3013
Sök

Lättskruvade bilar?

7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej! en 15 åring här som vill lära sig skruva lite smått, inget super seriöst men vill lära mig lite. Jag söker tips på billiga lättskruvade bilar som jag kan börja med. Jag söker även tips på vilka problem jag ska börja med/skippa. Jag är inte världens starkaste människa så inget för jobbigt att börja med.. Tacksam för tips!

(vet att det finns liknande inlägg men vill bara se lite *nyare* kommentarer/tips! smile

Forummoderator
18 255 Inlägg
för 5 timmar sedan
Hej! Tja, varför inte? Sådant ska uppmuntras!

Klassikern Volvo 740 får väl anses lättskruvad. Bilar från cirka 1995 och lagkrav från 1998 har startspärr. Inget och pilla med om man inte är van. Ju nyare bil - ju fler datorer. Redan en gammal S80 från 2000 har databussystem som styr via små datorer. Kan vara ett helvete det där.

Frågan är vilken nivå du vill lägga dig på?

En Mercedes W124 300D -88 är så enkel elmässigt så det är löjligt. Men löjliga priser på dessa med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hej. Ja jo jag har faktiskt ägt en 744 några år sedan men sen gick dom upp så bedrövligt mycket. Jag vet inte riktigt just nu vill jag bara kunna fixa smått och gott men möjligtvis utveckla ju äldre jag blir. Jag kan kolla upp några w124or!

5 788 Inlägg
för 1 timme sedan
Billigt och lättskruvat i dagens datum skulle jag säga är en VW från 2000-2010.
Tycker det ganska ofta dyker upp risiga och billiga repobjekt på facebook marketplace.
Går lätt att hitta delar samt information på nätet.

T.ex så köpte jag för någon vecka sen en 2008 VW Passat för 3500kr med trasig växellåda, sliten koppling, avgasläckage, trasig dragkrok och karossen har sina skavanker.
Sett många fler B6 Passater för max 5000kr med diverse reparationsbehov på facebook senaste året.

Diagnostekniker
2 981 Inlägg
för 1 timme sedan
Billigt och busenkelt att skruva med är ju lite äldre småbilar t.ex Golf, Polo, Micra, Fiesta, osv.
Men det skall ju intressera dig också och en Micra är ju inte speciellt.. ja.

Att lära sig el något jag rekommenderar om intresset finns.

Up the RA

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Haha jo jag har faktiskt en micra k10 vilket är nog det *coolaste* man kan ha som småbil men det får förmodligen bli något sådant.

Sök