provkörkort

theswed
14 juli 2007 · 133 Inlägg

tja alla fick mitt körkort  16/5 i år och nu förtiden har man på prov i två år       undrar  vad ska man göra för att bli av med det   menar hur illa ska man behöva köra  tex kör jag 10km för fort  kan dom ta det då   ??     någon som vet vad som gäller ??

RobbstA "Lay It Low"
14 juli 2007 · 82 Inlägg

theswed skrev:
tja alla fick mitt körkort  16/5 i år och nu förtiden har man på prov i två år       undrar  vad ska man göra för att bli av med det   menar hur illa ska man behöva köra  tex kör jag 10km för fort  kan dom ta det då   ??     någon som vet vad som gäller ??

Kör lagligt så behöver du inte oroa dej. tongue

LowLife Army
Lewa Rakapparat
14 juli 2007 · 301 Inlägg

samma regler som för dom vars provtid har gått ut
skillnaden är att kör du så fort så dom plockar kortet av dej. så måste du ta om det.
nån vars prövotid har gått ut får tillbaka det efter nån månad utan att behöva ta om det.

Lady_Milla Alecci's fästmö
14 juli 2007 · 708 Inlägg

planera du redan att bli olaglig?hmm  mja 10 om du ha tur få du la ha kvar de men dom e väldigt stränga mot nya...över de e de no kört kan jag tro..dom ha ju ändrat en hel del med de där systemet så dom e väldigt hårda nu å böterna ligger väldigt högt....

Så mycket höjs böterna
Fortkörning på 30- och 50-väg:
Bötesbelopp i kronor i dag > från 1/10
0 - 10 km/tim för fort 1 000 > 2 000
11 - 15 1 200 > 2 400
16 - 20 1 400 > 2 800
21 - 25 1600 > 3 200
26 - 30 1 800 > 3 600
31 - 40 2 000 > 4 000
på 70- 90- 110- och 120-sträckor:
1 - 10 800 > 1 500
11 - 15 1 000 > 2 000
16 - 20 1 200 > 2 400
21 - 25 1 400 > 2 800
26 - 30 1 600 > 3 200
31 - 35 1 800 > 3 600
36 - 40 2 000 > 4 000

Ej använt bilbälte:
Förare 600 > 1 500
passagerare, vuxen 600 > 1 500
barn (bälte eller barnstol) 600 > 2 500

Registreringsskyltar:
Saknas, en eller två 400 > 1 500
Ej väl synlig eller smutsig 300 > 1 500

Köra mot rött ljus: 1 200 > 3 000
Ej stanna, stopplikt 1 000 > 2 500
Ej iaktta väjningsplikt 600 > 2 000

Köra eller åka moped, EU-moped och mc utan hjälm eller med hjälm som inte är knäppt:
Köra utan knäppt hjälm 400 > 1 500
passagerare, över 15 år 300 > 1 500
passagerare, under 15 300 > 2 500

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
FireTraXX DFFL
14 juli 2007 · 9 020 Inlägg

Lady_Milla skrev:
planera du redan att bli olaglig?hmm  mja 10 om du ha tur få du la ha kvar de men dom e väldigt stränga mot nya...över de e de no kört kan jag tro..

Nej, det är EXAKT samma som för oss vars prövotid har gått ut.
Enda skillnaden är att om man blir av med det så måste man göra om allt igen.
Medans vi får tillbaka det efter strafftiden.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
dallelito med lem
14 juli 2007 · 1 147 Inlägg

du kan bli av med det för annat än trafikförseelser också...så se till att uppföra dig wink

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Lady_Milla Alecci's fästmö
14 juli 2007 · 708 Inlägg

FireTraXX skrev:

Lady_Milla skrev:
planera du redan att bli olaglig?hmm  mja 10 om du ha tur få du la ha kvar de men dom e väldigt stränga mot nya...över de e de no kört kan jag tro..

Nej, det är EXAKT samma som för oss vars prövotid har gått ut.
Enda skillnaden är att om man blir av med det så måste man göra om allt igen.
Medans vi får tillbaka det efter strafftiden.

jo de e ju nått sånt hm

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
FireTraXX DFFL
14 juli 2007 · 9 020 Inlägg

Lady_Milla skrev:

FireTraXX skrev:

Lady_Milla skrev:
planera du redan att bli olaglig?hmm  mja 10 om du ha tur få du la ha kvar de men dom e väldigt stränga mot nya...över de e de no kört kan jag tro..

Nej, det är EXAKT samma som för oss vars prövotid har gått ut.
Enda skillnaden är att om man blir av med det så måste man göra om allt igen.
Medans vi får tillbaka det efter strafftiden.

jo de e ju nått sånt hm

Nej, inte nått sånt.
Det är exakt så.
Man kan inte bli av med körkortet för att ha kört 10km/h för fort bara för att man har prövotid.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Lady_Milla Alecci's fästmö
14 juli 2007 · 708 Inlägg

de sa jag inte heller haha men efter 10 finns de större risk till de

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
FireTraXX DFFL
14 juli 2007 · 9 020 Inlägg

Lady_Milla skrev:
de sa jag inte heller haha men efter 10 finns de större risk till de

Nej, man blir inte av med körkortet i 139km/h på motorvägen heller.
Eller 99km/h på en 70-väg.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
theswed
14 juli 2007 · 133 Inlägg

RobbstA skrev:

theswed skrev:
tja alla fick mitt körkort  16/5 i år och nu förtiden har man på prov i två år       undrar  vad ska man göra för att bli av med det   menar hur illa ska man behöva köra  tex kör jag 10km för fort  kan dom ta det då   ??     någon som vet vad som gäller ??

Kör lagligt så behöver du inte oroa dej. tongue

jo jag e jätte noga med att vara laglig tänker inte köra olagligt    smile   men märker i bland hur lätt det är att man får såkallad blyfot och trycker pedalen lite förl långt ner  och vips so kör man 5-10km för fort    så därför undrar jag   men då vet jag i fall jag råkar köra lite för fort så ryker det inte         annars själv klart  kör man lagligt smile

FireTraXX DFFL
14 juli 2007 · 9 020 Inlägg

theswed skrev:

RobbstA skrev:

theswed skrev:
tja alla fick mitt körkort  16/5 i år och nu förtiden har man på prov i två år       undrar  vad ska man göra för att bli av med det   menar hur illa ska man behöva köra  tex kör jag 10km för fort  kan dom ta det då   ??     någon som vet vad som gäller ??

Kör lagligt så behöver du inte oroa dej. tongue

jo jag e jätte noga med att vara laglig tänker inte köra olagligt    smile   men märker i bland hur lätt det är att man får såkallad blyfot och trycker pedalen lite förl långt ner  och vips so kör man 5-10km för fort    så därför undrar jag   men då vet jag i fall jag råkar köra lite för fort så ryker det inte         annars själv klart  kör man lagligt smile

Alltså ifall du känner att böter på t.ex 3000kr inte spelar nån roll så kan du köra 20-25km/h för fort på motorvägen trots att du har prövotid kvar.
Det blir du inte av med kortet för.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Lady_Milla Alecci's fästmö
14 juli 2007 · 708 Inlägg

FireTraXX skrev:

Lady_Milla skrev:
de sa jag inte heller haha men efter 10 finns de större risk till de

Nej, man blir inte av med körkortet i 139km/h på motorvägen heller.
Eller 99km/h på en 70-väg.

läs va jag skriver plz "efter 10 finns de större risk till de"

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
theswed
14 juli 2007 · 133 Inlägg

tack alla för snabba svaren  smile

FireTraXX DFFL
14 juli 2007 · 9 020 Inlägg

Lady_Milla skrev:

FireTraXX skrev:

Lady_Milla skrev:
de sa jag inte heller haha men efter 10 finns de större risk till de

Nej, man blir inte av med körkortet i 139km/h på motorvägen heller.
Eller 99km/h på en 70-väg.

läs va jag skriver plz "efter 10 finns de större risk till de"

Nej, det finns inte större risk till det.
Det är inte förräns man kör t.ex på motorvägen i 31km/h för fort som man blir av med kortet.
Och det är oavsett om man har prövotid eller ej.
så plz ta reda på fakta innan du hittar på.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Thorssa
14 juli 2007 ·

Man kan tappa kortet även om man inte kör just 31 km/h för fort, men då ska du ha kört såpass vårdslöst att polisen rapporterar det till åklagare. Dessutom kan du tappa det om du åker dit tre gånger inom en tvåårsperiod oavsett hur mycket för fort du har kört!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang