2179
Sök

Volvo 240 b21a går inte att rubba fördelaren

28 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Hejsan!
Efter att ha bytt alla packningar, allt i tändningen och rengjort och bytt packningarna i min förgasare så vägrar bilen starta. Så tänkte vrida lite på min fördelare för har fått det tipset av många nu MEN den går inte att rubba, inte ens en mm!!
Hur katten ska jag göra för att få den att lossa?
Hjälp tack

5 823 Inlägg
för 12 timmar sedan
Har själv haft problem med det. Det som hänt är att fördelarkroppen har ärgat fast i motorblocket.

Har lyckats bryta sönder fördelaren på en bil när jag tog i med en rörtång.

På en annan bil lyckades jag få lös den genom att elda på motorblocket runt fördelaren samt spraya på rostlösare och vrida fördelaren fram och tillbaka med en stor polygrip till jag till slut fick den att släppa.

Har du kollat hur tändningen står till att börja med?
Behöver den inte justeras så är det bäst att bara låta det vara.
Ska stå på 8-12° före ÖD på tomgång utan vakuum till fördelaren.

28 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Har själv haft problem med det. Det som hänt är att fördelarkroppen har ärgat fast i motorblocket.

Har lyckats bryta sönder fördelaren på en bil när jag tog i med en rörtång.

På en annan bil lyckades jag få lös den genom att elda på motorblocket runt fördelaren samt spraya på rostlösare och vrida fördelaren fram och tillbaka med en stor polygrip till jag till slut fick den att släppa.

Har du kollat hur tändningen står till att börja med?
Behöver den inte justeras så är det bäst att bara låta det vara.
Ska stå på 8-12° före ÖD på tomgång utan vakuum till fördelaren.

Jaa dom kan ju verkligen det haha
Ska testa med värme och varsamt våld med tång Hahah

Har inget mätinstrument att kolla exakta saker tyvärr men den får soppa, bilen går runt men den tänder inte och pga det så sprutar det ut bensin från förgasaren. Så pga det och av att alla som sett och hört bilen säger att det lär vara tändningen. Men jag bytta också brytarspetsen på den, om jag skulle råkat ha ställt den fel så den öppnar för mycket eller såklart för lite.  Skulle det kunna göra att den inte startar eller skulle den bara gå dåligt då?smile

1 178 Inlägg
för 10 timmar sedan
Gick bilen innan så står ju tändningen hyfsat rätt iallafall, så du löser nog inget med att vrida lite på fördelaren på måfå...
Däremot är det naturligtvis bra att få loss den ändå!

5 823 Inlägg
för 8 timmar sedan
Twofortie skrev:

Har inget mätinstrument att kolla exakta saker tyvärr men den får soppa, bilen går runt men den tänder inte och pga det så sprutar det ut bensin från förgasaren. Så pga det och av att alla som sett och hört bilen säger att det lär vara tändningen. Men jag bytta också brytarspetsen på den, om jag skulle råkat ha ställt den fel så den öppnar för mycket eller såklart för lite.  Skulle det kunna göra att den inte startar eller skulle den bara gå dåligt då?smile

Pilla inte med tändningen på måfå, köp en tändinställningslampa på biltema så kan du kolla tändningen när du känner för det resten av livet smile
(köpte min lampa 2012 och den fungerar än, använd många gånger)
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000020145

Brytarspetsen ska ha ett gap på 0,4mm när den är som mest öppen. Felaktigt gap så får du svag eller ingen gnista.
Har du inget bladmått så passa på att köpa det också när du är på biltema för att köpa tändinställningslampan smile
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000028588

Har bilen plötsligt slutat starta eller har det uppstått efter du varit och meckat i den?
Helt säker på att gnistan saknas?
Kollat så du inte fått tändkablarna fel? Med tanke på att du skriver du bytt allt i tändväg så är jag lite lur på det, har själv lyckats med det när jag bytte tändkablar första gången.

Med motorn nollad så ska rotorn i fördelaren peka mot en liten skåra i fördelarkroppen, rotor pekar nu mot där tändkabeln för cylinder 1 ska vara.
Kolla även åt vilket håll rotorn snurrar när motorn snurrar medsols, när du nu vet var 1ans kabel ska vara så är tändföljden 1-3-4-2.
Kolla även så kamaxel och vevaxel pekar rätt sina markeringar nu när du ändå har motorn nollad.

Antar du har en Stromberg eller Pierburg förgasare?
Kolla så membranet är helt och sitter fast som det ska och se till att det finns lite atf-olja under plastkorken.

28 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Steff240 skrev:
Gick bilen innan så står ju tändningen hyfsat rätt iallafall, så du löser nog inget med att vrida lite på fördelaren på måfå...
Däremot är det naturligtvis bra att få loss den ändå!

Näe men va lite det jag funderade på och därav kanske det kan ha med brytaspetsen att göra men de kan ju också vara helt fel

28 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Twofortie skrev:

Pilla inte med tändningen på måfå, köp en tändinställningslampa på biltema så kan du kolla tändningen när du känner för det resten av livet smile
(köpte min lampa 2012 och den fungerar än, använd många gånger)
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000020145

Brytarspetsen ska ha ett gap på 0,4mm när den är som mest öppen. Felaktigt gap så får du svag eller ingen gnista.
Har du inget bladmått så passa på att köpa det också när du är på biltema för att köpa tändinställningslampan smile
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000028588

Har bilen plötsligt slutat starta eller har det uppstått efter du varit och meckat i den?
Helt säker på att gnistan saknas?
Kollat så du inte fått tändkablarna fel? Med tanke på att du skriver du bytt allt i tändväg så är jag lite lur på det, har själv lyckats med det när jag bytte tändkablar första gången.

Med motorn nollad så ska rotorn i fördelaren peka mot en liten skåra i fördelarkroppen, rotor pekar nu mot där tändkabeln för cylinder 1 ska vara.
Kolla även åt vilket håll rotorn snurrar när motorn snurrar medsols, när du nu vet var 1ans kabel ska vara så är tändföljden 1-3-4-2.
Kolla även så kamaxel och vevaxel pekar rätt sina markeringar nu när du ändå har motorn nollad.

Antar du har en Stromberg eller Pierburg förgasare?
Kolla så membranet är helt och sitter fast som det ska och se till att det finns lite atf-olja under plastkorken.

Asså grejen var att den gick inte särskilt bra alls innan, så pillade på förgasaren och det hjälpte inget vidare det heller + att toppen hade gått så fick byta alla packningar på motorn och även alla remmar.
Och dum nog som jag var så testade jag inte att starta motorn efter det förens efter jag grejat med tändningen.
Men kablarna sitter rätt och tyckte när jag bytta alla remmar och hade motorn nollad så pekade det rätt i fördelaren. Så tänker det nog borde vara felinställd brytarspets då?
Jag e lost och kanske lite för oerfaren för att pilla på sånt här hahah.
En sån lampa får jag införskaffa då ju och tack för tipset.
Bladmått har jag och använde mig av vid bytet av spetsen men kanske ändå inte fick till det då.

En Stromberg har jag och har bytt alla packningar och då även membranet, ATF olja finns i med och  tack så jättemycket för alla bra och utförliga svar ?

Sök