2948
Sök

V4 som inte startar

59 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Jag har en V4 som ni ser som jag kärleksfullt kallar Skrutten. Men har fått bytt toppar eftersom två ventiler blev helt sönderbrända, något som tog mig fyra år på grund av lite omständigheter i det privata och när de är bytta och motorn är ihopsatt så tänder den på startgasen och bränsle kommer upp till förgasaren. Men den vill inte starta.
Och jag vet att bränslet brinner då jag fyllde en liten kapsyl med det som kom i bränsleslangen upp till förgasaren och tände på. Ventilerna är rätt inställda med 0.4mm på avgas och 0.35 på insug.

Något tips? Och vet att tändningen är rätt för jag har satt motorn på dödläget och satt förgasaren efter samma. smile

3 557 Inlägg
för 6 timmar sedan
Går den lite på spray eller en sup bensin direkt i insuget men dör direkt är felet i eller före förgasaren.
Riktigt så.
Konstaterat är bränsle fram till förgasaren.
Men kommer bensinen IN i förgasaren?
V4 hade flera olika förgasare. Solex och Zenith vill jag minnas.  Dom har accelerationspump, så du kan se om bensin finns. Rör du gasspjället utan luftfilter på kan du se hur den sprayar bensindimma ur ett rör.

Väldigt vanligt på förgasare som stått väldigt länge är att dom är igengleggade innuti. Bilförgasare blir det ofta vid flottörventilen, och då öppnar den inte och släpper in bensin.

Kan vara så att du behöver ta isär förgasaren och rengöra.  Om man är väldigt väldigt försiktig kan man OFTA, (men inte alltid), lyckas utan att ha sönder packningarna.
Jag minns dock inte om flottören hade eget lock att lyfta.
Hade flera V4',or på tiden dom var vanliga.

59 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Går den lite på spray eller en sup bensin direkt i insuget men dör direkt är felet i eller före förgasaren.
Riktigt så.
Konstaterat är bränsle fram till förgasaren.
Men kommer bensinen IN i förgasaren?
V4 hade flera olika förgasare. Solex och Zenith vill jag minnas.  Dom har accelerationspump, så du kan se om bensin finns. Rör du gasspjället utan luftfilter på kan du se hur den sprayar bensindimma ur ett rör.

Väldigt vanligt på förgasare som stått väldigt länge är att dom är igengleggade inuti. förgasare blir det ofta vid flottörventilen, och då öppnar den inte och släpper in bensin.

Kan vara så att du behöver ta isär förgasaren och rengöra.  Om man är väldigt väldigt försiktig kan man OFTA, (men inte alltid), lyckas utan att ha sönder packningarna.
Jag minns dock inte om flottören hade eget lock att lyfta.
Hade flera V4',or på tiden dom var vanliga.

Ska testa det. Jag har även funderat om blandningsskruven står tokigt och att jag skulle behöva ge en lite fetare blandning. smile
Det är original fomoco-förgasaren som jag har. Och den tänder till till på startgasen som jag sprutar in via skruvhålet som ska hålla luftrenaren.
Skulle packningen ryka får man väl se om man hittar en ny då. ^^

3 557 Inlägg
för 3 timmar sedan
Jaa, Fomoco hette nog den lilla enkelportaren som satt på vissa.
Bytte till tvåport på en jag hade.
Kanske har den enkelportaren kvar någonstans i mina stasch.

Jag rycker den borde starta åtminstone hur tokigt blandskruven än står.  Pumpgasar du lite har du fått tillräckligt ur accelerationspumpen för det.  Två pumpgas var brukligt före en kallstart. Tvåportaren förvisso, men jag skulle bli mycket förvånad om inte enkelportaren har det också.

Är 95% på att Fomoco'n var enkelport.

Edit: snabb sökning, och det ser absolut ut som att Fomoco är enkelportaren jag tog av den 73a jag hade och satte dubbelportaren istället.  Den var Solex är jag nästan 100 på.  Blev bra mycket rappare med den.

Edit igen:
Jodå, FoMoCo förgasaren som det tydligen stavas, har också accerationspump.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

3 557 Inlägg
för 3 timmar sedan
Så av med luftfilter, titta rakt ner i gapet och rör gasspjället.
Sprutar pumpen = bränsle finns.
Gör den inte det är förgasaren tom.

Även om pumpmembranet är paj borde det skvätta iaf.

Förefaller vara fastnad flottörventil (knacka lätt på flottörhuset så kan den släppa) eller, så är flottörhuset fullt av skit och släpper inget vidare.

Nöt inte ut startmotorn för att pumpa fram bränslet utan flaskmata den istället. Biltemas batterivattenflaska är utmärkt för att "flaskmata" allt från bilar, mopeder och gräsklippare.

Skvätta i lite så går den och nät den går skvätta lite till.  Många har ett mässingrör som lutar uppåt överst i insuget. Det är intaget för luft till flottörhuset. Fyller man där kan du bakfylla flottörhuset och då går den 30sek eller mer.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

Sök