5333
Sök

Hur fixar man en spridare som fastnat öppen?

21 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Tjena! Jag skulle vilja veta hur man fixar en spridare som fastnat öppen på lättast sätt, utan avancerade verktyg. Skulle verkligen gilla om det går att fixa utan att plocka ur spridarna från både motor och räls.

Mvh. Gurra

4 220 Inlägg
för 14 timmar sedan
Har du med info om spisen och kärran ?
Diesel ?
Bensin ? med direkt eller indirekt insprutning ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 357 Inlägg
för 12 timmar sedan
ElGurra skrev:
Tjena! Jag skulle vilja veta hur man fixar en spridare som fastnat öppen på lättast sätt, utan avancerade verktyg. Skulle verkligen gilla om det går att fixa utan att plocka ur spridarna från både motor och räls.

Mvh. Gurra

Vad menas med räls??

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 069 Inlägg
för 11 timmar sedan
Antar att det är en Passat -00 1.9tdi.
Bör väl då vara en PD?

Hursom så går det absolut att spränga isär och reparera dieselspridare, men med tanke på att de sällan är dyra som beg eller renoverade så finns det ingen mening att ödsla tid på att renovera själv utan korrekta verktyg.
Spridaren måste än ur oavsett.
..men vill man lära sig så varför inte?
Senast redigerat av Jesper328 (för 11 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 706 Inlägg
för 10 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Bör väl då vara en PD?

Hursom så går det absolut att spränga isär och reparera dieselspridare, men med tanke på att de sällan är dyra som beg eller renoverade så finns det ingen mening att ödsla tid på att renovera själv utan korrekta verktyg.

tro det eller ej med pd spridarna är inte skitbilliga..     dom har ju sitt tryckar problem som dödar en del spridare smile

men det är ju inget att hållas med att försöka laga själv..  på pd är det ju inte "bara" att byta spridare heller  sitter ju en hel del saker ivägen tanke på att den sitter under ventilkåpan smile    skulle inte byta en spridare på en pd utan att byta alla tryckarna och ställskruvar till spridarna den saken är säker.  det är små pengar men en del jobb.. sen skulle jag ALDRIG våga lita på att kamaxeln inte är rökt inte heller lagrena till kammen det är ju dom sakerna som är den enda nackdelen med pd motorer..

säkert det som hänt att lyftaren gått ner sig och börja ätit på spridaren och den har fastnat smile

Kör fort så hinner inget hända...

21 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
spillolja skrev:
Har du med info om spisen och kärran ?
Diesel ?
Bensin ? med direkt eller indirekt insprutning ?

smile

1.9tdi AJM, diesel såklart, vet inte om det är direktinsprutning men det tror jag dom har.

21 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Bör väl då vara en PD?

tro det eller ej med pd spridarna är inte skitbilliga..     dom har ju sitt tryckar problem som dödar en del spridare smile

men det är ju inget att hållas med att försöka laga själv..  på pd är det ju inte "bara" att byta spridare heller  sitter ju en hel del saker ivägen tanke på att den sitter under ventilkåpan smile    skulle inte byta en spridare på en pd utan att byta alla tryckarna och ställskruvar till spridarna den saken är säker.  det är små pengar men en del jobb.. sen skulle jag ALDRIG våga lita på att kamaxeln inte är rökt inte heller lagrena till kammen det är ju dom sakerna som är den enda nackdelen med pd motorer..

säkert det som hänt att lyftaren gått ner sig och börja ätit på spridaren och den har fastnat smile

Låter som en mardröm men så kan det vara ibland

21 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Vettemannen skrev:
ElGurra skrev:

Mvh. Gurra

Vad menas med räls??

den som spridarna sitter på

21 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Bör väl då vara en PD?

Man måste väl lära sig, enda utvägen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 357 Inlägg
för 9 timmar sedan
ElGurra skrev:
Vettemannen skrev:
ElGurra skrev:

Mvh. Gurra

Vad menas med räls??

Du menar alltså en fuelrail?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 220 Inlägg
för 8 timmar sedan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

21 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Vettemannen skrev:
ElGurra skrev:
Vettemannen skrev:

Vad menas med räls??

/Benny

Ja

Fri fart för ett fritt folk!
14 706 Inlägg
för 1 timme sedan
ElGurra skrev:
Vettemannen skrev:
ElGurra skrev:

/Benny

Ja

en pd har ingen fuelrail..    dom spridarna sitter monterade direkt i toppen bränslet går genom toppen vad jag minns iaf smile

var dock ett tag sen jag rörde en pd motor smile

här är en film hur man tar ur spridarna..  glöm inte att man behöver ställa in spelet mellan spridaren och vipparmen vid montering.
tryckaren som sitter nertryckt i spridaren och motsvarande delen på vipparmen skulle jag montera nya på samtliga spridare så fort jag släpper ventilkåpan.  väldigt vanligt att dessa går ner sig och det i förlängningen förstör spridare för den går ner sig så den börjar nagga på spridaren. 
sen vanligt att kamaxlarna är slitna..  då brukar dom gå dåligt och dumma sig.  väldigt vanligt fel liksom kamaxellagrena som har ett väldigt hårt liv   det enda som är lite halvdyrt är kamaxeln resten är relativt billiga delar att köpa på tex ebay.de

detta kitt är ett måste att ha för efter att lyft ur en spridare..   koppar bricka och oringar MÅSTE bytas.  inte bara att det kommer läcka.. utan det är obra om olja rinner ner i motorn för då får man självgång.   allt måste vara väldigt rent vid montering oxå

https://www.ebay.de/itm/387454040301?_s … R-a9t-eKZg

Kör fort så hinner inget hända...

Sök