för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej!
Jag är ny här, hoppas jag har hittat rätt kategori.
Jag kör en Passat B7 från 2011 med fyrhjulsdrift, som för ett tag sedan har börjat göra oljud (först vibrerade den ibland vid körning, jag trodde nästan framhjulen skulle ramla av. Sedan blev det en smäll när sambon försökte lägga in en växel, och efter det lät den inge bra. Lite dåligt när man startar den i tomgång, men det blev riktigt illa när man la i en växel.)
Diagnosen blev dåligt svänghjul, och det bytte jag nu. Det gamla svänghjulet är trasigt, det är det inte frågan om.
Nu till mitt problem. När jag startar bilen låter motorn lite ljusare än vanligt, kanske att något kärvar lite grann. När jag sedan släpper på kopplingen blir det kärvande ljudet mycket högre, och ännu lite tydligare när jag lägger in en växel. Det är svårare att växla (backen är väldigt svår att lägga i), och tjuter rent lite grann när jag kör. Bilen har heller inte samma kraft, det lilla jag har kört. Har i stort sett inte lämnat ladan jag håller till i.
Var ska jag börja felsöka? Jag har luftat kopplingen, och tycker den känns bra (efter luftning).
Jag installerade denna kopplingssats: LuK BR 0241 600 0017 00. Allt som ingår är förstås utbytt, samt svänghjulspackningen, då den gamla var slut.
Tacksam för all hjälp!