även om den kärvar och ligger an.

Det blir inte onormalt varmt någonstans?  Går den lätt att knuffa?

Naturligtvis kan du INTE köra med endast ett hjul eller ens en axel upplyft för att via transmissionen få ljudet att uppträda på stillastående bil.
AWD är 100% mekanisk på Rav4 fram till införandet av Rav4 III (-06)  så ingen säkring kan dras heller.
Alla 4 måste upp isf. Minst ett fram och ett bak så vida den inte har antispinn. Var ovanligt på Rav4 II.

Senast redigerat av Mossan1 (26 maj )

Cavum
26 maj · 5 Inlägg

Jag tror jag börjar där med att lyfta ett hjul i taget och lyssnar ifall det låter när jag snurrar det. Jag har ju vanliga domkraften. Menade mer att jag inte har möjlighet att lyfta bilen på hiss.

Hur menar du med handbromsen? Ska jag dra den ett klick eller två medan jag kör för o se om ljudet försvinner?

Om det blir onormalt varmt någonstans har jag inte kollat. Ska se om jag kan krypa under när jag kör till jobbet i morrn.

Mossan1
26 maj · 2 933 Inlägg

Cavum skrev:
Hur menar du med handbromsen? Ska jag dra den ett klick eller två medan jag kör för o se om ljudet försvinner?

Försvinner gör det nog inte, men kanske ändrar karaktär.  I så fall är man något på spåren. Behöver inte vara hårt och länge, utan smyg lite med spaken bara några sekunder och så pass det bromsar lite och lyssna.

Ökar ljudet väldigt avbryter du genast.
Håll inne knappen hela tiden så du lätt och snabbt får ner spaken igen utan krångel.

Och naturligtvis utförs detta på ett trafiksäkert sätt.  Tom väg eller tom parkering.

Ett skrapande ljud från handbromstrumman är helt normalt, för det är högst troligt rost i den trumman. Den bromsar bara stillastående och nöts inte som bromsskivorna.
Häng inte upp dig på det, utan lyssna  efter orginalljudet, så att säga.

Senast redigerat av Mossan1 (26 maj )

Cavum
26 maj · 5 Inlägg

Jag provade att göra som du sa med handbromsen, men ljudet finns kvar.

Däremot har jag lyckats lokalisera var ljudet kommer från. Det är färdbromsarna bak. Jag tänkte inte på det innan när jag var ute o kärde men nu insåg jag att ljudet försvinner bara jag trycker ner bromspedalen nån cm, och kommer tillbaka så fort jag släpper. Jag gjorde detta kanske 10-15 ggr och samma resultat var gång.
Så min tanke är att plocka ner bromsarna något. Kolla bromsbeläggen och returfjädern (har jag för mig den heter).

Mossan1
27 maj · 2 933 Inlägg

Du har ingen returfjäder i bromsoket.
Men du har glidok, så det är inte bara kolven som ska gå lätt, hela oket ska kunna glida i sidledd också.

Hur ser skivorna ut?
Rostiga, och kanske kanter i ytterpereferin?  Ser friktionsytan bra ut på båda sidor, men det är en kant längst ut kan den slipas ner försiktigt och skivan fortsätta användas.
Skivor är inte så superdyra dock.

Hur tjocka är slitmaterialet på bromsbeläggen?  Under 3-4mm så bör dom bytas.  Är skivorna dåliga som i repiga/rostiga på friktionsytan, byt dom med.

Krävs iinga specialverktyg för bromsar bak på den modellen. Bara kännedom om hur man släpper ovh justerar handbromsen medelst justerskruvarna man kommer åt genom ett hål i bromsskivan. Ska sitta gummiplugg i hålet.

Senast redigerat av Mossan1 (27 maj )

Cavum
27 maj · 5 Inlägg

Jag har inte haft av och kollat på allt än.
Och jag känner att detta är nog lite utöver vad jag kan skruva med. Känns lite läakigt när det kommer till bromsar så jag har beslutat mig för att lämna in den till en mekaniker så de får kika.

Du ska ha stort tack för allt hjälp och information! Det uppskattas ordentligt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang