1919
Sök

Kamkedjetrassel? VW 1.6 fsi

3 Inlägg
fredag 22:54
Trådstartare
Hej,
Första inlägget här! Tack till alla som delar kunskap på detta och andra forum ? det har hjälpt mig mycket. 
Problem: Jag har en VW Touran 1.6 FSI motorkod BAG (2003, ca 25 000 mil). Motorlampan lyste redan efter en dag (NOx-sensor, "signal too low"), men bilen gick normalt så jag avvaktade. Efter en månad kom felkod P1340 (kamaxel-/vevaxelgivare, felaktig allokering). Inga symptom, så jag körde vidare. Men en dag efter att kört på rätt hårt för att hinna allt, bilen fick vila 4-5 timmar och när skulle starta den efter lunch hade den ingen kraft, motorn skakade, det puffade i avgasröret, luktade bensin. För mig lät det som att den inte gick på alla cylindrar. En bekant sa att det kan bli typ så när kamaxelgivaren inte fungerar så jag bytte den men utan resultat. När jag startade den en annan gång hördes ett metalliskt skrik vid gas och det ryker mycket. Alla tändstift är svarta. Misstänker att kamkedja, spännare och kugghjul och allt behöver bytas.
Jag hade nyligen bytt filter och olja och behövde då göra nya gängor för oljepluggen. Kan det vara spån från det som ställt till det? Felkoden kom någon vecka innan jag gängade oljetråget.
Fråga: Vilken kamkedjesats rekommenderas med fokus på ekonomi utan att kompromissa bort sig dumt med kvaliteten? Samma tänk för verktyg. Prisvärda kit eller det kanske finns någon som vill sälja begagnade specialverktyg rentav?
Tar tacksamt emot alla tips och trix ni har.
/ Samuel
Senast redigerat av saampo (fredag 23:34)

6 417 Inlägg
för 12 timmar sedan
"Nya gängor för oljepluggen"?!! Varför då ? I vilket fall som helst är inte det felkällan.
Jag köper grejer (kamrem osv) och annat från antingen skruvat.se eller autodoc i tyskland. Grejerna kommer ofta på mindre än en vecka.
Antagligen måste du ta bort ventilkåpan och kolla kamkedja och spännare och lite till...kanske även ta bort toppen och kolla ventiler och kolvtoppar.

7 630 Inlägg
för 11 timmar sedan
Beträffande gängningen för oljepluggen så är det ingen fara för att metallspån ska flyta runt om du har magnetplugg - för det har du väl?

3 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
.

jaka54 skrev:
"Nya gängor för oljepluggen"?!! Varför då ? I vilket fall som helst är inte det felkällan.
Jag köper grejer (kamrem osv) och annat från antingen skruvat.se eller autodoc i tyskland. Grejerna kommer ofta på mindre än en vecka.
Antagligen måste du ta bort ventilkåpan och kolla kamkedja och spännare och lite till...kanske även ta bort toppen och kolla ventiler och kolvtoppar.

Tack för ditt svar. smile
Det som hände var att gängorna i oljetråget följde med när jag lossade på oljepluggen så
jag misstänker att bilen inte fått oljeservice på länge.
Jag kommer nog beställa ett kamkedjekit med spännare, skenor, kugghjul och allt. Och man passar väl på att byta vattenpumpen när man ändå håller på? Ok, jag får nog göra som du säger och öppna ventilkåpan och ev. toppen. ??

torsen skrev:
Beträffande gängningen för oljepluggen så är det ingen fara för att metallspån ska flyta runt om du har magnetplugg - för det har du väl?

Tack för ditt svar.
Kände inte till magnetplugg, kan vara nåt för gammelpolon ? men då oljetråget på touranen är av aluminium och det inte fastnar på magnet så hade det inte hjälpt. Fick höra av en bekant att aluspån är så mjukt så det ska inte ställa till med nåt allvarligt.

6 214 Inlägg
för 3 timmar sedan
Att kamkedjan är skrot beror på att det var en idiotisk konstruktion på FSI/TFSI-motorerna. Just 1,6 är väl mindre drabbad än 1,4 och 2,0 dock. Men det var en riktig katastrof på VAG-bilar under många år.

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Att kamkedjan är skrot beror på att det var en idiotisk konstruktion på FSI/TFSI-motorerna. Just 1,6 är väl mindre drabbad än 1,4 och 2,0 dock. Men det var en riktig katastrof på VAG-bilar under många år.

Ja, det är en tråkig historia. Jag får hoppas att det räcker att byta kedjepaketet och att jag får ihop det ? Jag lär mig nåt iaf. smile

Sök