2570
Sök

Hjälp att hävda rätt mot företag

5 Inlägg
Igår 12:30
Trådstartare
#1
Jag köpte en ford fiesta 2011 som gått 7500mil, en ägare på bilfirma. Första dagen upptäckte jag fel på klimatanläggningen då jag inte fick någon värme alls, lämnas in och de hävdar att felet är löst. Kör 100m och upptäcker att nu kommer endast värme, lämnar in och nu ska felet vara avhjälpt då de gått över allt igen (termostat, AC, kylarvätska) men åter igen funkar det inte. Lämnar in på nytt och står på mig att de ska kolla spjället och denna gången byter de ut allt som har med de att göra. Hämtar den o värmen funkar men ACn slår kraftigt vid tomgång och den ger ifrån sig metalliskt ljud vid start. Sen kommer värmeböljan strax därefter och lampan för överhettning av motorn tänds. Visst har allt detta ett samband och ett fel som fanns från början?! Företaget samarbetar inte nu när jag hävdar rätt att häva köpet då felet inte är avhjälpt trots att den varit inne 4ggr.

3 673 Inlägg
Igår 15:03
#2
Det KAN absolut hänga ihop.
Men man måste veta varför den varnar för överhettning nu innan man kan säga till 100%.

Är den överhettad, eller varnar den för tex kylvätskenivå?  Behov av efterfyllning vore inget konstigt om dom rotat i kylsystemet.

AC ljudet då.
AC pumpen brukar låta "Klack" när den slår till.  Ljudligare med sliten magnetkoppling vilket den troligen har.
Alla har dock inte sådan koppling.
Och naturligtvis kan annat låta.

Bilen är ändå 14år, men funka ska det ju.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 15:08)

Forummoderator
18 300 Inlägg
Igår 15:32
#3
Frågan är om de fyllt på AC med ett "Kinakit". Exempelvis:
https://fylldinac.nu/sv/

Har själv fyllt på med denna produkt men att få för mycket tryck i systemet är inte bra. Ett trycktest rekommenderas. I mitt fall fyllde jag på "lite extra" Inte bra. Bilen dog nästan när AC slog till. Tömde ut lite och då var det ok. Sen hör det till saken att har man gjort en sådan fulfyllning så är AC körd efter ett tag. Men jag tog den chansen då det var en gammal Aygo från -07.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

679 Inlägg
för 22 timmar sedan
#4
Hybrid_ skrev:
Frågan är om de fyllt på AC med ett "Kinakit". Exempelvis:
https://fylldinac.nu/sv/

Har själv fyllt på med denna produkt men att få för mycket tryck i systemet är inte bra. Ett trycktest rekommenderas. I mitt fall fyllde jag på "lite extra" Inte bra. Bilen dog nästan när AC slog till. Tömde ut lite och då var det ok. Sen hör det till saken att har man gjort en sådan fulfyllning så är AC körd efter ett tag. Men jag tog den chansen då det var en gammal Aygo från -07.

ACn kan också vara dålig från början och dom själva kopplade ur den så inte skulle skära vid drift. Efter att han nu klagat så här många gånger så har dom bara kopplat in den igen. Skulle väl eventuellt förklara varför AC funkar vid tomgång men inte när bilen är varm. Att den måste schimsas.

Men TS låter i mina öron som en firma full av racklare. Jag hade nog hävt köpet vid det här laget bara för att dom är inkompetenta och inte kan fixa en enkel AC. Nyfiken på vad som annars kan vara fel på bilen. Har inte dessa bilar blöt kamrem och oljepumpsrem också?

Professionell hatare

7 671 Inlägg
för 10 timmar sedan
#5
Bilen köpt av en MRF-handlare?
I s f kan du kontakta ARN om du inte får rättelse!

5 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Det KAN absolut hänga ihop.
Men man måste veta varför den varnar för överhettning nu innan man kan säga till 100%.

Är den överhettad, eller varnar den för tex kylvätskenivå?  Behov av efterfyllning vore inget konstigt om dom rotat i kylsystemet.

AC ljudet då.
AC pumpen brukar låta "Klack" när den slår till.  Ljudligare med sliten magnetkoppling vilket den troligen har.
Alla har dock inte sådan koppling.
Och naturligtvis kan annat låta.

Bilen är ändå 14år, men funka ska det ju.

Innan jag märkte lampan kände jag en bränd lukt det var då jag instinktivt kollade ner o såg lampan. Kylvätskenivån var intakt men den varnade för motoröverhettning med röd lampa = stäng av bilen omgående.

5 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#7
Mekanikern har hela tiden hävdat att AC ska låta men hävdade även innan de bytte spjället att även den skulle smälla o låta och att det var normalt. Vilket försvann när de tillslut bytte. Det blir en rejäl smäll när ACn går igång och den drar mycket kraft på motorn. Han sa indirekt att det är bättre att köra utan så känns som de vetat om felet o velat att det inte skulle märkas.

Men har fått ok att häva köpet nu. Hoppas inte stöta på några problem nu när jag lämnar den. De vill att jag kör dit den trots att den varnat för överhettning.

Forummoderator
18 300 Inlägg
för 10 timmar sedan
#8
Fordis12 skrev:
Mekanikern har hela tiden hävdat att AC ska låta men hävdade även innan de bytte spjället att även den skulle smälla o låta och att det var normalt. Vilket försvann när de tillslut bytte. Det blir en rejäl smäll när ACn går igång och den drar mycket kraft på motorn. Han sa indirekt att det är bättre att köra utan så känns som de vetat om felet o velat att det inte skulle märkas.

Men har fått ok att häva köpet nu. Hoppas inte stöta på några problem nu när jag lämnar den. De vill att jag kör dit den trots att den varnat för överhettning.

Håll oss underrättade!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#9
De tog tillbaka den utan krångel, kan man släppa det!

679 Inlägg
för 5 timmar sedan
#10
Fordis12 skrev:
De tog tillbaka den utan krångel, kan man släppa det!

Skönt!

Så köper du inte en ford fiesta/focus i framtiden. Iallafall inte tidigare modellerna då deras motor är oironiskt en av dom sämsta på marknaden. Många stämningar.

Professionell hatare

5 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#11
Blanke skrev:
Fordis12 skrev:
De tog tillbaka den utan krångel, kan man släppa det!

Skönt!

Så köper du inte en ford fiesta/focus i framtiden. Iallafall inte tidigare modellerna då deras motor är oironiskt en av dom sämsta på marknaden. Många stämningar.

Nej jag ska undvika detta och efterforska lite mer inför nästa köp. Blev lite snabbt o fel då milantalet o det låga ägarantalet glänste lite högre när jag köpte denna.

3 673 Inlägg
för 5 timmar sedan
#12
Klassiska misstaget är att titta på milen.

Det spelar ganska liten roll för tillförlitligheten om den gått 7k eller 17k när den hursomhelst är 14år gammal.

En med 27k kan också vara lika bra den. Men ska givetvis vara väl skött, vilket blir viktigare med milen.  Tom 37k mil är inget ovanligt numera.
Bättre att göra forskning, för det ÄR skillnader modeller emellan.
Mer så efter 2010 än förr.  Många har sparat för mycket. 

Milrelaterade slitdelar är inte så dyrt.
Tiden käkar på ändå, tex broms och kopplingshydrualik, AC, mm, mm.

Detta är generellt.

679 Inlägg
för 3 timmar sedan
#13
Mossan1 skrev:
Klassiska misstaget är att titta på milen.

Det spelar ganska liten roll för tillförlitligheten om den gått 7k eller 17k när den hursomhelst är 14år gammal.

En med 27k kan också vara lika bra den. Men ska givetvis vara väl skött, vilket blir viktigare med milen.  Tom 37k mil är inget ovanligt numera.
Bättre att göra forskning, för det ÄR skillnader modeller emellan.
Mer så efter 2010 än förr.  Många har sparat för mycket. 

Milrelaterade slitdelar är inte så dyrt.
Tiden käkar på ändå, tex broms och kopplingshydrualik, AC, mm, mm.

Detta är generellt.

Jag har märkt att många av dessa Fords är lågmilade. Min mamma köpte en 2014-2016 med 7000 mil, men när jag kollade i serviceboken så hade man redan bytt oljepump, kamrem och annat i motorn.

Professionell hatare


Sök