3087
Sök

Besiktning - felkoder på elektroniksystemet, hur agerar man?

166 Inlägg
Igår 12:01
Trådstartare
#1
Hej, var precis inne och besiktigade vår Volkswagen UP som vi köpte förra året. Eftersom det var första besiktningen så valde jag till att Bilprovningen också skulle besiktiga el-systemet. Vi fick här tre nedslag: Bromsystemet, El/El-hybrid (detta är dock enbart bensindriven bil) och på Motorstyrningen. Besiktningsmannen sa att detta är inget något de underkänner en besiktningen på men det kan vara bra att kolla upp felkoden på speciellt Motorstyrningen. Jag har försökt söka på detta men det är ganska svårt att tyda vad felkoderna egentligen betyder. Vad jag förstår så betyder ?Intermittent? iallfall att ?Felet som felkoden avser kommer och går eller har registrerat fel men fungerar för stunden utan problem?. Jag bifogar här en bild på pappret med de funna nedslagen på elektroniksystemet och skulle gärna vilja ha hjälp kring hur man skall tänka och agera här. Borde vi lämna in bilen och få samtliga felkoder åtgärdade en efter en eller är det mer en fråga om att ha is i magen och vänta och se. Ni som är lite mer kunniga och vana, hur gör ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142373/142373-119c00a09aeba10837dc8aac84562957.jpg

3 604 Inlägg
Igår 13:37
#2
Njaaa, jag hade utan tvekan bara raderat dom koderna.

Att den dyker upp på två ställen är bara en protokolltolkning av systemet.

Finns inga problem med bilen är det att tuta och köra.

Skulle systemreläet lägga av märker du det. Visst, kostar det inte skjortan så går det väl att byta, men felet kan lika gärna vara i något styrdon, tändkontakten, osv.
Finns inga upplevda fel jagar man spöken, och då blir det snabbt dyrt som skrutt. Hitta pågående fel är enklare.

166 Inlägg
Igår 16:44
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Njaaa, jag hade utan tvekan bara raderat dom koderna.

Att den dyker upp på två ställen är bara en protokolltolkning av systemet.

Finns inga problem med bilen är det att tuta och köra.

Skulle systemreläet lägga av märker du det. Visst, kostar det inte skjortan så går det väl att byta, men felet kan lika gärna vara i något styrdon, tändkontakten, osv.
Finns inga upplevda fel jagar man spöken, och då blir det snabbt dyrt som skrutt. Hitta pågående fel är enklare.

Ok, tack, så vad jag förstår så behöver vi inte lämna in den på verkstaden bara för de här felkoderna? När du vidare skriver ?radera koderna?,  är det något vi skall göra själva och isåfall hur?
Senast redigerat av Flamslag (Igår 16:45)

3 013 Inlägg
Igår 16:59
#4
Har du några varningslampor som lyser under färd utöver däcktrycksövervakningen?

Om nej - bara att köra.
Finns flertalet orsaker till såna där felkoder, och jag skulle tippa på att ditt startbatteri är lite halvdåligt.
Men som sagt - upplever du inga fel på bilen så finns det inga fel. smile


Forummoderator
18 270 Inlägg
Igår 19:15
#5
Stämmer in i kören: Kööör!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

166 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Har du några varningslampor som lyser under färd utöver däcktrycksövervakningen?

Om nej - bara att köra.
Finns flertalet orsaker till såna där felkoder, och jag skulle tippa på att ditt startbatteri är lite halvdåligt.
Men som sagt - upplever du inga fel på bilen så finns det inga fel. smile

Nej, inga varningslampor lyser förutom däcktrycksvarnaren (betydligt mindre dock efter att vi bytt tillbaka till sommardäcken igen). Kan mycket väl vara startbatteriet som är dåligt. Glömde på billjusen när vi precis hade köpt den och laddade helt ur batteriet. Var tvungen att låna en batteriladdare och ladda upp det igen. Kan det vara värt att köpa ett nytt bilbatteri?

Forummoderator
18 270 Inlägg
för 22 timmar sedan
#7
Flamslag skrev:
Jesper328 skrev:
Har du några varningslampor som lyser under färd utöver däcktrycksövervakningen?

Om nej - bara att köra.
Finns flertalet orsaker till såna där felkoder, och jag skulle tippa på att ditt startbatteri är lite halvdåligt.
Men som sagt - upplever du inga fel på bilen så finns det inga fel. smile

Nej, inga varningslampor lyser förutom däcktrycksvarnaren (betydligt mindre dock efter att vi bytt tillbaka till sommardäcken igen). Kan mycket väl vara startbatteriet som är dåligt. Glömde på billjusen när vi precis hade köpt den och laddade helt ur batteriet. Var tvungen att låna en batteriladdare och ladda upp det igen. Kan det vara värt att köpa ett nytt bilbatteri?

Har batteriet varit helt urladdat kan det vara läge att byta. Jag jobbar med just batterier av olika slag och om något dragit ner sig till 9-10 volt så byts detta ut. Det kan klara sig under sommaren nu men en kall och fin oktoberdag kan bilen vara stendöd... Den kostnad som då uppstår pga av starthjälp, frånvaro från jobb osv motiverar inte att snåla in på ett nytt batteri.

EDIT: Mitt jobb...
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8cc4542efc00a8a4b8c3565d9b2c6463.jpg
Senast redigerat av Hybrid_ (för 22 timmar sedan)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 604 Inlägg
för 10 timmar sedan
#8
Flamslag skrev:
Glömde på billjusen när vi precis hade köpt den och laddade helt ur batteriet. Var tvungen att låna en batteriladdare och ladda upp det igen.

Exakt där och då pga spänningsbristen kan felkoden ha satts.  För felet fanns just då. Men inte sen.
Det är fullt möjligt.  Spänningsfall, tex i sådana här fall, kallstart i kyla och/eller svagt batteri sätter felkoder på något som blev i det ögonblicket.

Måste du byta batteri nu?
Nä, inte bara av detta. Det är inte bra för batterierna med djupurladdning och livslängden är kortad. Men....
Byt isf inför vintern, speciellt om du upplever det lite svagt.  Jag brukar själv (100% ovetenskapligt) belastningstesta lite om jag är osäker.  Lyset på ca 5min innan man startar. Låter startmotorn normalt = ok batteri.
Låter den påtagligt svag = kass batteri och sannolikt problem en kall vinterdag
Startar den inte alls = byt batteri snarast.
Detta görs på sommaren givetvis och stående där man kan ladda. Så man slipper stå där med skägget i brevlådan.

Nu gäller inte detta en Hybrid, men om någon med Hybrid har samma fundering om 12v batteriet och råkar läsa detta, så kan man INTE testa dom på detta sätt. Motorn startas då av högspänningsbatteriet.
Senast redigerat av Mossan1 (för 10 timmar sedan)

7 469 Inlägg
för 2 timmar sedan
#9
byt batteri,, hade en hyrbil förra vintern,, -35 kom ut å stendöd, boostade den,, å inget ville funka som det skulle,, lät den gå i 10 minuter,  stängde av lät den stå i ca 1 minut,, startade om,, å allt funkade wink  meo låg ström ger mkt konstiga fel/felkoder


166 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
Flamslag skrev:
Jesper328 skrev:
Har du några varningslampor som lyser under färd utöver däcktrycksövervakningen?

Om nej - bara att köra.
Finns flertalet orsaker till såna där felkoder, och jag skulle tippa på att ditt startbatteri är lite halvdåligt.
Men som sagt - upplever du inga fel på bilen så finns det inga fel. smile

Nej, inga varningslampor lyser förutom däcktrycksvarnaren (betydligt mindre dock efter att vi bytt tillbaka till sommardäcken igen). Kan mycket väl vara startbatteriet som är dåligt. Glömde på billjusen när vi precis hade köpt den och laddade helt ur batteriet. Var tvungen att låna en batteriladdare och ladda upp det igen. Kan det vara värt att köpa ett nytt bilbatteri?

Har batteriet varit helt urladdat kan det vara läge att byta. Jag jobbar med just batterier av olika slag och om något dragit ner sig till 9-10 volt så byts detta ut. Det kan klara sig under sommaren nu men en kall och fin oktoberdag kan bilen vara stendöd... Den kostnad som då uppstår pga av starthjälp, frånvaro från jobb osv motiverar inte att snåla in på ett nytt batteri.

EDIT: Mitt jobb...
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-8cc4542efc00a8a4b8c3565d9b2c6463.jpg

Tack, om det blir tal på nytt batteri inför vintern, vad har du för tips? Är det bara och gå in på Biltema och köpa första bästa ?12V bilbatteri? Batteriet i länken nedan t.ex (ett av dem jag får upp när jag söker vårt reg-nummer.

https://www.biltema.se/bil---mc/fordons … 2000049718

Jag upplever absolut inte att batteriet är svagt på något sätt och bilen har startat precis som vanligt hela vintern och lika kvickat som innan incidenten.

Mossan1 skrev:
Flamslag skrev:
Glömde på billjusen när vi precis hade köpt den och laddade helt ur batteriet. Var tvungen att låna en batteriladdare och ladda upp det igen.

Exakt där och då pga spänningsbristen kan felkoden ha satts.  För felet fanns just då. Men inte sen.
Det är fullt möjligt.  Spänningsfall, tex i sådana här fall, kallstart i kyla och/eller svagt batteri sätter felkoder på något som blev i det ögonblicket.

Måste du byta batteri nu?
Nä, inte bara av detta. Det är inte bra för batterierna med djupurladdning och livslängden är kortad. Men....
Byt isf inför vintern, speciellt om du upplever det lite svagt.  Jag brukar själv (100% ovetenskapligt) belastningstesta lite om jag är osäker.  Lyset på ca 5min innan man startar. Låter startmotorn normalt = ok batteri.
Låter den påtagligt svag = kass batteri och sannolikt problem en kall vinterdag
Startar den inte alls = byt batteri snarast.
Detta görs på sommaren givetvis och stående där man kan ladda. Så man slipper stå där med skägget i brevlådan.

Nu gäller inte detta en Hybrid, men om någon med Hybrid har samma fundering om 12v batteriet och råkar läsa detta, så kan man INTE testa dom på detta sätt. Motorn startas då av högspänningsbatteriet.

Ok, så du menar att de felkoder som uppkom på elsystemet under besiktningen kan vara sådana som har legat där sedan jag försökte starta bilen efter att batteriet blivit helt urladdad. Vill också bara klargöra att ?däcktrycksvarnaren? inte lyser hela tiden (mitt inlägg var skrivet på ett sådant sätt att man eventuellt skulle kunna tolka  det så) utan bara när däcktrycket är för lågt. Jag menade mer att det är den enda varningslampan som vi sett lysa överhuvudtaget, förutom bränslemätaren då förstås.
Senast redigerat av Flamslag (för 2 timmar sedan)


Sök