Lack spruckit på 3 år gammal bil?

arson
26 maj · 59 Inlägg

Hejsan alla,

Frugan har en Kia Proceed från 2021 där jag noterade att lacken har plötsligt släppt på ena bakskärmen. Ser ut att vara i storlek av en gammal 5 krona. Lyfter jag försiktigt med nageln ser det ut som det är plåtrent under? Ser även ut som den skulle kunna lossna när som helst (eller vid en tvätt).

Vad kan detta bero på, och täcks detta t ex av garanti eller försäkring?

Tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1075/1075-0cfafb4e1b73bc3a398632b8271bf136.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1075/1075-38b5d029c54cf49f59a3abbeaae3311b.jpg

//Mattias
Kia Stinger "GT 3.3TT" (2018)
Utmarks-Loke
26 maj · 5 906 Inlägg

Svårt att se exakt vad som hänt då bilen är så smutsig men på något sätt kanske en liten skada uppstått där vatten läckt in och sedan har det börjat sprida sig under lacken med rost och oxid. Det kan ha börjat med en lättare parkeringsskada. Hur som helst måste en verkstad ta tag i det där så fort som möjligt innan det sprider sig mer. Det krävs omlackering av hela bakskärmen med ordentligt förarbete för att stoppa rosten från att återkomma.

arson
26 maj · 59 Inlägg

Okej, tack för svaret. Men ser lite konstigt ut att det spruckit liksom halvt mitt på skämen, typ innifrån?

Men få kolla med försäkringsbolaget då.

//Mattias
Kia Stinger "GT 3.3TT" (2018)
krambriw
26 maj · 436 Inlägg

Vad är det för skräp, dåligt att lacken släpper sådär oavsett

Mossan1
26 maj · 2 933 Inlägg

Det kan absolut vara en defekt från början. Kanske inte riktigt rent när roboten lackade.
Men det kam också ha börjat med en kraftigare repa. Men jag tycker det skulle ha synts väl innan det kryper under lacken så.  Det där har inte skett över en vecka eller två.

arson
26 maj · 59 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det kan absolut vara en defekt från början. Kanske inte riktigt rent när roboten lackade.
Men det kam också ha börjat med en kraftigare repa. Men jag tycker det skulle ha synts väl innan det kryper under lacken så.  Det där har inte skett över en vecka eller två.

Ja det känns lite skumt. För två veckor sedan tvättade jag bilen, och då fanns det inga tecken på liksom skada eller liknande vid bakskärmen.

//Mattias
Kia Stinger "GT 3.3TT" (2018)
Mossan1
26 maj · 2 933 Inlägg

Rost innifrån går på rostskyddsgarantin så du kan ju försöka.

xXSammy
26 maj · 6 595 Inlägg

Brukar krävas att det ska rosta hål först

bilens lackgaranti är 5 år/15 000 mil, det som först inträffar. I bilens service- och garantibok finns mer information om nybilsgarantin.

Värt att höra med närmsta ÅF

De/Dem
Mossan1
26 maj · 2 933 Inlägg

xXSammy skrev:
Brukar krävas att det ska rosta hål först

Jag fick helt ny dörr på en då ca 5år gammal Passat my05. Detta för det kommit rost i omvikta kanten mellan ytterplåten och dörrstommen. Ingalunda något rosthål alls.

krambriw
26 maj · 436 Inlägg

Mossan1 skrev:

xXSammy skrev:
Brukar krävas att det ska rosta hål först

Jag fick helt ny dörr på en då ca 5år gammal Passat my05. Detta för det kommit rost i omvikta kanten mellan ytterplåten och dörrstommen. Ingalunda något rosthål alls.

Ja, ja men det var ju en VAG och man vet ju inte hur Kia agerar. Men snart får vi väl veta?

Low
26 maj · 3 338 Inlägg

Ägde en audi a6 för länge sedan där dom hade 12 års garanti, bilen var 11 år och cirka 7 månader. Den hade rostiga framskärmar, bakskärmar. Och lite på nedre delen av framdörrarna.
Åkte till audi verkstad där en gubbe kom ut med en vass skruv mejsel, han gick bokstavligen runt hela bilen och hacka runt😂 mejseln gick genom framskärmar, men inte bakskärmarna. Dörrarna gick inte på garanti då det var rost under dörrlisten.

Så de blev nya framskärmar för drygt 45k på garantin, galet bilen var värd drygt 50-70k.

Hilmer
26 maj · 1 792 Inlägg

Ser ut att vara en spackelkaka som släppt från plåten pga fukt/rost, det kan vara en transportskada som är dåligt lagad innan den lämnades ut till kund.

Brådhis * Voff voff *
27 maj · 10 330 Inlägg

Instämmer i att det ser ut som spackel, så där tjock är inte lacken. Som nämnts är det troligen en skada som inte lagats helt korrekt.

Senast redigerat av Brådhis (27 maj )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
arson
31 maj · 59 Inlägg

Hej igen,

En verkstad som jobbar med försäkringsbolaget menar på att den kan vara lagad sedan tidigare och tar det inte som en parkeringsskada. Suck…

Vad ska man göra då? Pröjsa och se glad ut?

Hade ju egentligen tänkt att sälja den nu…

//Mattias
Kia Stinger "GT 3.3TT" (2018)
Mew
1 juni · 2 205 Inlägg

Men vad sade Kia då? Har ni ägt bilen sedan ny? Bör ju gå på lackskyddsgarantin i så fall, om den inte har blivit reparerad / omlackad där tidigare. Och har den det så bör man ta det med den verkstaden som gjorde jobbet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang