3457
Sök

Toyota Prius Gen 2. Balken gick av. Reparerbart?

Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
18 juni
#61
jaka54 skrev:
Generellt gäller ju alltid när man ska svetsa i bilars underreden att man plockar bort mattor och så vidare. Sen spelar det ingen roll vilket bilmärke det är... man måste alltid kontrollera att det finns frisk plåt att fästa ny plåt i. Det betyder att man ALLTID måste skära bort plåt som  har gravrost, annars går det inte att fästa ny plåt. Att lägga ny plåt utanpå rostig plåt gör aldrig jag när jag lagar, men vill man bara slava till något så visst...

tror det är det stora problemet i det här fallet..  det ser väldigt rostigt ut runt fästet..   att fästet är borta är inget jag lägger någon vikt i men det ser ju ut som golvet rostat oxå där fästet satt fast i en balk och balken ser död ut oxå..   då blir det så förbannat dyrt att laga när man måste börja från första stället där det är friskt   

och det man ser ytligt är bara en liten del av vad som faktist döljer sig.      man ser kanske 10-20% av problemen resten dyker upp när man nuddar plåten med slipskivan på rondellen och det bara tjofsar till..     att svetsa där det är rostigt gör bara saken ännu värre..  för så fort man nuddar skiten med svetsen blir det bara en stor smäll och hålet blir dubbelt så stort smile  det har man ju provat när man fusklagat bilar några gånger..   
jag slarvade lite på svärmors gamla volvo 360 hade slipat rent runt där jag skulle svetsa men det blev varmt och underedsmassa brevid smällte landade brinnande på insidan av underarmen  så idag har jag ett fint ärr och blev så förbannat sjuk efteråt pga det där skiten     tur farsan kunde ta över och avsluta sista svetsningen  för jag kunde inte fortsätta  tog en timme så hade jag 40graders feber smile 

jag har ju jobbat med rostlagning i något år och vet hur jävligt det är..    visst att byta en rostskadad skärmkant är lätt men just när det gäller infästningar till bakvagn och framvagn måste grejerna vara bra dyra innan det lönar sig eller någon okomplicerad bil    tex en gammal golf mk2  är ju enkelt med bakvagnsinfästningen som oftast är rostskadad men det där ser mycket svårare ut

Kör fort så hinner inget hända...

Från Finland
420 Inlägg
18 juni
#62
Kanske bättre å sälja motor å batterier och lägga pengarna i en annan bil

Professionell nybilshatare

33 Inlägg
18 juni
Trådstartare
#63
DennisCA skrev:
Kanske bättre å sälja motor å batterier och lägga pengarna i en annan bil

Synd för bilen går riktigt bra efter motorn o batteri bytet för 2 år sedan....

Har någon till som ska kolla om han kan fixa den.

MagI
-----

Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
18 juni
#64
jlivingstonsg skrev:
DennisCA skrev:
Kanske bättre å sälja motor å batterier och lägga pengarna i en annan bil

Synd för bilen går riktigt bra efter motorn o batteri bytet för 2 år sedan....

Har någon till som ska kolla om han kan fixa den.

MagI
-----

det är en toyota finns ingen som inte är bra i motorn smile   det är rosten som tar dom och har alltid varit rosten tyvärr

dom fungerar tills dom är 10år gamla sen ska dom på skroten generellt

minns när jag rostlagade trösklar på Corollor som inte ens var 10år gamla totalt skrot var dom smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 202 Inlägg
20 juni
#65
Det är dags att begrava den helt enkelt

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

564 Inlägg
onsdag 06:17
#66
Å endå finns det folk här inne som envisas med att rekommendera dessa bilar. Motorerna må vara bra men resten behöver också hålla nivån. 10 år....skandaldåligt

7 667 Inlägg
onsdag 16:31
#68
krambriw skrev:
Å endå finns det folk här inne som envisas med att rekommendera dessa bilar. Motorerna må vara bra men resten behöver också hålla nivån. 10 år....skandaldåligt

Spelar ingen roll vad det är för fabrikat/märke på bilen.
ALLA bilar tar stryk av att inte underhållas, speciellt om de dagligen körs på starkt saltade gator eller på grusvägar.

Franska bilars akilleshäl lär vara rostbenägenheten.
Har själv ägt 3 nya Renault och 2 nya Peugeot som inte rostade i min ägo.
Däremot har jag köpt beg Citroener som det nästan inte funnit någon stans att fästa jordklämman för MIG:en.
Suzuki SJ 413, Samurai och Jimny har jag köpt 4 st begagnade.
2 av dem gravt vanvårdade, och rostskador därefter - och 2 st välskötta av pedantiska ägare utan tillstymmelse till rost.
Nuvarande av 2006 års modell helt rostfri(vad jag sett och vet om är väl bäst att gardera sig med).
Så praktiskt taget identiska bilar, vars skick berott på ägarna.

* Voff voff *
10 969 Inlägg
onsdag 16:37
#69
torsen skrev:
krambriw skrev:
Å endå finns det folk här inne som envisas med att rekommendera dessa bilar. Motorerna må vara bra men resten behöver också hålla nivån. 10 år....skandaldåligt

Spelar ingen roll vad det är för fabrikat/märke på bilen.

Det spelar en väldig roll vilket märke det är... Olika märken har väldigt olika rostskydd från fabrik.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 465 Inlägg
onsdag 16:54
#70
Titta in ca 36 min i videon jag länkade till nedan så ser du vad som krävs att byta när man ska svetsa i rostiga bilar. Förövrigt har jag aldrig sett bättre videos än de som "SimonFordman" gör. -Inget skitsnack och ingen j...musik!
https://www.youtube.com/watch?v=3OnsqTG … monFordman
Senast redigerat av jaka54 (onsdag 17:00)


Från Finland
420 Inlägg
onsdag 18:09
#71
Mazda 6 första generationen måste ha fått rosten med sig från fabriken

Professionell nybilshatare

6 226 Inlägg
onsdag 21:25
#72
DennisCA skrev:
Mazda 6 första generationen måste ha fått rosten med sig från fabriken

Ja, dom är kända som riktiga rostburkar

6 226 Inlägg
onsdag 21:26
#73
Men på tal om det. Undrar hur det kommer vara med alla dessa kinesiska elbilar om tio-femton år? Jag har en känsla av att rostskydd kan vara något som kineserna sparat in på. Men vi får se.

7 478 Inlägg
torsdag 06:08
#74
Utmarks-Loke skrev:
Men på tal om det. Undrar hur det kommer vara med alla dessa kinesiska elbilar om tio-femton år? Jag har en känsla av att rostskydd kan vara något som kineserna sparat in på. Men vi får se.

därför man ej köper sådana wink


7 667 Inlägg
torsdag 13:23
#75
Brådhis skrev:
torsen skrev:
krambriw skrev:
Å endå finns det folk här inne som envisas med att rekommendera dessa bilar. Motorerna må vara bra men resten behöver också hålla nivån. 10 år....skandaldåligt

Spelar ingen roll vad det är för fabrikat/märke på bilen.

Det spelar en väldig roll vilket märke det är... Olika märken har väldigt olika rostskydd från fabrik.

Gör en pudel! Visst kan det inverka var bilen är byggd t ex.
Finska SAAB:arna ansågs var bättre än de svenskbyggda.
Japan byggda Suzuki VET jag är bättre än Spanienbyggda.
Belgienbyggda och Portugalbyggda Citroen:er VET jag är bättre byggda än Frankrikebyggda.
Tyskbyggda Opel Kadett City anser jag bättre byggd än engelska Vauxhall Chevette(samma bil från A-stolparna och bakåt)( ägt båda).
Vet inte om Volvo byggde en del av sina 245:or 1976 och 1977 utomlands - men dom var jävligt dåliga!(köpt båda nya).
Om Englandsbyggda Honda är bättre eller sämre än Japanbyggda vet jag inte - har inget att jämföra med(och endast ägt Hondan i snart 10 år(från ny)).


Sök