2458
Sök

Kompressorfel V70 (Vad ska bytas)

22 Inlägg
måndag 22:04
Trådstartare
Bilen började plötsligt rykta lätt en morgon, det kom någonstans ifrån AC kompressorn/multirem. Smart som man är så använder man fortfarande bilen vilket funkar okej om man stannar till när det börjar lukta bränt, tills det inte funka längre. Multiremmen gick av och remhjulet till ACn står helt still och går ej att snurra.

Måste jag byta hela kompressorn vilket verkar vara ett lite träligt arbete (generator, servo, kompressor och ev däck måste bort som jag uppfattat) eller kan det räcka med lager/magnetkopplingsbyte?

V70N 2003 2,4 sug (140hk)

3 585 Inlägg
Igår 06:02
Med tanke på hur kompressorn sitter så kommer du nog inte åt utan att åtminstone lossa den från motorn och hasa fram den lite.
Slangarna kan nog sitta kvar.

Men!
Nu har ju lagret för remskivan skurit så allt sitter fast.  Då vete katten om man kan lossa allt på en kompressor som inte är i ett skruvstycke, än mindre ligger och guppar på subframen.

Felet kan dessutom vara två.
Brända lukten kan vara skuren kompressor så kopplingen slirat sönder. Hettan har isf fått lagret till remskivan att skära som följdfel.
Eller, så är det bara lagret till remskivan. 
Bara pumpen eller kass koppling, så roterar remskivan fritt på sitt eget lager. Borde. Lite beroende på hur kopplingen havererat förstås.
Omöjligt att säga föränn allt är lossat.

Fri fart för ett fritt folk!
14 612 Inlägg
Igår 08:19
går den inte att snurra alls är den skuren  det innebär att kondensorn torrfilter ac pump evapventiler minst behöver bytas till nya och samtliga rör måste tvättas rent ordenkligt  det är vad man gör när kompressorn skär för annars kommer spån döda den nya kompressorn vid senare tillfälle

till min polo kostade samma jobb imatrial kanske 2500  med kompressor kondensor torrfilter och evapventil och sen någon hundring för samtliga oringar till allt

Kör fort så hinner inget hända...

Sök