2503
Sök

Köpte en bil - Luktar bränt

7 Inlägg
3 oktober
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte en Opel Astra 2011 för 12 dagar sedan. Efter 10 dagar körning kom det plötslig rök under huven och luktade bränt. Jag tog bilen till två olika mekaniker och båda sa att kopplingssatsen måste bytas utan att köra den utan dom bara märkte på lukten. Det luktade bränt i en hel dag men röken kom upp bara en gång.

Jag tog bilen tillbaka till bilförsäljaren och lämnade bilen där och dom bad olika mekaniker kika på bilen. Detta är deras första svar:

Tänkte uppdatera er. Vi har kört med bilen idag i närmare 1 timme och det var inga konstigheter med kopplingen. Vi har även pratat med 2 verkstäder och allt tyder på att kopplingen blev överhettad om bilen var kört längre i trafik med kopplingen delvis intryckt till exempel. Det finns inget som tyder på att den skulle skadas på något sätt utan blev bara överhettad. Lukten av överhettad koppling brukar hålla sig ganska länge, därför det luktade fortfarande när ni kom till oss. Vi har bett även en mekaniker att ta en längre provkörning med bilen, dock har de tid med det först imorgon så vi återkommer om de hittar något konstigt

Detta är deras andra svar:

Ursäkta sent svar, 2 olika mekaniker hade kört med bilen igår. De har inte konstaterat några fel förutom att kopplingen blev eventuellt överhettad. Den dåliga doften kan hålla i sig i några dagar vilket är helt normalt då det sätter sig mycket partiklar runt om när kopplingen blir överhettad. Kopplingen tar inte högt, den slirar inte heller så den fungerar helt normalt.

-------------

Bilen har varit där nu i 2 dagar. Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka på? Dom verkar trevliga och allt diskussion sker via mejl. Ska jag försöka tillbaka bilen eller få dom byta kopplingssatsen? Vet inte mycket om bilar men vill inte få problem senare med bilen.

475 Inlägg
3 oktober
#2
Jag köper deras resonemang att doften av bränd koppling stannar kvar länge, det är vad det är.
Att byta koppling bara för att man bränt den en gång är bullshit IMHO. Den byts om den är sliten och det får man testa isf.
Frågan är vad som orsakat problemet den dagen det började ryka, handhavandefel eller mekaniskt problem.

Det första som behövs för att reda ut det är ett helt ärligt svar från dig(nu låter jag väldigt anklagande, inte min avsikt).
Kan det varit så att du vilat foten på kopplingspedalen, kört hårt eller dragit tungt släp och så vidare den dagen det började ryka?

Eller har du kört relativt lugnt och helt plötsligt börjar det ryka? Generellt när en koppling slirar så märks det rätt tydligt, varvtalet går upp snabbare än vad bilen accelererar när man gasar, detta borde du ha märkt i samband med att det började ryka isf.

Hur har din körning sett ut övriga dagar när allt fungerat som "normalt"? Har du kört kortare sträckor, lägre hastigheter osv?
Tänker mig att om du körde långt/snabbt/hårt/tungt den dagen det började ryka så kanske kopplingen småslirat hela tiden och till slut blivit för varm = rök och doft.

Om man ska lita på deras kommentar att den inte tar högt eller slirar så lutar det åt handhavandefel den dagen det började ryka, men man ska inte lita blint på folk som testat ens bil en kortare stund heller, speciellt eftersom det ligger i deras intresse att säga att bilen är "OK".
Senast redigerat av MrCrankyface (3 oktober )


Fri fart för ett fritt folk!
14 090 Inlägg
3 oktober
#3
vissa bilar kan lite random börja slira lite koppling och har man noll motoröra så märker man inte det och då är det lätt att man får den där doften oftast börjar kopplingen ta igen när den blivit varm. 

så är min 407a ibland när man kör från en dag till en annan börjar den slira när man lägger hård belastning
då brukar jag slira till ett par gånger på kopplingen och den slutar slira
och fungera sen i månader utan att slira det minsta. och den kopplingen och svänghjul har max gått 10k sedan den blev bytt

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
3 oktober
Trådstartare
#4
MrCrankyface skrev:
Jag köper deras resonemang att doften av bränd koppling stannar kvar länge, det är vad det är.
Att byta koppling bara för att man bränt den en gång är bullshit IMHO. Den byts om den är sliten och det får man testa isf.
Frågan är vad som orsakat problemet den dagen det började ryka, handhavandefel eller mekaniskt problem.

Det första som behövs för att reda ut det är ett helt ärligt svar från dig(nu låter jag väldigt anklagande, inte min avsikt).
Kan det varit så att du vilat foten på kopplingspedalen, kört hårt eller dragit tungt släp och så vidare den dagen det började ryka?

Eller har du kört relativt lugnt och helt plötsligt börjar det ryka? Generellt när en koppling slirar så märks det rätt tydligt, varvtalet går upp snabbare än vad bilen accelererar när man gasar, detta borde du ha märkt i samband med att det började ryka isf.

Hur har din körning sett ut övriga dagar när allt fungerat som "normalt"? Har du kört kortare sträckor, lägre hastigheter osv?
Tänker mig att om du körde långt/snabbt/hårt/tungt den dagen det började ryka så kanske kopplingen småslirat hela tiden och till slut blivit för varm = rök och doft.

Om man ska lita på deras kommentar att den inte tar högt eller slirar så lutar det åt handhavandefel den dagen det började ryka, men man ska inte lita blint på folk som testat ens bil en kortare stund heller, speciellt eftersom det ligger i deras intresse att säga att bilen är "OK".

Tack för svar. Den dagen körde jag lite i trafik minns inte men tror kan ha haft foten nere typ 5-10 sekunder. Det kom också rök under huven. Jag ska hämta bilen imorgon, vad ska jag kontrollera? Är det något tillfälligt då?

3 172 Inlägg
4 oktober
#5
5-10 sekunder koppingsslirande kan räcka, MEN, då ska du ha höga motorvarv och det ska gå tungt.
Att stå stilla med kopplingen helt nere är en helt annan sak. Då är det frikopplat och ingen friktion sker.
Det ska alltså vara i dragläget och brant uppför med högt motorvarv.

Ryker den igen kan du ju också känna på ett hjul om det är varmt.  Bränd broms kan lukta snarlikt bränd
koppling.

Samt:
En skuren AC kompressor där magnetkoplingen slipat luktar lika.
Så fungerar ACn?

Fungerar AC, skulle jag köra vidare bara. Känn på hjulen om något är hett efter färd. Nej = kör på
Senast redigerat av Mossan1 (4 oktober )

Forummoderator
17 972 Inlägg
4 oktober
#6
Kopplade på ett nerlastat släp på bilen för ett tag sedan. Vid något tillfälle luktade det bränd koppling, dubbelkopplingsaut. Inget jag brydde mig om. Men visst satt lukten kvar några timmar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 120 Inlägg
4 oktober
#7
Enkla rådet; Rid aldrig på kopplingen. Kliv av på tomgångsvarv och kliv av innan du möter med gasen alt möt bara med lite lite gas.

Du testar enklast din koppling genom att ge 3000varv med kopplingen nere i 90 och lägga i femman. Möt med fullgas när du kliver av kopplingen fort, biter kopplingen distinkt och ordentligt är det nog du som slirat lite på kopplingen med högre varvtal vid rödljus etc.



Sök