Äntligen hemma. Resterande delen av resan gick bra. Saknade AC dom sista dagarna.
Totalt blev det kring 4000-4200km i bilen. Speeduinot fungerade utan problem. Aldrig några konstigheter.
Mer som att det är problem med själva mappen. Spikar snabbt vid 70-100kpa 500-2000rpm. Sänkte tändningen här till 9-10 grader och verkar ha blivit bättre. Men oavsett vad jag gör så är det ett typ av friterande ljud som man hör varje gång man trycker på gasen eller om det byggs tryck i motorn. Kan vara minimalt avgasläckage eller förtändningar. Men konstigt att det skulle vara förtändningar då det händer i alla växlar oavsett fart, alltså även om jag aktivt accelererar eller om jag är på peak power för den växeln uppför en backe.
Kan inte rekommendera att man åker till Norge eller södra sverige dock. För låga hastighetsgränser, för många bilar och för konstiga vägar. Var en fröjd för ögat när vi nådde Kiruna och man kunde köra 150km/h utan rädsla för varken polis eller fartkameror.
Resan blev:
Övertornio-Hallsberg-Göteborg-Smögen-Norr om Oslo-Hemavan-Narvik-Kiruna-Övertornio.
En rolig händelse i Norge var att den stekigaste norrbaggen jag sett skulle köra om mig i hans Porsche GT3. Jag tänkte att man måste väl få leka ibland iallafall när det är fri väg. Växlade ned till 2an och gav gasen i botten. Han kunde faktiskt inte överta mig! Han blev synbart arg och vid nästa tillfälle växlade han ned och öppnade avgasspjället. Mötte honom 5 timmar senare uppe på ett berg och han kom ihåg mig!
Säger inte att min sunkiga 240 är snabbare än en porsche, men jag tror sleeper-effekten får folk att tappa hakan lite.
Professionell hatare