2746
Sök

Lackkvalite bättringsmålning

3 Inlägg
onsdag 17:24
Trådstartare
Hej,
Jag märkte att bilfärg hade skrapats bort på min VW caravelle. Det bortskrapade arean var ca 2x0,5 cm2 mellan tummen och pekfingret.

Jag köpte bättringsfärg från spraycan.se.  Därefter letade jag upp en youtube video för att se hur jag skulle göra.

https://youtube.com/watch?v=FakF_luPfkI … 8c5ATvvCO_

Upplägget blev som i filmen dvs att måla i lager så att färgen blir tjockare än befintlig billack.
Därefter slipas färgen ner med blött sandpapper.

Det jag märkte när jag slipade färgen var att befintlig billack hade mycket bättre kvalite. När jag tog på vatten då började färgen lösas upp.

Jag insåg att det jag köpte inte hade jättebra kvalité. Min fråga är var kan jag köpa bättringsfärg av bra kvalite?

Från Finland
420 Inlägg
onsdag 18:10
Den befintliga billacken har ett lager klarlack över färgen som skyddar den

Professionell nybilshatare

3 Inlägg
onsdag 20:04
Trådstartare
Du menar att all billack är vattenlöslig och skyddas av klarlack?

Jag behöver något som inte löses upp när jag slipar det med ett blött sandpapper om jag skall använda mig av samma upplägg som i youtube videon.
Senast redigerat av paul12 (onsdag 20:30)

Från Finland
420 Inlägg
torsdag 08:05
Det finns stor variation inom billack faktiskt nuförtiden är det basfärg med klarlack ovan som är vanligast. Fast jag har inte stött på nånting likt vad du säger, jag har dock aldrig provat våtslipa basfärg. Jag har bara metallicbilar (av ren slump) och de vill man inte slipa på.

Men en 2k färg borde vara mycket pålitligare.  Dessa har jag hört bra om  även om jag aldrig nyttjat deras produkter själv:
https://www.bilfarg.se/webbshop/produkt … komponent/

Professionell nybilshatare

6 465 Inlägg
torsdag 15:57
Visst kan man göra som killen gjorde i videon överst men det blir ju ALDRIG perfekt! Jag skulle aldrig göra som han visade!!!!
För att få till en bra lackering ,som inte syns på såna små ytor som på videon måste man använda 2komp lack. Det finns på sprayburk men...man måste först lägga på en epoxy grund först och sedan ha på sprutspackel och sedan spruta på färgen! Allt detta kostar pengar!
Till småreparationer använder jag en Iawata motivlackspruta (naturligtvis måste man ha en kompressor till denna).
2komp färg köper jag från lokala billackerare , kostar ca 500kr halvlitern. Till detta måste man ha härdare ,kostar ca 700kr litern på nätet. Sen tillkommer följande:
Förtunning.
Filter att filtrera färgen innan man häller över den i sprutan.
Slippaper 320 och 500 torrslippaper.
Silikonbortagare !
Klibbduk att torka av ytan innan lackering.
Någon klarlack behövs inte till 2 komp billacker!
Nytillverkade bilar är lackerade med vattenfärg och sedan lackerade med 2komp klarlack.

3 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Tack Dennis lutar åt att jag tar den. Väldigt krångligt jaka, men resultatet blir nog oslagbart. Jag skall ha det i åtanke för framtiden.

Jag sett något stenskott på bilen där det börjat rosta. Det är en väldigt liten yta. Fundera på om man behöver slipa bort det. Det är svårt att komma åt utan att slipa bort mer färg. En rostfläck på 0.5x0.5mm2 kan det sprida sig under lacken?

Sök