En snabb liten uppdatering som jag blev tvungen att lägga upp. Vi tog en kort video på lite torrgasande förra helgen. https://youtube.com/shorts/6nI3ijRh_H4
Har vart dålig på att skriva vad som händer med det lilla bygget. Det är många små saker men här är ett axplock.
Har haft en otäck oljeläcka som kom från toppen som lurat mig i månader. Vet inte hur många gånger jag rivit och plockat ihop toppen nu. Efter att pratat runt lite med folk och fick tips från Motordesign att kolla om pinnbultarna har lyft upp aluminium i botten delen så hittade jag äntligen problemet. https://youtube.com/shorts/kfGI9IKact0
Här var det länge sen man skrev. Har hänt en del. bilen är bänkad och klar att köra i sommar. Blev bra med effekt 270 hk vid 7600 och 270nm. Brett och fint register. Ok JA man kan dra den mera om man vill men vi höll oss https://youtube.com/shorts/rHLQN-hUc40
Skall bli skoj att testa bilen lite. Stort tack till Dann på DW autokonsult.
Då har man varit på bana och kört lite. Blev några varv och en hel del skruvande. Här kommer en video på lite lugn trevande körning på Mittsverigebanan.
I onsdags var jag på testdagen på Falkenberg. Han tyvärr inte filma så mycket men han lusa av maskineriet lite till. Nästa planerade testdag är Mantorp 16 oktober. Sen blir det att köra service på motor och drivlinan. Se över allt inför kommande säsong.
Nedan kommer en liten förbikörning på rakan. [youtube]https://www.youtube.com/shorts/aR5C5aVzV-g[/youtube]
Nu var det ett tag sen jag skrev något här. Har vart sjuk och enormt tacksam över att jag ändå är med och kör trots att kroppen inte riktigt har återhämtat sig än.
Från testdagen i september ifjol så hade jag problem med laddningen från generatorn så jag fixade en ny mindre generator med nedväxlad utväxling på den. Nu funkar generatorn klanderfritt.
Säsongen började med en Testdagen 12 april på Kinnekullering blev en bra lärdom. Körde slicks för första gången och insåg att det går fortare än jag viste det gjorde med de tänkte bilar jag kör med. Bilen kändes som det inte fanns något grepp i alls. inför sista passet så sänkte jag fram och fick till instyrningen litebättre. Understyrde och överstyrde ändå när man började trampa på. Var grymt tungstyrt. Funderingar på servo började. V50 elservopump blir det nog.
Filmade lite på första testpasset
Första tävlingen SSK 1 Mantorp 26-27 april vårracet: Bilen är inte byggd alls för denna banan. För lång raksträcka. Vi varvade ut ungefär mitt på raksträckan. Dock la jag mig på ca 6000 varv då splittern höll på att dumma sig. kändes som bilen skulle ramla i bitar över 180kmh. Accet var det inget fel på, Hängde med de snabbare bilarna rätt bra upp till 180. Koppling började slira lite lätt på 5ans växel vid snabba gaspådrag. Tror inte min koppling gillar att krypköra med. Jag har värmeproblem då kylhålen är underdimensionerad. Motorn stryps vid 100 graders vattentemp.
Känslan på bilen blev bättre och bättre ju längre helgen gick. Gjorde lite hjulvinkelförändring, pyste lite luft från däcken osv osv men den var som en snipa(båt) att köra. Tog mig i mål i bägge racen men varvtiderna var betydligt sämre än jag väntat mig, 1.53 såg jag på kvalet. Hade trott nån stans runt 1.30 i alla fall.
Efter Mantorp håller jag på att uppdaterar en massa saker. Bak och framfjädrarna var totalt fel fjäderkonstant på. Var för en rallycross bil enligt min kompis Andreas på NVDE som håller på med chassie dynamik på racerbilar till vardags. Har beställt nya hårdare fjädrar. Har kört på bumpgummit fram hela tiden tydligen. Inte så konstigt att den uppfört sig väldigt märkligt och intermittent. Detta gör att jag kommer sänka bilen ytligare fram. Sen kommer jag sänka den det går bak också för att få ner bilen på marken. Ta upp hål för kylaren och flytta luftfiltret. Ta upp hål i motorhuven för kylning. Slipa av splittern och laga den. Förstärka upp med vantskruvar så den håller sig stilla. Göra någon form av ankstjärt för att minimera att marktrycket försvinner bak när det börjar gå fort. Behöver jag mera får jag titta på en vinge.
Nästa körning blir en dag på mittsverigebanan V26 sen Knutstorp SSK3 4-6 Juli.
Just det glömde skriva. Har vägt bilen också. Med mig i och all säkerhetsutrustning så vägen den totalt 1256kg. Kommer behöva göra ett stort bantarprogram till vintern på bilen. Jag håller också på att gå ner i vikt men det är ju inte tillräckligt. Måste bort ca 150kg för att kunna vara konkurrenskraftig i serien med min motoreffekt.
Sen gå bort från 4:88 i utväxling till 3:54 är nog ett måste för att få till toppfarten. Måste närma mig 260kmh för att hänga med på rakorna. Dock blir det sämre acc. Får se hur jag gör.
Om jag letar mera vrid i bänken eller sätter dit turbo vet jag inte. Vill helst inte bygga turbo då det ökar vikten och komplexiteten. Öka slaget är nog enklast och relativt billigt. Kan kanske hitta 30Nm till genom finjustering på dagens motor. Skulle behöva över 350Nm i vrid tror jag när jag räknar på det. Det kanske man kan få med 2.5l eller om man måste upp på 2.7l men känns väldigt sekundärt just nu då chassiet är som det är. Ny vev och nya kolvar blir ju en slant ändå som måste ut. Tåls att fundera på.