Beträffande anspråk på gratis reparation så kan väl det indelas i "garantireparation" och "goodwillreparation".
För garantireparationer har olika biltillverkare egna villkor.
För att komma ifråga för goodwillreparation kräver biltillverkaren att bilägaren lojalt följt de angivna tillsynsåtgärderna vid fastställda intervaller och hos biltillverkarens legitimerade/auktoriserad serviceverkstad med av biltillverkaren rekommenderade metoder och reservdelar.
Har man servat sin bil hos t ex Mohammeds Kebab & Däck, så kan man inte räkna med att få någon goodwillreparation - helt naturligt.
Man har ju chansat på att piratverkstaden haft kunskap om just din bil.
Dessutom har chansningen medfört att du, på kort sikt, sparat in en hel del pengar - eller hur? - eller varför har du valt bort "rätt" verkstad.
Du får helt enkelt stå ditt eget kast för att chansningen misslyckades.
Köper du en begagnad bil i allmänhet, och en VW i synnerhet, är det viktigt att förvissa sig om att servicehäftet är korrekt ifyllt, och att servicearna är gjorda på "rätt" verkstad.
Har själv "torskat" på en VW vars ramlager skar p g a rester från kamdrevet täppte till oljekanalen i vevaxeln.
Jag hade servat bilen själv, för att spara pengar.
Hade jag låtit VW-verkstaden serva bilen hade jag fått reparationen som goodwillåtgärd.
Den hundralapp jag sparat, på att serva själv, blev ett litet bidrag till en ny vevaxel m m!
För att strö salt i såret, gråt inte, bit i det sura äpplet och se det som en lärpeng(att köpa VW).