Flamslag skrev:
Glömde på billjusen när vi precis hade köpt den och laddade helt ur batteriet. Var tvungen att låna en batteriladdare och ladda upp det igen.
Exakt där och då pga spänningsbristen kan felkoden ha satts. För felet fanns just då. Men inte sen.
Det är fullt möjligt. Spänningsfall, tex i sådana här fall, kallstart i kyla och/eller svagt batteri sätter felkoder på något som blev i det ögonblicket.
Måste du byta batteri nu?
Nä, inte bara av detta. Det är inte bra för batterierna med djupurladdning och livslängden är kortad. Men....
Byt isf inför vintern, speciellt om du upplever det lite svagt. Jag brukar själv (100% ovetenskapligt) belastningstesta lite om jag är osäker. Lyset på ca 5min innan man startar. Låter startmotorn normalt = ok batteri.
Låter den påtagligt svag = kass batteri och sannolikt problem en kall vinterdag
Startar den inte alls = byt batteri snarast.
Detta görs på sommaren givetvis och stående där man kan ladda. Så man slipper stå där med skägget i brevlådan.
Nu gäller inte detta en Hybrid, men om någon med Hybrid har samma fundering om 12v batteriet och råkar läsa detta, så kan man INTE testa dom på detta sätt. Motorn startas då av högspänningsbatteriet.