3000
Sök

Läsa ABS koder Mazda 6? + Bromsfrågor

Från Finland
402 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
ABS lampan i Mazda 6 (2005) har börjat lysa. Det vibrerar också när man kör. Jag har misstänkt att framdäcken är slitna och det var vibrationernas orsak, eller dom tappat en balansvikt. Men jag plockade av dom i går och inga vikter kan jag se är borta, dock behöver däcken bytas snart.

ABS givarna ser helt OK där fram men jag plockade av oken och skivorna. Skivorna ser ut som de behöver bytas direkt så det ska jag göra. Ena bromsbelägget har separerat i två delar också. Har dock en ny sats bromsbelägg redan så det byts. Undrar om detta kan förklara vibrationerna?

Nu har jag inte alls kollat där bak förstås så det kan väl vara så att problemen finns där. Men där bak är det nya skivor och ett nytt bromsok till höger sen i vintras då det byttes på verkstad.

Men det där är bakgrunden till huvudfrågan då. Jag tänkte jag skulle kunna läsa av ABS koderna med min VeePeak som är en fullt ELM327 kompatibel läsare. Kanske det kan säga om det är en viss givare som den anser har fel, eller om det är själva modulen eller nånting annat?

Men den får inga felkoder ur bilen alls (provat med en gratis scanner). Jag blev informerad att sånt låser tillverkarna bakom egna system och inte öppna standardiserade koder som för avgassystem. Men det går fortfarande via OBD2 porten visst? Så med rätt app kanske man kan klura ut vad den säger. Finns det nån sådan app, eller kanske nån cheat sheet så man kan tolka rådatan själv?
Senast redigerat av DennisCA (för 9 timmar sedan)

Professionell nybilshatare

3 604 Inlägg
för 6 timmar sedan
Nja, låser och låser, men ABS mfl tillhör inte dom som krävs ha en ISO standard.

Ja, man läser allt via OBD porten med rätt programvara.  Något som "talar Mazda-språk". Finns säkert om du googlar.  Någon Icarsoft tex, och många fler. Men den ska läsa Mazdas system och en scanner som läser dom flesta styrdon I dom flesta bilar är för dyra för privatpersoner, eller, ful-kopior därav där dom kan vara bökigt att få att fungera.

Frågan är om du har reluctorringen inbyggt i hjulagret eller som en synlig tandring tex på drivaxeln.
Den senare brukar rosta sönder tänder på och då läser givaren fel.
Generellt fel. Inget Mazdaspecifikt.

Från Finland
402 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Ja det är den senare sorten jag har, tänderna där fram ser bra ut så kanske bakhjulen då.

Hittade en app som heter Forscan som såg lovande ut men den stöder inte min adapter p.g.a. den är BLE (Bluetooth Low Energy), just på android som den inte stöder det. Men nog på iphone funkar det...

Ska kolla icarsoft

Professionell nybilshatare

3 604 Inlägg
för 4 timmar sedan
Forscan är väldigt bra MEN FÖR FORD!!! 

Edit:
Googlade lite och Forscan ska visst funka till viss del även på Mazda.  Så kanske.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

3 013 Inlägg
för 4 timmar sedan
https://eu.topdon.com/sv-se/products/topscan

Om du vill ha ett rätt så saftigt diagnosverktyg som funkar mot telefonen.

3 604 Inlägg
för 3 timmar sedan
Fungerar TOPDON bra på bilar utanför Stellantis?
Det är en ärlig fråga, inte ett dolt påstående.

3 013 Inlägg
för 2 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Fungerar TOPDON bra på bilar utanför Stellantis?
Det är en ärlig fråga, inte ett dolt påstående.

När jag drev eget så körde jag med min privata AD800BT som jag haft nu i sisådär fem år.
Den tar bra nära allt på våra vägar och den funkar mycket bra jämfört med andra verktyg.

Det sköna är att mjukvaran för varje märke motsvarar vad som finns hos märkesverkstäder så som Xentry, gts, kds, diagbox, vcds, osv.
Alltså hur man navigerar igenom mjukvaran.
Senast redigerat av Jesper328 (för 2 timmar sedan)

Sök