1679
Sök

Bakbromsen låg an mot skivan

173 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Passat 4Motion manuell med 140hk TDI motor knappt 20000 mil uttagen februari 2015, dvs den modell som tillverkades fram till 2015.
Jag har haft bilen sen den var ny. Bromsbelägg bytta första gången vid ca 15000 mil. De flesta av milen har gjorts fram och tillbaka till jobbet i Stockholm, mycket på den södergående E4an, så bilen är definitivt körd ganska försiktigt.

Hade bilen inne för service den 15 juni i år. För en vecka sedan upptäckte jag att höger bakbroms låg an vid körning. Det hade blivit så varmt så bromsbelägget hade vitnat.
Blev en rätt dyr reparation där bromsoket, skivorna och beläggen byttes.

Men ska detta verkligen hända en månad efter service?

Samma firma har lagat och servat bilen de senaste 6-7 åren!

Jag ska kontakta dem senare, men nu vill jag samla information. Jag tror att belägget låste sig efter att jag tvärnitat för en annan bil som körde för fort ut i en korsning. Gick inte att förutsätta, eftersom det var ett stadskvarter, den andra bilen hade väjningsplikt och var dold av hus fram till korsningen.

3 676 Inlägg
för 17 timmar sedan
Bromsok åldras.
Vissa servicear kan innehålla smörjning av bakbromsar.  Inte alla, och vet ej hur VAG har på den punkten.
Hade det hjälpt? Nja, vete katten.
Dessutom är det så att bromsok allt som oftast börjar med att kärva, och då går det lätt med kalla bromsar (som tex vid service) men fastnar när det blir varmt, tex efter inbromsning. Då sväller den och kärvar fast och allt värms mer och mer i en ond cirkel.

Skulle servicen ha upptäckt?
Nja, kanske, men det beror på om felet fanns just då (med kalla bromsar)

Bilen är ändå 10år och allt är helt till det är trasigt.
Senast redigerat av Mossan1 (för 17 timmar sedan)

Sök