3215
Sök

En toyota corolla 2002 1.6l vvti med p0420 felkod

5 Inlägg
tisdag 21:38
Trådstartare
Hej, min bil har felkoden p0420 dock tror jag inte att katalysatorn är dålig då den har klarat besiktningen och kör bra med 16000 mil. Jag har kollat på den främre lambdasonden som fungerar dock märkte jag något konstigt med den bakre. Vid tomgångskörning efter att katalysatorn blivit varm mäter lambdasonden 700mv i flera sekunder dock brukar den ibland slumpmässigt gå ner runt 100mv och sen snabbt upp igen. Vad kan detta bero på, är den bakre lambdasonden halv trasig? Se även bifogad bild. https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251784/251784-cd1891d8b054141e55af0fb2e187ca25.jpg
Senast redigerat av huss3in (tisdag 21:41)

Fri fart för ett fritt folk!
14 612 Inlägg
tisdag 22:13
börja kolla dom vanliga grejer hur beter sig främre lambdan.

har du några misständningar för det skulle den bakre snappa upp och då göra en rejäl hoppning.. 

och om den misständer bara ibland får du fenomenet du beskriver.  kan så klart vara glapp lambda osv 

men jag skulle fokusera mer på vad som händer innan katen än efter när den hoppar runt lite sporadisk..
för den bakre gör ju inget mer än kontrolerar skicket på katalysatorn.

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
tisdag 22:35
Trådstartare
Growe skrev:
börja kolla dom vanliga grejer hur beter sig främre lambdan.

har du några misständningar för det skulle den bakre snappa upp och då göra en rejäl hoppning.. 

och om den misständer bara ibland får du fenomenet du beskriver.  kan så klart vara glapp lambda osv 

men jag skulle fokusera mer på vad som händer innan katen än efter när den hoppar runt lite sporadisk..
för den bakre gör ju inget mer än kontrolerar skicket på katalysatorn.

Den främre lambdasonden är nyligen bytt och pendlar fint, har inte heller några misständningar. Kan felkoden p0420 inträffa om man nyligen bytt den främre lambdasonden och inte den bakre? Vill även nämna att lampan lyser och släcks ibland.

3 585 Inlägg
Igår 06:02
Typiskt toyotafel på dom årgångarna.

Felet är antingen katalysatorn, eller, om du har en slags skarv mellan kat och rör med fjädrar som är trasig/brusten. Då den skarven som läcker.

Grundfelet är dock för hårt satta parametrar för att sätta den felkoden.
Väl godkända avgasvörden av SBP men lampan lyser ilsket.

På vissa Toyotamodeller fick dom modifierad programvara. Hade själv en Rav4 2002 som mjukvaruuppdaterades för den felkoden.  Detta var ca 2012.
Fler än Toyota drabbades av detta.
Jag har tipsat flera om det, men det går visst inte längre pga nått systembyte i utrustningen för åratal sedan.  Kanske 10år sedan.

Sen är frågan:
Drar bilen olja?
AZZ motorn (har för mig den kallades så) drogs med sådana problem. Vissa åtgärdades på goodwill. Nån färgmärkning på oljestivkan isf tror jag.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 06:04)

5 Inlägg
Igår 15:51
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Typiskt toyotafel på dom årgångarna.

Felet är antingen katalysatorn, eller, om du har en slags skarv mellan kat och rör med fjädrar som är trasig/brusten. Då den skarven som läcker.

Grundfelet är dock för hårt satta parametrar för att sätta den felkoden.
Väl godkända avgasvörden av SBP men lampan lyser ilsket.

På vissa Toyotamodeller fick dom modifierad programvara. Hade själv en Rav4 2002 som mjukvaruuppdaterades för den felkoden.  Detta var ca 2012.
Fler än Toyota drabbades av detta.
Jag har tipsat flera om det, men det går visst inte längre pga nått systembyte i utrustningen för åratal sedan.  Kanske 10år sedan.

Sen är frågan:
Drar bilen olja?
AZZ motorn (har för mig den kallades så) drogs med sådana problem. Vissa åtgärdades på goodwill. Nån färgmärkning på oljestivkan isf tror jag.

Ska kolla om det är någon vakuum läckage nära den bakre lambdasonden. Jag har inga problem med att bilen drar olja heller, så får nog radera koden innan varje besiktning om det är fel i programvara.

4 191 Inlägg
för 23 timmar sedan
eftersom den har en bakre sond så kan en sådan grunka på bakre sonden var en lösning
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … anguage=en

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

5 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
spillolja skrev:
eftersom den har en bakre sond så kan en sådan grunka på bakre sonden var en lösning
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling … anguage=en

Går bilen igenom besiktningen med en sådan om katalysatorn är bra? Kollar besiktningen om det sitter en sådan på lambdasonden?

Sök